• Whitetrash86

Mixa utan mixer

Någon som vet hur man kan kan fixa en slät rotfrukts soppa utan mixer? Att mosa med sked funkar inte riktigt på rotfrukter om man inte ska koka sönder dom.. typ

Söker jag på Google hittar jag en jävla massa recept, men i slutet av alla står det sen... mixa ihop allt med en mixer.. gaaaahhhh

• Svar på tråden Mixa utan mixer
  • BuoBä

En potatisstamp borde funka, om du kokar grönsakerna mosiga.
    Om du kokar grönsakerna i lite mindre vatten än vanligt så kan du mosa till en tunn puré, sen vispa med elvispen och till sist späda till lagom konsistens. (Vispar du med mycket vätska i kommer det skvätta åt alla håll pga av bitarna.)

Eller så köper du en billig mixerstav.

• Whitetrash86
    BuoBä skrev 2014-02-06 13:34:05 följande:
    En potatisstamp borde funka, om du kokar grönsakerna mosiga.
    Om du kokar grönsakerna i lite mindre vatten än vanligt så kan du mosa till en tunn puré, sen vispa med elvispen och till sist späda till lagom konsistens. (Vispar du med mycket vätska i kommer det skvätta åt alla håll pga av bitarna.)

Eller så köper du en billig mixerstav.
    Tack.

Mixer får jag nog införskaffa när det finns pengar för det (även en billig) i dagsläget får jag hålla mig till påhittiga alternativ. 
  • Whitetrash86
    Hannah76 skrev 2014-02-06 16:24:05 följande:
    En mixerstav kan man ju få billigt,
    När man knappt har pengar till mat så är en mixer (som kanske kommer användas 1 gång i månaden) lyxvara, hur billig den än må vara.
  • Aniiee
    Whitetrash86 skrev 2014-02-06 20:11:10 följande:
    När man knappt har pengar till mat så är en mixer (som kanske kommer användas 1 gång i månaden) lyxvara, hur billig den än må vara.
    Absolut är det så.

Hur gick det med soppan? Jag tänkte tipsa om en ricer.... eh.... potatispress, heter det va? Eller nåt....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Whitetrash86
    Aniiee skrev 2014-02-06 20:16:55 följande:
    Absolut är det så.

Hur gick det med soppan? Jag tänkte tipsa om en ricer.... eh.... potatispress, heter det va? Eller nåt....
    Soppan blev bra, även om den inte var en hit hos barnen. Använde mig av en potatispress, det blev det ju lite bitar i soppan (meningen var att den skulle vara helt slät enligt receptet) men vem bryr sig om såna bagateller Skrattande
  • Aniiee
    Whitetrash86 skrev 2014-02-06 20:36:33 följande:
    Soppan blev bra, även om den inte var en hit hos barnen. Använde mig av en potatispress, det blev det ju lite bitar i soppan (meningen var att den skulle vara helt slät enligt receptet) men vem bryr sig om såna bagateller Skrattande
    =) Man får nog vispa som en galning med handvisp om den ska bli helt slät.

Barn kan vara lite luriga... lillungen i min familj har fått för sig att hon inte tycker om morötter. Som hon älskade förra veckan... Förvånad Anar att det är mitt fel, då jag inte äter morötter, för jag är allergisk.
  • Whitetrash86
    Aniiee skrev 2014-02-06 20:55:40 följande:
    =) Man får nog vispa som en galning med handvisp om den ska bli helt slät.

Barn kan vara lite luriga... lillungen i min familj har fått för sig att hon inte tycker om morötter. Som hon älskade förra veckan... Förvånad Anar att det är mitt fel, då jag inte äter morötter, för jag är allergisk.
    Det tror jag inte, jag äter inte grönsaker, men ungarna har alltid älskat det. Däremot han dom haft flera perioder (faser) där saker dom älskade förra veckan ratas helt nästa Glad 5åring hade för ett tag sedan bestämt sig för att man inte kan äta kött, det är super äckligt, nu börjar hon kunna ta småbitar av det igen och säga "vad gott"
  • Aniiee
    Whitetrash86 skrev 2014-02-06 22:11:22 följande:
    Det tror jag inte, jag äter inte grönsaker, men ungarna har alltid älskat det. Däremot han dom haft flera perioder (faser) där saker dom älskade förra veckan ratas helt nästa Glad 5åring hade för ett tag sedan bestämt sig för att man inte kan äta kött, det är super äckligt, nu börjar hon kunna ta småbitar av det igen och säga "vad gott"
    Ha, lustigt att det ska vara just femåringar =P
Svar på tråden Mixa utan mixer