• Fru Höstlöv

Katt som tuggar sönder allt...

Måste fråga om nån har det som jag;

Lämna aldrig kläder framme, se till att mössor och vantar ligger på hyllan och att allt är instoppat ordensligt i tvätttunnan, annars kommer tuggmonstret.
    Tuggmonstret stjäl strumpor, kalsonger, vantar och kryper in med dom under sängen.
    Tuggar 2-3cm stora hål på dom för att sedan hitta ett nytt byte.

Tuggmonstret har nu övergått till att bita på saker som hänger och provocerar. Min badrock har tuggmärken i fållen och skärpet. Min stickade tröja blev söndertuggad i ärmen, vårt lakan har blivit tuggat på ett hörn.

Varför beter han sig så här? Han är ingen liten hundvalp utan en katt med massor av leksaker att leka med och ett harmoniskt hem med en storasyster som han avgudar och gärna gosar med.

Nån som vet?

• Svar på tråden Katt som tuggar sönder allt...
  • Rigmor Mortis

Se upp med trådar, de kan skära sönder magen!!!

Har veterinär kollat på tänderna? Det kan vara så enkelt som att det inte står rätt till i munnen på honom..

• MaryJane

Låter som om han har tandsten, eller så kanske han bara är uttråkad..
    Våran katt bet på allt, och det var tandsten..

• Fru Höstlöv

Han har fina tänder, så det är inte tandsten.
    Men ska nog ringa till vetrinären ändå och höra vad dom tror.

Men man vill ju inte ringa dit heller varenda gång katten säger pip.

• musli

hehe... min kusins katt biter av sladdar men baaara sladdar som t.ex. högtalarsladdar, tangentbordssladdar och andra lågspänningssladdar...

understimulerad var hon minsann fick han veta...

• Madeleonten

Det är troligen ett beteende som kallas "ylleätning" & är en psykisk rubbning. Ett tvångsbeteende.
    Det brukar behandlas med psykofarmaka med olika resultat.

Kan vara väldigt farligt om kisse får i sig trådar eller dylikt.

• Fru Höstlöv

Madeleonten
    Att min katt är psykisk störd kan jag tro.

Han tuggar ju sönder sakerna, så han får inte i sig långa trådar, det är jag rätt säker på.

• Romantica1981

Vet inte om det kan hjälpa men du kanske kan ta en söndertuggad strumpa och dutta på lite ättika/vinäger. Smaken och doften kommer förhoppningsvis att avskräcka din kissemiss. Mina katter tuggar inte men de klöser sönder bordsbenen på mitt köksbord och jag är i processen att vänja dem av med detta. Lycka till!

• Fru Höstlöv

Pratat med min veterinär nu som rekommenderade Feliway mot ylleätning, (vilket hon trodde det var) så jag ska prova med det. Det är tydligen någon feromon som ska göra katter lugna och tillfreds, hoppas inte den andra katten blir konstig av det bara.

www.feliway.se/feliway_sw.nsf/Page

• Rigmor Mortis

Jag har använt Feliway på en av mina när hon sysslade med överdriven tvätt av magen, och de andra påverkades inte såvitt jag kunde se... men tvätterskan blev bra (penicillinkuren hjälpte väl iofs också, hon hade fått eksem)

Svar på tråden Katt som tuggar sönder allt...