• Anonym (Ts)

Vad är det för fel på sonen?

Hej, har en 6 årig grabb hemma, ska fylla 7 i år. Han kan aldrig sitta still, lyssnar inte på någon, ej ögonkontakt, gråter och tjurar hela tiden, är fortfarande inte torr, pratar hela tiden, och sparkar och slår lärare och syskon om han inte får som han vill eller inte förstår vad andra menar, har problem med kamrater, och skriker konstant och det händer 1-2 kissolyckor varje dag i sexårs, vad göra? Han mår inte dåligt, vi har det bra hemma, ingen har dött, och han har inte fått något nytt syskon, han har en storebror som är lugn och stilla. Sonen har alltid varit rörlig men det blir bara värre och värre.

• Svar på tråden Vad är det för fel på sonen?
  • stormfågel

Låter jobbigt för både dig, skolan och inte minst sonen.

Men vad säger skolan och vad sa  förskolan innan dess? Är det ingen som föreslagit en specialpedagog eller BUP? Låter som om han behöver hjälp snabbt tycker jag.

• helenen

Jag tycker att du ska prata med hans skolsköterska till att börja med, sedan kan hon hjälpa dig vidare. Du kan också ringa direkt till BUP och be att få en tid.

Det jag å det bestämdaste avråder dig från att göra är att fråga på ett allmänt forum vad det är för fel på din son, för här går det ca 500 glada amatörer som Vet (för de har träffat någon vars mosters grannes katt hade liknande problem) på varje kunnig läkare/psykolog etc. Dessutom skulle inte en professionell och kunnig läkare eller psykolog ställa en diagnos efter en beskrivning på nätet, så de allra, allra flesta svar man får här är inget annat än mer eller mindre kvalificerade gissningar.

I övrigt hoppas jag att ni snart hittar någon som kan hjälpa sonen och reda ut vad problemet är och vad han behöver för hjälp. Lycka till!

Mot dumhet kämpar själva gudarna förgäves
  • Anonym (Autism)

Låter som klockren inom autismspektrat.

Högfungerande autism brukar bli tydligast först i skolstartsåldern. Min son fick sin diagnos först vid 10års åldern, men var tydligt långt innan dess...däremot så förändrade hans symptom sig. När han gick på dagis var han inåtvänd (och lekte inte med andra, problem med att avsluta/påbörja aktiviteter, "lyssnade" inte på vad man sa, och var antingen helt passiv eller extremt fysiskt aktiv, "uppsnurrad/uppspelt"osv), men när han gick över till skolan, 6års, blev han plötsligen utåtagerande och våldsam.. Han har normal begåvning

Begär en diagnosutredning! Vi gjorde våran genom BUP, men finns andra vägar också.

Även om vi visste om hans diagnos, från ca 6mån faktiskt, men inte hade det på papper, så att ha det svart på vitt på papper hjälpt otroligt mycket, mer än jag föreställt mig! Han får större "förståelsemarginal" i omgivningens ögon, skolan "måste" ta hänsyn till honom och han själv blev betydligt lugnare, tryggare och större självförtroende när han nu har en tydlig förklaring till varför han missförstår och det "blir fel" med andra, nu vet han att det inte är fel på honom som person

Lycka till{#emotions_dlg.flower} 

• Anonym (Autism)

P.s Han behöver övertydlighet, millimeter-konsekvens och "förvarningar" inför allt som kommer hända under dagen, det mår alla barn bra av ändå, men är oundbärligt när det gäller autism..D:S

Svar på tråden Vad är det för fel på sonen?