• Anonym (maria)

Hur fasen ska vara rättvis mellan *mina barn* och *hans ungar''?

Ok, jag är säkert elaka styvmodern och en sur-fitta! MEN - behöver hjälp! 
    Hur gör ni som är två familjer som slås ihop? Jag har nyss flyttat ihop med min kille och vi tjafsar om detta! 

Jag har tre äldre barn och han två lite yngre. Mina barn tjänar alla pengar. De är 18, 19 och 21 år. Alla bor hemma. De två äldsta går inte i skolan.  Alla har alltså en mer eller mindre stor  lön och de är driftiga och flitiga.
    Min sambo tycker att alla som har inkomst ska betala hemma och att dessa pengar ska gå till vårt gemensamma konto. 10-20 % av deras bruttolön.  

Hans barn är lite yngre, 14 och 16. Ingen jobbar extra, men båda dessa killar har dyra hobbies som golf och hockey. Dom skulle aldrig ändå hinna jobba, då de tränar jämt. Sedan vill båda dessa killar plugga vidare direkt efter gymnasiet. Alltså inte ha någon inkomst på många många år. 

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Jag tycker nog det suger lite, men visst är det bra att barn ska lära sig betala hemma. 

1. Ekonomiskt klarar vi oss bra, jag och min sambo
    2 Alla 5 barn bor alltid hos oss.
    2. Ska hans barn ha en bättre standard än mina barn hade som yngre tonåringar, då jag var ensamstående mamma och slet som ett djur?
    3. Ska hans barn åka räkmacka, få fin utbildning utan studielån, inte behöva betala hemma för dom inte har inkomst,  och sedan tjäna juristlöner? 
    4. Säg att mina barn vill jobba dubbelt och spara pengar...då ska de fortfarande betala 10-20 % av sin lön tycker han....... Ehh  vilken hyra är det som stiger 100 % för att man väljer att jobba mer? 
    5. Tänk om vi skiljer oss om 2 år, då har mina barns pengar gjort så han kan sätta undan mer pengar till sitt....

Hade jag levt ihop med barnens pappa är det ju inget snack om saken.... 

Min idé är att vi ber alla barn betala samma summa så fort de slutat gymnasiet eller tills de är 18 år. Så länge har vi försörjningsplikt.  Men att dessa pengar går in på MITT konto för mina barn och hans barn sätter sedan in på HANS konto. 

Jag vill görna kunna ge tillbaka mina barn dessa pengar sedan, som en insats till en bostadsrätt. Jag vill inte ha dom hemmaboendes hela livet och i Sthlm är det INTE lätt att få bostad. 

Nu tjafsar vi som fan om detta! Tips? Hur gör ni? 

• Svar på tråden Hur fasen ska vara rättvis mellan *mina barn* och *hans ungar''?
  • Anonym (87)

Att vuxna barn som tjänar pengar och bor hemma tycker jag är en självklarhet! Det kostar att leva och det hade de blivit varse om de hade haft ett eget boende. Att de bor hemma hos er gör att ni får högre avgifter för till exempel el och vatten, kanske/troligtvis även för mat.

Hur mycket de ska betala kan ju diskuteras. På konsumentverket finns det information/riktlinjer att ta del av.

• Philippa

Klart ungar som jobbar ska betala hemma, det ser jag som en självklarhet.

• Anonym (IQ)
    Anonym (87) skrev 2014-02-05 21:21:08 följande:
    Att vuxna barn som tjänar pengar och bor hemma tycker jag är en självklarhet! Det kostar att leva och det hade de blivit varse om de hade haft ett eget boende. Att de bor hemma hos er gör att ni får högre avgifter för till exempel el och vatten, kanske/troligtvis även för mat.

Hur mycket de ska betala kan ju diskuteras. På konsumentverket finns det information/riktlinjer att ta del av.
    Även vuxna barn, som pluggar på högskola/universitet, eller är arbetssökande och får ersättning, ska betala hemma om det är så.
  • Ripper500

Generellt ska väll alla som jobbar bidra hemma. Tycker det är skäligt att dina barn som arbetar också betalar hemma.
    Men summan bör ju vara fast och inte enligt procent. Ex 2500-3000kr var i månaden.
    Dessa pengar bör bidra till hela familjen fast kanske till något kul?
    Sen vad hans barn haft för uppväxt kontra dina barn har ju ingen som helst betydelse anser jag! Alla har olika ekonomi.

• Anonym (87)
    Anonym (IQ) skrev 2014-02-05 21:24:01 följande:
    Även vuxna barn, som pluggar på högskola/universitet, eller är arbetssökande och får ersättning, ska betala hemma om det är så.
    Ja.

Där skulle förvisso jag kunna tänka mig att inte vara lika strikt med det med tanke på omständigheterna. I det här fallet handlar det däremot om arbetande människor med en mer eller mindre stor lön.
  • Anonym (X)

Jag tycker ni ska dela alla gemensamma kostnader på 7 (som ex hyra, el, vatten, mat). Sedan ansvarar du för 4/7 och han för 3/7 (förändras i takt med att någon flyttar).

Och att det ska vara upp till varje förälder hur mycket den vill ta betalt av sina barn av "förälderns" andel". Barnens hobbysar får barnet/barnets förälder betala själv.

Jag tror inte att gemensam konstellation funkar i ett hem som ert.

• viseversa

Klart dom ska betala hemma. Varför ska dom få "leva upp" hela sin lön själv utan att bidra ett skit till räkningar i det GEMENSAMMA hemmet??

• Anonym (X)
    Anonym (X) skrev 2014-02-05 21:26:13 följande:
    Jag tycker ni ska dela alla gemensamma kostnader på 7 (som ex hyra, el, vatten, mat). Sedan ansvarar du för 4/7 och han för 3/7 (förändras i takt med att någon flyttar).

Och att det ska vara upp till varje förälder hur mycket den vill ta betalt av sina barn av "förälderns" andel". Barnens hobbysar får barnet/barnets förälder betala själv.

Jag tror inte att gemensam konstellation funkar i ett hem som ert.
    Gemensam ekonomi menar jag
  • Queenie70

Vuxna barn som bor hemma och jobbar ska självklart betala för sig. Att dina barn i yngre år inte hade möjlighet till dyra hobbys på samma sätt som hans barn som han fortfarande är försörjningsskyldighet för har idag är irrelevant. Det är bra för dina barn att få betala hemma när de nu jobbar. Och det är bra för hans barn att de har en viktig hobby.

• Anonym (maria)

Jo jag tycker det är bra att dom betalar hemma, men jag vet många kärnfamiljer, dom sätter undan dom pengarna så barnen får ett startkapital till lägenhet sedan. 

Om sedan hans ungar inte blir driftiga då... sitter hemma och pöser och söker inga jobb... har ingen inkomst, ska jag försörja dom i 10 år till då? 

Svar på tråden Hur fasen ska vara rättvis mellan *mina barn* och *hans ungar''?