• Anonym (Fulhåret)

Vad f*n är det med frisörer!?

Jag har verkligen ALDRIG kommit hem från frisören och känt mig nöjd! Vad är det som är så vansinnigt svårt för frisören att lyssna på vad kunden vill ha i stället för vad frisören tycker är snyggt?
    Hon ska skita i om hon tycker att jag passar i det eller inte. Om jag som kund vill ha mitt hår på ett särskilt sätt, VARFÖR kan hon inte göra det då?

Jag vet inte vad jag ska göra längre? Klippa mig själv? Hur ska man få frisören att fatta hur man vill ha det? Är det omöjligt?!
    Jag går till frisören med 1,5 mån intervall. Betalat 1200-1500 kr varenda gång för färg och klippning. Har provat många frisörer som ska ha gott rykte. Men, aldrig att håret blir bra. Jag gråter varenda gång.
    Är frisörer ett släkte med dålig hörsel? Pratar de för mycket skvaller så de inte klarar av att klippa samtidigt?

Varenda gång säger jag: Du får absolut inte klippa upp håret för det blir risigt och fult. Vad gör frisören? Klipper upp det givetvis. Jag säger då: Du får inte klippa upp det! - Jo men jag bara tar bort det slitna på topparna... 
    Jag säger: Jag vill inte att du gör så, jag sparar ut längderna och klipper du av det hela tiden blir håret aldrig längre.

Jag säger: Jag sparar ut luggen, så klipp inget på den.
    Frisören: Klipper givetvis av lugghelvetet så den hänger rakt i ögonen så jag blir galen.
    Jag: Du får inte flika till håret i topparna, jag vill ha det rakt av.
    Frisören: Flikar upp håret så det ser ut som en jävla risbuske!
    Jag vill inte ha uppklippt nacke och den där sabla "lite busigheten" som frisörer tydligen älskar.. Varenda gång kommer jag hem med uppklippt nacke och frisören står där och säger.. Ja, jag klippte såhär lite busigt. Alltså vad i helvete...

Samma sak med färgen.. Jag tar med bilder som inte alls är orimliga med tanke på min nuvarande färg. Absolut, så gör vi säger frisören, Men nej, det är tydligen omöjligt att få till det, för likförbannat blir det konstigt.
    En gång färgade frisören om håret 7(!) gånger och engagerade hela salongen för att få till håret. När jag gick därifrån hade jag blyertsgrått matt och totalt förstört hår..

Snälla ni frisörer och ni andra. VAD ska jag göra för att få frisören att lyssna? Jag har bytt frisör, gått länge hon ett par, bytt igen, hört mig för om en riktigt duktig. Tagit med bilder, visat, förklarat, avbrutit och sagt nej, det är inte såhär jag menar, gör såhär i stället. INGET funkar.

I vilket annat yrke kör man över sin kund så fullständigt som hos frisören? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-05 20:33
    Tipsa gärna om en lyhörd frisör i Göteborg som ska vara duktig på hårfärg.
    Jag är beredd att betala det det kostar bara hen är riktigt duktig och inte klipper mer än jag vill...

• Svar på tråden Vad f*n är det med frisörer!?
  • puss

Jag håller med dig. Det är hopplöst. Det är bara att fortsätta byta och byta och byta.

• IsDimma

Jag kan inte annat än skriva under på det du skriver. Tyvärr. Enda gången jag är nöjd med håret är det mamma som klippt (hon lyssnar faktiskt på vad jag sagt).

• Capt Janeway

Hahaa, jag gav upp för ca 10 år sedan. Då hade jag testat massor av frisörer men gav till slut upp. Jag lärde mig klippa mig själv istället! (Finns massor av tutorials på YouTube samt här: feyeselftrim.livejournal.com/)

Nu har jag äntligen fått håret som jag vill ha det. Det är långt och friskt och inte uppklippt eftersom mitt hår var tunt nog utan att behöva tunnas ur ännu mer med hjälp av uppklippning. (Nej, håret ser inte tjockare ut bara för att du klipper bort en del av det).

Var inte rädd för att klippa dig själv! Börja försiktigt och sedan lär du dig mer för varje gång.

