• Amanda84

Vad tycker du om namnet pojknamnet Olof?

Vi har funderat på namnet Olof åt vår son. Jag trodde dock att det var mycket vanligare bland barn än vad det faktiskt är. Tvärt om så verkar det inte alls vara särskilt vanligt.

Min fråga är därför: Vad tycker du om namnet Olof? Motivera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om namnet pojknamnet Olof?
  • Hs egen

Jag röstade fint. Dock tycker jag att "fint" är lite fel benämning. Skulle hellre säga gulligt och lite lillgammal-mysigt.

believe
  • fluu

Jag tycker att det är alldeles underbart. Vackert och manligt. Gammalt nordiskt, men inte omöjligt utomlands. Ståtligt och fullt av historia. Hyfsat tidlöst. Liten risk för fult smeknamn - Loffe(men vilka under 30 idag vet vilka Janne Loffe eller Loffe Ahrle är liksom?!) och större risk för fint smeknamn - Olle.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BCH52

Som fluu ovan, ett alldeles underbart namn. Internationellt gångbart dessutom. Det skapas alltid smeknamn, barn och ungdomar är experter på detta, inget man kan styra över.

• Mymmlan

Jätte fint! Tror det kanske är på väg att bli lite vanligare. Känner två små Olof. En är två år den andre tre månader

• Lindsey Egot the only one

Kände en kille som hette Olof när jag var tonåring. Han var gudomlig snygg men passade inte i namnet då det är ett riktigt GUBBNAMN och jag associerar det med Palme och en riktig gråsosse. Så jag vet ej faktiskt. Det är dubbelt och kanske jag hade kunnat använda det som ett andranamn om det fanns i släkten men aldrig som tilltalsnamn. Men nu är ju namn som Olof poppis igen.

• Abbe83

Tycker Olof är fint. Min morfar hette Olof, fast han var norsk så han stavade det Olaf så jag associerar det med honom som var mysig och jättesnäll. Han kallades varken för Olle eller Loffe utan Tobis pga hans efternamn.
    Olof finns på min och min sambos lista med favoritnamn till framtida barn, kanske bli det andranamn. 

• Annaïck

Nja det är väl aningen gammaldags för mig. Lite som en morfar med tofflor

Svar på tråden Vad tycker du om namnet pojknamnet Olof?