• Shibby

Hjärtklappning efter bad!?

Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg/tråd angående min yrsel som jag har till och från: www.familjeliv.se/Forum-24-95/m72171786.html

Nu på senare tid har jag även börjat få hjärtklappning (?) och någon konstig känsla i huvudet när jag framförallt tagit ett bad och är på väg upp/ut ur duschen.
    Det liksom svartnar för ögonen och ibland kan jag inte ens klä på mig för jag måste gå och lägga mig! Obestämd

Vad kan det vara? Någon som känt liknande?! 

• Svar på tråden Hjärtklappning efter bad!?
  • Kerubmamman

Blodtrycksfall? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Monchichier

Såhär spontant så känns det som att du har en brist av något slag. Har du testat HB-värdet?
    Järnvärden? 

Badar du väldigt varmt?

• Monchichier

Och ja, jag brukar ibland få väldiga blodtrycksfall efter bad. Men då är det för att jag badat i enbart varmvatten, (alltså i så varmt vatten som man kan få i kranen) och struntat i att kyla ner vattnet innan jag stiger upp.

• Shibby
    Monchichier skrev 2014-02-06 16:54:59 följande:
    Och ja, jag brukar ibland få väldiga blodtrycksfall efter bad. Men då är det för att jag badat i enbart varmvatten, (alltså i så varmt vatten som man kan få i kranen) och struntat i att kyla ner vattnet innan jag stiger upp.
    Jag testade mina blodvärden i höstas och då var det ingenting som var fel. Men jag brukar bada väldigt varmt, eller inte överdrivet varmt tror jag..
  • Robert 832
    Kerubmamman skrev 2014-02-06 16:47:27 följande:
    Blodtrycksfall? 
    Det tror jag också. Känner igen vad ts beskriver. Badar du varmt och länge ts så kan det vara en kombination av vätskebrist och blodtrycksfall. Kroppen slappnar av väldigt mycket i varmt vatten och hjärtat behöver då inte pumpa runt blodet lika fort, reser du dig fort då så kan du uppleva det som att hjärnan inte får syre och då... ja, då svartnar det lite som i en blackout.
  • Abessinia66

Oj jag får alltid hjärtklappning och mina händer börjar skaka när jag duschat. Trodde det var normalt.

• Monchichier
    Shibby skrev 2014-02-06 16:57:59 följande:
    Jag testade mina blodvärden i höstas och då var det ingenting som var fel. Men jag brukar bada väldigt varmt, eller inte överdrivet varmt tror jag..
    Det du kan börja med att pröva är att sakta dra ner på temperaturen av vattnet när du känner dig färdigduschad. Och börja spola kallvatten i badet så att hela badet gradvis blir kallt. När du kyler ner dig börjar hjärtat jobba i normal takt och då blir det inte lika stor chock när du torkar dig.
  • Abessinia66

Eller medan jag duschar kanske man ska säga, mina fingrar börjar darra.

• vedens

Ter sig som blodtrycksfall men frågan är varför de kommer så ofta. Läste din andra tråd också och det låter onekligen besvärligt. Var du helt symtomfri fram till för ett år sedan? Inga andra sjukdomar? Mediciner? Som du beskriver ditt mående så låter det en del som autonom dysfunktion. Inge problem med förstoppning? Tidig mättnadskänsla? Illamående?

Tycker du ska återvända till din VC och samla ihop dina symtom. Lägg fram autonom dysfunktion som möjlig förklaring. Första steget i fortsatt utredning bör vara 24h blodtrycksmätning samt 24h EKG för att få en uppfattning om blodtryck och puls över ett dygn då du lever som vanligt. Finner man något avvikande i detta är nästa steg autonomtest på neurofys.

• Shibby
    vedens skrev 2014-02-06 17:46:48 följande:
    Ter sig som blodtrycksfall men frågan är varför de kommer så ofta. Läste din andra tråd också och det låter onekligen besvärligt. Var du helt symtomfri fram till för ett år sedan? Inga andra sjukdomar? Mediciner? Som du beskriver ditt mående så låter det en del som autonom dysfunktion. Inge problem med förstoppning? Tidig mättnadskänsla? Illamående? Tycker du ska återvända till din VC och samla ihop dina symtom. Lägg fram autonom dysfunktion som möjlig förklaring. Första steget i fortsatt utredning bör vara 24h blodtrycksmätning samt 24h EKG för att få en uppfattning om blodtryck och puls över ett dygn då du lever som vanligt. Finner man något avvikande i detta är nästa steg autonomtest på neurofys.

Jag har aldrig ätit mediciner och var helt symptomfri innan första yrseln kom. Har inga andra problem, mer än att jag har en väldigt liten blåsa :-P men det har jag också försökt kolla upp för flera år sedan, även det utan några vidare resultat. Tack för svaren om blodtrycksfall, finns det något man kan göra, om man inte badar men det händer ändå, för att undvika det?
Svar på tråden Hjärtklappning efter bad!?