• Anonym (Okunnig)

Mitt först valår, hur röstar man och vad står partierna för?

Ja, det är första gången i hela mitt liv jag får rösta i år. Kan någon förklara för mig HUR man röstar, hur går det till??

För det andra så skulle jag gärna vilja ha en förklaring vad våra partier står för? Gärna opartiskt "Vänstern står för si men vill inte ha det så". Känns som att när man läser på olika ställen så hamnar det alldeles för mycket personliga åsikter i det hela, och det får man väldigt gärna ha, men det blir svårt för mig som inte är så insatt vad alla står för, och vad dom inte står för. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig på rätt spår?? {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Mitt först valår, hur röstar man och vad står partierna för?
  • Anonym (!)

Man får ett röstkort i brevlådan ett bra tag innan, på valdagen så tar man med det och legitimation och går till vallokalen där de prickar av en och ger en tre kuvert. I vallokalen finns det små papperslappar, valsedlar, för varje parti, med valbara namn. Man kan ta hur många man vill, från alla möjliga, och sedan slänga de man inte stoppat i kuvertet, Finns även blanka valsedlar, med eller utan partiloggan. Man väljer ett papper, kryssar för ett namn om man vill och sedan stoppar man pappret i kuvertet och försluter det. Denna del görs "privat", bakom ett slags dubbelvikt staffli. Sedan går man och lägger sina kuvert i valurnan. Att man har tre kuvert är för att ett är för kommunvalet, ett för landstinget och ett för riksdagen. Vad partierna står för får man själv ta reda på... Börja hänga med i media, titta på partiledardebatter t.ex. Läs vad partiföreträdare skriver, det börjar intensifieras i insändare och på debattsidorna i tidningen. Läs på partiernas hemsidor. När det närmar sig valet kommer valstugor ställas upp, och folk från partiet finns tillgängliga för frågor. Hittills har jag tyvärr inte sett någon lika bra sammanfattning, som den som tidningen Veckorevyn tror jag det var gjorde när jag gick i skolan. Massor med frågor, som partierna fått ge korta svar till, och som redovisades i tabellform! Superbra!

Svar på tråden Mitt först valår, hur röstar man och vad står partierna för?