(Sen att frisörerna hatar dig är en annan sak. Det betyder ju minskad förtjänst för dem).

• L i n n

Låter jäkligt konstigt att alla frisör du gått till hela tiden gör precis tvärtemot som du säger!

Du får fortsätta byta eller börja klippa dig själv.

Eftersom du bara vill toppa håret rakt av (inga flikiga inklippningar, lugg eller uppklippnigar) ska det ju inte vara några problem att be en kompis hjälpa dig!

• Tinglan1

Ta med blid på den frisyr du vill ha från sidan från nacken samt rakt framifrån

• Anonym (hopplöst)
    Tinglan1 skrev 2014-02-05 18:51:46 följande:
    Så gjorde jag en gång med en bild på en axellång, mellanbrun frisyr. Frisören bestämde sig för att göra en egen tolkning vilket innebar att det längsta håret gick till hakan och håret i bak fick en lustig svampform som bara inte gick att styla. Håret färgades nästan svart. Jag var dessutom 15 år, så det var ju en rätt känslig ålder.

Innan jul gick jag till frisören med bilder på Jennifer Lawrences pixie cut ur alla möjliga vinklar och poängterade särskilt att jag gillade att det var kort i bak, men att luggen var rätt lång. Vad fick jag? Ganska långt hår bak och en kort lugg som stylades a la medelålders tandläkarreceptionist. Jättesnyggt och trendigt Skrikandes

Jag fattar verkligen inte vad som är så svårt. Ord kan misstolkas, men bilder borde väl ändå inte vara så omöjliga att förstå?
  • Anonym (Fulhåret)
    Tinglan1 skrev 2014-02-05 18:51:46 följande:
    Har redan gjort det 100 gånger. Hjälper inte ett skit. De klipper precis som de vill ändå.
  • Anonym (Fulhåret)
    L i n n skrev 2014-02-05 18:49:46 följande:
    Låter jäkligt konstigt att alla frisör du gått till hela tiden gör precis tvärtemot som du säger!
    Du får fortsätta byta eller börja klippa dig själv.
    Eftersom du bara vill toppa håret rakt av (inga flikiga inklippningar, lugg eller uppklippnigar) ska det ju inte vara några problem att be en kompis hjälpa dig!
    Eftersom frisörerna envisas med att klippa upp håret och flika det varenda gång, växer det sen och ser förjävligt ut i nacken. Då behöver jag hjälp med att fixa det, men de lyckas ju inte.
  • Anonym (Fulhåret)

Jag har tunt, tunt skandinaviskt spikrakt hår som bara ser risigt ut om man flikar det eller klipper upp det. Det är ju redan så tunt som det kan bli, flikar man upp det blir det bara små pesor som hänger runt ansiktet. Jag tycker att om man nu jobbar med hår borde ju frisören se att det inte blir bra, men ändå fortsätter de att göra det trots mina protester.
    Det är som att frisören tycker att det är för tråkigt att klippa om hon inte får flika, raka nacken, skära med kniv, tunna ut och klippa upp.
    Mitt hår växer i snigelfart och jag hade precis sparat ut så jag kunde få up det i en tofs, då klipper hon upp det så kort att hon var tvungen att raka nacken

• L i n n
    Anonym (Fulhåret) skrev 2014-02-05 19:16:12 följande:

Jag har tunt, tunt skandinaviskt spikrakt hår som bara ser risigt ut om man flikar det eller klipper upp det. Det är ju redan så tunt som det kan bli, flikar man upp det blir det bara små pesor som hänger runt ansiktet. Jag tycker att om man nu jobbar med hår borde ju frisören se att det inte blir bra, men ändå fortsätter de att göra det trots mina protester.
    Det är som att frisören tycker att det är för tråkigt att klippa om hon inte får flika, raka nacken, skära med kniv, tunna ut och klippa upp.
    Mitt hår växer i snigelfart och jag hade precis sparat ut så jag kunde få up det i en tofs, då klipper hon upp det så kort att hon var tvungen att raka nacken smile4.gif

Fast så funkar det inte på majoriteten av alla frisörsalonger!

Det måste ju ha blivit något fel i kommunikationen!
Svar på tråden Vad f*n är det med frisörer!?