• Feltryck01

Foderkisse bajsar extremt illa..

Nu behöver jag lite expertråd.

Fick in en foderkisse som ska vara hos oss på begränsad tid. Stängde in henne i sovrummet och håller henne separerad från min ungkatt. Planen är att de ska mötas om ett par dagar, men när jag väl fick hem henne (ungefär 30 min sen) började jag tveka..
    Det första jag gjorde när vi kom hit var att stänga in och fylla på ny låda med sand. Sen visade jag henne lådan och mat och hon gömde sig under sängen. Okej. Gick iväg för att hämta mer grejer och kom tillbaka 2 min senare, då bajsade hon i lådan. Skitbra! Men gud vad det luktade. Det går inte att beskriva. Värre än det värsta spädbarnsbajset. Det är lite löst, men inte rinnigt, och var ändå väl begravet. Tittade överallt men hon har inte bajsat någon annanstans.
    Vet inte om det har med förändringarna att göra, men min kisse som vanligtvis är nyfiken på hundar och människor och till viss del katter, hon är även livlig och lite tokig annars, nu är hon helt stilla, tyst, försöker medan jag skriver detta gömma sig bakom skärmen och liksom krypa iväg... Visst kan katter känna av om det finns sjuka katter i deras närhet?

Gammelkattan jag fått hit är tolv år gammal ca, har inte blivit superbra skött. Inte ätit bästa maten. Just nu käkar hon Iams för seniorer och jag ska byta till Nature's Protection. Hon har aldrig blivit avmaskad, vaccinerad eller annat Rynkar på näsan Dags för besök till vet eller är det så enkelt att bara avmaska henne eller byta foder? Kollade precis till henne och det luktar fortfarande förfärligt...

Anything you say, can and will be held against you.
  • Svar på tråden Foderkisse bajsar extremt illa..
  • helenen

Jag hade ju inte låtit katterna träffas om den "nya" varken är vaccinerad eller avmaskad! Förvånad Du har ju inte en aning om vad hon kan smitta din katt med då, tyvärr...

Mot dumhet kämpar själva gudarna förgäves
  • Feltryck01
    helenen skrev 2014-02-06 17:50:24 följande:

Jag hade ju inte låtit katterna träffas om den "nya" varken är vaccinerad eller avmaskad! Förvånad Du har ju inte en aning om vad hon kan smitta din katt med då, tyvärr...

Min katt är vaccinerad, men blir hon smittad i alla fall? Shit nu blir jag ju riktigt skraj. Vad har jag tagit hem för smitthärd.. Gråter
  • semlorna
    Feltryck01 skrev 2014-02-06 18:03:00 följande:
    Min katt är vaccinerad, men blir hon smittad i alla fall? Shit nu blir jag ju riktigt skraj. Vad har jag tagit hem för smitthärd.. 

Risken är större för den ovaccinerade katten gällande de sjukdomarna. Däremot tycker jag absolut du ska hålla dom åtskilda i två veckor om du inte vet hur katten haft det. Byt definitivt inte foder än. Avmaskning bör du inte göra på rutin utan misstänker du mask så kolla upp det innan du avmaskar. Vaccinering och vetbesök låter bra.
  • Feltryck01
    semlorna skrev 2014-02-06 18:07:37 följande:

Risken är större för den ovaccinerade katten gällande de sjukdomarna. Däremot tycker jag absolut du ska hålla dom åtskilda i två veckor om du inte vet hur katten haft det. Byt definitivt inte foder än. Avmaskning bör du inte göra på rutin utan misstänker du mask så kolla upp det innan du avmaskar. Vaccinering och vetbesök låter bra.
    Dåså, då blir det så. Alltså inget möte för dem. Tack!

Något tips på vad det kaaaanske är?..
  • helenen
    Feltryck01 skrev 2014-02-06 18:03:00 följande:
    Min katt är vaccinerad, men blir hon smittad i alla fall? Shit nu blir jag ju riktigt skraj. Vad har jag tagit hem för smitthärd.. Gråter

Just det din kisse är vaccinerad mot behöver du nog inte vara så jätteorolig för - det är mest för säkerhets skull. Däremot skulle jag vara väldigt försiktig innan gästen är avmaskad. Axilur finns på receptfritt på apoteket, men ring gärna din veterinär och rådfråga.

Tips: För att minska risken för ev smittspridning så tvätta eller sprita händerna mellan att du gosar med de båda katterna.

Och du, det är inte alls säkert att det är någon fara; det kan vara jag som är helt paranoid också.
    Mot dumhet kämpar själva gudarna förgäves
  • semlorna
    Feltryck01 skrev 2014-02-06 18:11:34 följande:
    Dåså, då blir det så. Alltså inget möte för dem. Tack! Något tips på vad det kaaaanske är?..

Stress kan ge extremt illaluktande bajs så det är gissning ett om hon inte bytt foder eller fått godis.
  • Feltryck01
    semlorna skrev 2014-02-06 18:14:28 följande:

Stress kan ge extremt illaluktande bajs så det är gissning ett om hon inte bytt foder eller fått godis.
    Okej, ja det låter logiskt. Förhoppningsvis hjälper feliway mycket där. Ringer samtal till min vet imorgon och frågar hur jag ska förhålla mig till allt.
  • semlorna
    Feltryck01 skrev 2014-02-06 18:20:57 följande:
    Okej, ja det låter logiskt. Förhoppningsvis hjälper feliway mycket där. Ringer samtal till min vet imorgon och frågar hur jag ska förhålla mig till allt.

Låter bra. Är katten dålig i magen om ett par dagar kan du börja fundera kring annat men just nu är flytten troligaste anledningen.
  • Feltryck01
    semlorna skrev 2014-02-06 18:23:23 följande:

Låter bra. Är katten dålig i magen om ett par dagar kan du börja fundera kring annat men just nu är flytten troligaste anledningen.
    skönt att höra, blir lite lugnare i alla fall!

Nu ligger foderkissen lugnt och stilla i sängen. Hon känns lugn, spinner inte extremt mycket eller övertvättar, så det är lugnande tecken i alla fall. Förhoppningsvis kan hon sova litegrann. Kan ju komma med uppdateringar när det uppkommer nya grejer Glad
  • Lady Paraplyh

Är foderkatten från ett katthem eller är det en uppfödare som har henne? Är planen att hon ska få ungar?

• nemo1
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-07 11:47:30 följande:
    Är foderkatten från ett katthem eller är det en uppfödare som har henne? Är planen att hon ska få ungar?
    Katten är TOLV år så några kattungar kan jag knappast tänka mig att det är tal om. I många Blocket annonser har jag sett att folk börjar skriva fodervärd när de vill bli av med sin katt?????
  • Lady Paraplyh
    nemo1 skrev 2014-02-07 13:53:03 följande:
    Katten är TOLV år så några kattungar kan jag knappast tänka mig att det är tal om. I många Blocket annonser har jag sett att folk börjar skriva fodervärd när de vill bli av med sin katt?????

Det vet man aldrig, jag har sett betydligt värre saker, det är därför jag frågar.
  • Feltryck01

Ägaren ska ha en stor renovering i hemmet. Ägaren ska då stanna hos någon som är riktigt allergisk. Därför tog jag henne.

Ringde vet igår. Hon sa ungefär detsamma som ni och sa att jag inte skulle oroa mig. Avmaskning börjar på måndag, då ska vi se om vi kan fortgå planen jag hade för deras möte! :) bajset har blivit något bättre, sen vet sa åt mig att fortsätta fasa in nytt foder.

Svar på tråden Foderkisse bajsar extremt illa..