• Hjälp fast

Hjälp har inget pass

Hey, Jag har hamnat i en liten knippa. jag åkte till Stockholm (bor vid min syrra) själv (jag är 14). Iallafall så har jag tappat bort mitt pass och jag har inget Id kort heller och jag ska åka hem imorgon och vet inte vad jag ska göra. Hjälp... Tack

• Svar på tråden Hjälp har inget pass
  • zest

Hej, Vart är det du ska åka dvs till vilket land? Eller är det att du ska flyga inrikes?

• Marie0201

Eventuellt kan ett provisoriskt pass fungera. Men vad jag kan förstå behöver du ha någon vårdnadshavare med dig om du är under 18 år  och ett sådant ska hämtas ut.

polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Provisoriskt-pass/

Har själv när jag var yngre rest på provisoriskt pass. Är du ensam, utan föräldrar, verkar det bästa vara att ringa till polisen (114 14) och fråga hur du ska göra.

Och jag ska lägga till, att resa på provisoriskt pass är inget man bör göra för ofta - superdyrt "misstag" att inte ha giltigt, vanligt pass.

• SolOchSnö

Vart ska du resa? Ska du till ett annat land eller inom Sverige? Ska du flyga eller åka tåg?

Du kan som sagt ringa till polisen och fråga vad du ska göra.

Om du har en flygresa bokad inom Sverige så kanske du måste ha giltig legitimation. Jag vet inte, du måste fråga flygbolaget. I så fall kan det vara en idé att strunta i flygresan och åka hem med tåg eller buss istället och fixa en ny legitimation senare.

• Paulina P P
    Hjälp fast skrev 2014-02-06 12:52:56 följande:
    Hey, Jag har hamnat i en liten knippa. jag åkte till Stockholm (bor vid min syrra) själv (jag är 14). Iallafall så har jag tappat bort mitt pass och jag har inget Id kort heller och jag ska åka hem imorgon och vet inte vad jag ska göra. Hjälp... Tack
    Antar att du av någon anledning inte vill blanda in dina föräldrar. Annars hade jag rekommenderat att ringa dem.
Svar på tråden Hjälp har inget pass