• ThePointOfItAll

otäcka utslag

Dottern på 3 år har sedan i fredags haft ett stort blött utslag på bröstkorgen under armhålan. Utslagen började som en liten prick/blåsa på fredagen och lördag morgon hade det blivit större med sårskorpa. Nu är det ca 3×3 cm stort och har spritt sig med 3 nya men små märken. Vi var hos läkare i måndags som tittade i två min och tyckte att det såg ut som ett skrubbsår, och skrev ut antibiotika eftersom det såg infekterat ut.
    Hon spydde av medicinen i tisdags, och igår fick jag lura ner den i gröten eftersom hon vägrade. Jag vet alltså inte om hon fått i sig dosen alls.
    Jag ska försöka lägga in en bild när jag har klurat ut hur man gör:)
    Jag har kollat på alla barnutslag och tycker inget liknar det hon har och undrar om nån annan sett nåt liknande

• Svar på tråden otäcka utslag
  • Queenie70

Om det vore en vuxen hade jag gissat på bältros.

• ThePointOfItAll
    Queenie70 skrev 2014-02-06 12:30:10 följande:
    Om det vore en vuxen hade jag gissat på bältros.

Nja, det är så himla stort och går inte som ett bälte
  • modsey

ser absolut inte ut som Bältros.

• emmisss

Har tyvärr i te sett bilden men jag gissar på svinkoppor...

Spyr hon av medicinen, är den flytande? fråga om ni kan få byta till tabletter och krossa i sylt eller dyl...det blir Max 1-2 teskedar och går fort att svälja...

• ThePointOfItAll
    emmisss skrev 2014-02-06 13:25:36 följande:
    Har tyvärr i te sett bilden men jag gissar på svinkoppor...

Spyr hon av medicinen, är den flytande? fråga om ni kan få byta till tabletter och krossa i sylt eller dyl...det blir Max 1-2 teskedar och går fort att svälja...

Har kollat bilder på svinkoppor och tyckte inte det stämde in, de var mindre och röda och främst i ansiktet va? Dessa blir direkt skorpa, brun och liksom buckliga. Kliar inte heller.
  • ThePointOfItAll
    Liten elak och intelligent skrev 2014-02-06 13:26:05 följande:
    Hur verkar hon må, då, dottern?

Hon mår finfint, klagar bara om jag råkar lyfta henne och hålla på märket. Hade hon verkat påverkad hade jag självklart sökt vård igen.
    emmisss skrev 2014-02-06 13:26:30 följande:
    Skrubbsår när det sprider sig?

Nej läkaren tyckte det såg ut som det, men jag vet att det började som en liten prick som övergick i blåsa.
  • emmisss

Mina döttrar har fått svinkoppor 2ggr var...det började som en liten prick/plita som sedan blev större och större, sår, ca vissa mindre och vissa större 5kr i diameter var den största...som sedan övergick till lite variga skorpor...

Det kan finnas i ansikte, och överkropp...mina fick i ansikte, halsen, bröstkorg, höften och på händerna...

• emmisss

Är på mobilen så kan tyvärr inte se sin bild...jag skulle absolut känna igen det om jag såg en bild!

• ThePointOfItAll
    emmisss skrev 2014-02-06 13:41:16 följande:
    Mina döttrar har fått svinkoppor 2ggr var...det började som en liten prick/plita som sedan blev större och större, sår, ca vissa mindre och vissa större 5kr i diameter var den största...som sedan övergick till lite variga skorpor...

Det kan finnas i ansikte, och överkropp...mina fick i ansikte, halsen, bröstkorg, höften och på händerna...

Skillnaden är att dotterns utslag är bruna skorpor, inget gult alls som verkar vara typiskt för impetigo. Huden är inte röd och kliar inte. Det är torrt nu, så jag hoppas att antibiotikan hjälper
Svar på tråden otäcka utslag