• emmastina88

Robotdammsugare

Jag vill gärna köpa en robotdammsugare men vet inte om jag ska välja en dyr eller en billig. Därför tänkte jag fråga vilken du/ni har, märke, pris och hur bra/dålig den är? Vad är det bästa med din robot?

Detta skulle jag vilja att den kunde göra:
    -Ta sig över trösklar.
    -Dammsuga större skräpbitar.
    -Suga upp damm.

Självklart vore det skönt om den kunde dammsuga under soffan men bättre om den kan klättra lite :)

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Robotdammsugare
  • Ful Anka

Har en "Robot-roomba" köpt på Elgiganten för 2000 kr. Den jag har kättrar inte och användes med fördel på stora ytor som är tradiga att dra med en manuell dammsugare. Tror inte du kan hitta en robot som går under soffan. Förvänta dig inga underverk och köp hellre en mindre och lättviktig dammsugare med lååång sladd.

• emmastina88

Tack för ditt svar. Jag har funderat på en roomba 780 men den kostar ju över 4000 kr så då vill jag gärna att resultatet ska bli fint. Sen har jag funderat på en billigare variant som har fått bra recenssioner från Siba för ca 500 som heter centurion RDE120. Det är ju som sagt stor prisskillnad. Men jag tänker att det är värt att ha en dyr om resultatet blir jätte bra. Blir det däremot halvdant köper jag hellre en billig så slipper jag bli besviken. Men den billiga kan troligtvis inte navigera sig och jag vet inte hur det funkar om den åker runt hur som helst på måfå eller om den på ett eller annat sätt kan ta sig fram i hela lägenheten..  

• Ful Anka

Jaså du har lägenhet, då skulle jag köpa en liten dammsugare med lååång sladd.

• KimPossible

Vi har testat den här www.mediamarkt.se/mcs/product/NEATO-SIGNATURE-PRO,90952,389138,974357.html

Heeelt ljuvlig, jag döpte den till "lilla fin". Fördelen med den var att den kom åt så bra i hörn pga formen, det gör inte runda på samma sätt. Sen var det väldigt mycket Star Wars-känsla över den, den signalerar "return to base" när den är klar och "please, clear my path" om det kommer något i vägen. Och så backar den in till dockningsstationen som en rymdfarkost och plingar lite glatt.

Nytta kombinerat med nöje, men ack så dyr. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Superolga

Har en roomba av enklare modell, kostade 2400 tror jag med nån slags rabatt. Är så jäkla bra! Har två hundar som fäller så är så skönt dra igång dammsugaren under tiden man tar en promenad. Tar alla trösklar, mattor, under sängen. Det enda man får tänka på är att det inte är nån sladd som hänger ner.

• emmastina88
    Superolga skrev 2014-02-06 20:25:32 följande:
    Har en roomba av enklare modell, kostade 2400 tror jag med nån slags rabatt. Är så jäkla bra! Har två hundar som fäller så är så skönt dra igång dammsugaren under tiden man tar en promenad. Tar alla trösklar, mattor, under sängen. Det enda man får tänka på är att det inte är nån sladd som hänger ner.
    Låter ljuvligt!!!! :D
  • Maramina

Det kan nog vara svårt att hitta en robotdammsugare som kan klättra och som suger upp större saker... Vad det gäller skillnaden på en robotdammsugare för 500 och en för 5000 så lär den vara enorm, med tanke på vilka skillnader det är på billiga och dyra "vanliga" dammsugare. Skulle jag vara du skulle jag kolla lite på de tester som gjorts på robotdammsugare. Ett sådant hittar du här: robotnyheter.se/2013/02/08/7-robotdammsugare-i-stort-test-av-aftonbladet/ och ett annat här: robotnyheter.se/2013/12/08/15-robotdammsugare-i-stort-test-av-rad-och-ron/

• emmastina88

Tack snälla ni för alla tips och svar! Jag började med att köpa den billigare varianten så kankse vi byter upp oss sen om vi tröttnar på att hon lallar runt utan att kunna navigera sig. Än så länge är jag nöjd. Hon har dammsugit sovrummet, köket och hallen än så länge och nu laddar hon upp sig! :D Den blev full i skräp efter att ha åkt runt en timme så verkar fungera bra!! Har dock fastnat på tröskeln ett par gånger och fått lite hjälp på traven..

Jätte snällt att ni delat med er och vill vi köpa en bättre så kommer jag absolut ta vara på alla era tips!!

Svar på tråden Robotdammsugare