• Anonym (Orolig)

Fluoxetin och graviditet

Jag är gravid i v26 och har dessvärre gått in i den berömda väggen. Jag har haft flertalet depressioner i livet så jag känner igen symptomen. Jag har dessutom haft ätstörningar över 10 år, vilket alltid förvärras under mina graviditeter vilket väl inte är så konstigt. Därav finns det bara ett läkemedel jag accepterar, eftersom jag inte går upp i vikt av dem och det är heller inte en vanlig biverkning, och det läkemedlet är Fluoxetin. Det är inte helt bra under graviditet (B eller C klassat) men läkaren på VC idag bedömde ändå ett behov. Hon talade dessutom med sjukhusets överläkare på gyn, samt läkaren på mitt mvc. Det är alltså tre läkare som alla anser det vara ok - men jag är ändå tveksam. Är så rädd att barnet ska drabbas av ihållande gråt, svårt med andning osv efter/under förlossningen. Har hämtat ut tabletterna men kan inte riktigt förmå mig att ta dem, trots att jag så väl behöver det stödet rent psykiskt då...
    Snälla, lite pepp/åsikter?

• Svar på tråden Fluoxetin och graviditet
  • Anonym (be om samtalshjä)

Så de läkemedel som inte är skadliga för barnet vill du inte ta eftersom du kanske går upp i vikt av dem? Får du ingen samtalshjälp för den biten? För egentligen vill du väl bli hjälpt ur din depression utan att utsätta ditt kommande barn för risker som går att undvika? Det är väl därför du tvekat att ta tabletterna?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (be om samtalshjä) skrev 2014-02-06 13:25:31 följande:

Så de läkemedel som inte är skadliga för barnet vill du inte ta eftersom du kanske går upp i vikt av dem? Får du ingen samtalshjälp för den biten? För egentligen vill du väl bli hjälpt ur din depression utan att utsätta ditt kommande barn för risker som går att undvika? Det är väl därför du tvekat att ta tabletterna?

Visst får jag hjälp för ätstörningarna, men jag har som sagt vart dålig över 10 år och verkar inte bli bättre än såhär då det som sagt blir värre under graviditet (därmed inte sagt att jag inte äter - men jag mår otroligt dåligt.) Annars har du uppfattat mig rätt ja.
  • Anonym (be om samtalshjä)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-06 13:27:48 följande:
    Visst får jag hjälp för ätstörningarna, men jag har som sagt vart dålig över 10 år och verkar inte bli bättre än såhär då det som sagt blir värre under graviditet (därmed inte sagt att jag inte äter - men jag mår otroligt dåligt.) Annars har du uppfattat mig rätt ja.
    Svårt förstår jag. Men frågan är om du inte skulle känna dig mer plågad av att ta ett läkemedel som innebär risker för barnet än att ta ett läkemedel som innebär risken att du går upp i vikt? Det är ju lite pest eller kolera det där, behandling ska du ju så klart ha. Vad tror du? Båda sakerna låter som för dig ångestframkallande. Då kanske du helt enkelt behöver välja vad av det du tror att du står ut med "bäst", så att säga?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (be om samtalshjä) skrev 2014-02-06 13:31:40 följande:
    Svårt förstår jag. Men frågan är om du inte skulle känna dig mer plågad av att ta ett läkemedel som innebär risker för barnet än att ta ett läkemedel som innebär risken att du går upp i vikt? Det är ju lite pest eller kolera det där, behandling ska du ju så klart ha. Vad tror du? Båda sakerna låter som för dig ångestframkallande. Då kanske du helt enkelt behöver välja vad av det du tror att du står ut med "bäst", så att säga?
    Ja, och hur illa det än låter så är det att välja den mer "osäkra" medicinen. Men det ger mig också sjuk ångest och framförallt skuldkänslor. Men det är liksom illa nog för mig att gå upp av graviditeten, hur naturligt det än är. Jag hittar ingenstans hur statistiken ser ut för att barnet drabbas av problem efter förlossningen, bara att risken för hjärtfel är förhöjd om läkemedlet tas under de första månaderna vilket ju inte är någon risk för mig då. Enligt överläkaren på gyn är det inte A-klassat än pga att det ska ha använts för kort tid i sammanhanget för att kunna få ett A, men det verkar luddigt och godtyckligt alltihop.
  • Anonym (gravid)

Jag har ätit Fluoxetin under många år dock aldrig under en graviditet förutom denna gång men slutade veckan efter jag fick reda på att jag var gravid. Enligt min läkare kan man ta det under graviditeten men man bör trappa ner elelr helst sluta helt på slutet då det kan påverka bebisen andning mm.Men som min läkare sa är det bättre att mamman får medicin så hon mår bra ananrs mår ju inte barnet bra om mamma är stressad och har ångest

Däremot vägrade han att ge min Fluoextinet när jag ammade sist och skrev istället ut Sertralin och visst jag mådde jätebra av dem tills jag pangbom smällt på mig 20 kg som är jättesvåra att bli av med.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (gravid) skrev 2014-02-06 13:52:04 följande:

Jag har ätit Fluoxetin under många år dock aldrig under en graviditet förutom denna gång men slutade veckan efter jag fick reda på att jag var gravid. Enligt min läkare kan man ta det under graviditeten men man bör trappa ner elelr helst sluta helt på slutet då det kan påverka bebisen andning mm.Men som min läkare sa är det bättre att mamman får medicin så hon mår bra ananrs mår ju inte barnet bra om mamma är stressad och har ångest

Däremot vägrade han att ge min Fluoextinet när jag ammade sist och skrev istället ut Sertralin och visst jag mådde jätebra av dem tills jag pangbom smällt på mig 20 kg som är jättesvåra att bli av med.

