• Mercy

Ont i äggstockarna vid sex?

Har hört nånstans att om man har extrem otur kan äggstockarna faktiskt brista när man har sex om killen stöter mot livmodertappen hårt. Kan det stämma? När jag och min sambo har sex kommer han så långt in att han ofta kommer åt den och det gör j-kligt ont och efteråt blir magen svullen. Är det nån som vet om det är skadligt?

• Svar på tråden Ont i äggstockarna vid sex?
  • Mums

När det gör ont när man har sex beror det ofta på att man inte har hunnit bli tillräckligt upphetsad. Blodet som rusar till när man har blivit upphetsad fungerar som stötdämpare för dina organ.

Ta det lugnt, se till att båda verkligen är redo, ha lite längre förspel ... Och gör det ont så ska ni väl inte fortsätta??!! Vet han om hur ont det gör?

• Jossebell

Svårt att tro att det är skadligt men det är ju inte skönt. Läste om problemet i någon tidning och där var rådet att be killen att inte stöta så hårt och långt in eller att försöka hitta en ställning som han inte kommer så långt in.
    Problmet då är ju att killen oftast tycker det är så skönt att han varken vill eller kan kontrollera sig.
    eller om man älskar de ställningar som inte är så bra.
    När du rider killen så har du ju själv en anna möjlihet att välja hur långt in den ska komma.

• Nemi

Mercy, jag har haft problem att det har gjort ont. Jag frågade gynekologen, som sa att min livmodertapp vänt sig så att den känsliga delen fick ta emot "stötarna". Det fanns inget att göra än att försöka ändra lite på ställningarna och inte stöta så hårt, så att det inte gjorde så ont. Sedan ett eller ett par år gör det inte ont längre, kanske vid enstaka tillfällen, och vi har byggt upp ett samspel då min man direkt vet när det gör ont och vi ska ta det försiktigare.

Någonting om att äggstockarna kan brista sa inte gynekologen något om.

• Persikan

Jag har haft äggstocks - och äggledarinflammationer vid ett flertal tillfällen och det har gjort djävulskt ont att ha sex då. Jag fick höra att det är mindre bra att ha samlag då eftersom bakterier följer med in. Det behöver inte alls vara det du har Mercy, men om du har ont i äggstockarna även när ni inte har sex och det inte går över kan det vara bra att kolla.

Lycka till och hoppas det onda går över!

• Lorelei

Hej Mercy!
    Har samma problem. Har docka aldrig hört att det ska vara farligt. Jag hoppas inte det för även om det gör ont så kan jag ibland faktiskt tycka att det är skönt samtidigt... svårt att förklara!

• Jessi

Ja, jag har faktiskt också upplevt att jag har fått ont i trakten kring äggstockarna (vet dock inte om det är just dom), men det har jag känt EFTER samlaget! Vet inte om det är så att själva upphetsningen under samlaget har verkat smärtstillande, och att jag känner det först när det "lagt sig" så att säga, eller om det verkligen är så att kroppen reagerar först efteråt... Och detta TROTS att jag varit minst sagt sugen, OCH vi har tagit det vääldigt försiktigt... Har inte riktigt förstått det, men jag tror inte det är farligt så länge det inte håller i sig...

• Duva

Hej

Jag har ofta också ont i äggstockarna när vi har sex. inte så skönt precis.
    Men jag har inte frågat någon läkare varför jag har det.

Svar på tråden Ont i äggstockarna vid sex?