VAB när man jobbar 80%
Hej,
jag jobbar 80% och ska nu ta ut tillfällig föräldrapenning för min dotter som jag har VABat för. När jag ska ansöka om ersättning finns inte nivån 80%, bara tre fjärdedels dag, hur gör jag?
mvh
Annika
Hej,
jag jobbar 80% och ska nu ta ut tillfällig föräldrapenning för min dotter som jag har VABat för. När jag ska ansöka om ersättning finns inte nivån 80%, bara tre fjärdedels dag, hur gör jag?
mvh
Annika
Hej!
Om du har en fastställd inkomst på 80 % hos oss, att du inte har gått ner i tid till 80 % från 100 % och fyller upp med föräldrapenning, så ska du ansöka om hel dag.
Har du gått ner i tid och fyller upp med föräldrapenning till 100 % så får du ansöka om tre fjärdedels dag. Om det inte stämmer med del av dag så får man välja nedåt närmaste del av dag.
Hälsningar
Hugo, handläggare
Hej igen!
Ett förtydligande av tidigare svar.
Om du har gått ner i tid från 100 % till 80 % och fyller upp med föräldrapenning till 100 % på dina arbetsdagar och att du fortfarande har en årsinkomst på 100 % får du ansöka om en trefjärdedels dag.
Arbetar du 80% och har en fastställd inkomst på dina 80% så ska du ansöka om hel dag.
Det gäller även om du tar ut föräldrapenning.
Hälsningar
Hugo, handläggare