Det är just detta som verkar så luddigt, det verkar mest handla om hur läkaren tolkar risken och vad hen tycker Svårt att veta vad jag ska göra. Sertralin har jag provat förr, är som sockerpiller för mig tyvärr...
  • Anonym (Orolig)

Det är förresten lägsta dosen jag har ordinerad, 20 mg/dag.

• Anonym (Orolig)

Ok, nu hittade jag att risken för PPHN (andnningssvårigheter osv), de allvarliga komplikationerna drabbar då 3-5 barn per 1000 födda. Risken att drabbas av denna komplikation utan medicinering är 1-2 barn per tusen födda. Känns ändå lite bättre nu, risken är ändå vääääldigt liten

• Lena74

Jag åt fluoxetin genom hela min graviditet o det var inga problem. Det är den som man faktiskt kan ta under gravtiden.

Dock så får man sluta med den efter förlossningen då den inte är bra att ta när man ammar, så jag från den direkt över till sertralin det gick jättebra.

Gå in på janusinfo o läsa så hittar du mer info.

• Semlan93

Jag äter högsta dosen av fluexitin och min läkare sa att det inte var några problem:o

• Anonym (Orolig)

Ja men kolla bara här i tråden Verkar helt och hållet vara vad läkaren själv tycker.. Hur ska man veta?

• Semlan93

Om läkarna säger att det är okej och du har ett behov av det så tycker jag du ska äta det. Risk finns annars att du kan må jätte dåligt och då kommer kanske graviditeten inte alls bli bra eller att du mår dåligt när barnet kommer. DU är också viktig! Man måste se dessa läkemedel som LIVSVIKTIGA i vissa fall :) lycka till

• Anonym (Ssri)

Jag åt ssri-preparat under min förra graviditet, det gick bra och ut kom en frisk son. Han hade dock problem med andningen och fick hjälp i några timmar. Nu är jag gravid igen och äter fortfarande samma medicin, läkarna säger även denna gång att det är helt lugnt att fortsätta med medicinen. Nu har jag fått sån jäkla ångest, eftersom jag har läst att ssri kan ge andningsproblem hos barnet.. Det var ingen som sa till mig att sonens andningsproblem kunde bero på det och jag trodde det berodde på att han kom ut snabbt. Nu känner jag mig lite "lurad" av min läkare. Hade jag vetat att barnet kunde få andningsproblem hade jag försökt sluta innan jag blev gravid en andra gång! Men men, jag har precis som du TS kämpat med depressioner och ätstörningar under en lång tid, och jag fungerar bra på den här medicinen. Min största rädsla om jag slutar är att jag ska falla tillbaka i gamla mönster, och som mamma är det verkligen inget jag vill.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ssri) skrev 2014-02-06 23:23:49 följande:

Jag åt ssri-preparat under min förra graviditet, det gick bra och ut kom en frisk son. Han hade dock problem med andningen och fick hjälp i några timmar. Nu är jag gravid igen och äter fortfarande samma medicin, läkarna säger även denna gång att det är helt lugnt att fortsätta med medicinen. Nu har jag fått sån jäkla ångest, eftersom jag har läst att ssri kan ge andningsproblem hos barnet.. Det var ingen som sa till mig att sonens andningsproblem kunde bero på det och jag trodde det berodde på att han kom ut snabbt. Nu känner jag mig lite "lurad" av min läkare. Hade jag vetat att barnet kunde få andningsproblem hade jag försökt sluta innan jag blev gravid en andra gång! Men men, jag har precis som du TS kämpat med depressioner och ätstörningar under en lång tid, och jag fungerar bra på den här medicinen. Min största rädsla om jag slutar är att jag ska falla tillbaka i gamla mönster, och som mamma är det verkligen inget jag vill.

Vilket läkemedel äter du? Ja det är så svårt detta, verkar som sagt bero på hur läkaren tolkar riskerna. Hur yttrade sig andningssvårigheterna för din son, fick han ligga i kuvös eller så? Usch så otäckt.
  • Anonym (Ssri)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-07 05:54:00 följande:
    Vilket läkemedel äter du? Ja det är så svårt detta, verkar som sagt bero på hur läkaren tolkar riskerna. Hur yttrade sig andningssvårigheterna för din son, fick han ligga i kuvös eller så? Usch så otäckt.

Jag äter Venlafaxin (hette förut Efexor). Ja det verkar skilja mycket mellan olika läkare.. Så svårt om man inte vet vem man ska lita på! Min pojk fick rushas ut från rummet till ett annat där läkare hjälpte honom med andningen sedan fick han ligga i kuvös, bara ett par timmar dock. Men visst var det läskigt :( hoppas inte det blir likadant denna gång.. Har i alla fall lyckats minska på dosen till den här graviditeten, att bli mamma hjälpte mig mycket psykiskt :) så nu äter jag den lägsta rekommenderade dosen av min medicin, 75 mg. Förra grav åt jag 150 mg.
Svar på tråden Fluoxetin och graviditet