• Lady Bling

Ont av att snyta mig mycket, vad kan jag göra?

Har hemofilus-influensa och bihåleinflammation Var på närakuten igår och fick antibiotika och hostmedicin. Mår så dåligt, usch....

Det jag skulle behöva hjälp med är om någon har något tips om vad man kan göra när näsborrarna är helt illröda och svider som eld när man ska snyta sig (vilket jag måste göra precis hela tiden)?

• Svar på tråden Ont av att snyta mig mycket, vad kan jag göra?
  • Petra i Kattland

Använd pappersnäsdukar när du snyter dej istället för hushållspapper. Det är lenare för huden. Du kan smörja in med idomin-salva över natten också för det hjälper.

• HeddaBigBum

kanske inte så praktiskt under dagen *hehe*, men ta en varm dusch och fräs ut så mycket du bara kan utan att ta i näsan.

• Lady Bling

Tack Petra i Kattland och HeddaBigBum för era svar!

• Bast

Själv skulle jag aldrig klara av en förkylning utan min ask med Kleenex (finns bla på Apoteket) och min tub med Idominsalva (som också finns på Apoteket!)!!!!!!!!!!

Krya på dig!!!!!!!

• nbv

nozoil på apoteket. snäll mot nosen!

• Carro

*fniss*
    När jag var liten så snöt jag mig i bomull..
    Det funkade faktiskt, det gjorde inte så ont

Jag snyter mig extremt mycket när jag är förkyld, så jag använder alltid mjuka pappersnäsdukar..
    Ett annat tips är ifall du har ngt gammalt lakan som ligger och skräpar och som är riktigt mjukt, isf kan du klippa till små näsdukar av det.

För att lindra det röda så smörj in näsan med antingen vaselin eller helosansalva, det känns underbart skönt för näsan!

Krya på dig!

• Lady Bling

Tack Bast, när båda vill och Carro era svar!

Har stora tussar med papper i näsborrarna nu för att slippa snyta så mycket, men dom läcker... (tussarna alltså) så det är kanske inte sååå effektivt. Får snyta mig ändå. Dessutom har jag smetat en massa vaselin runtom på näsborrarna för att det inte ska göra så ont. Jag måste verkligen se helt hemsk ut...

• Jenny S

Ok....ett lite äckligt men ack så effektivt tips.

Skit i några näsdukar eller liknade helt!
    Håll för ena näsborren med tummen och sen snyter du dig i handen. Sen gör du tvärtom! Naturligtvis tvättar man ju nävarna med vatten och tvål direkt efter så man inte smittar vidare.
    Massor med riktigt fet kräm på näsborrarna ofta.

Jag vet, det är relativt äckligt men sååå effektivt. När jag är inne på 10:e dagen och Rudolf med röda mulen kan slänga sig i väggen så är detta tyvärr det mest effektiva jag har kommit på!

Hoppas att du tillfriskanar snart!!!

Mvh
    Jenny....*snusksnytaren*

• Lady Bling

Tack Jenny S: Tack för ditt svar! Har testat nu att göra så i handfatet med vattnet rinnande, kanske inte så fräscht, men det gör ju lite mindre ont

• Jenny S

Allt som gör mindre ont är bra!!!!

• Lady Bling

Har provat ett par krämer också, men dom svider och bränner så förfärligt! Det enda som inte bränner som eld är vaselin.

• Carro

Du har inte Helosansalva hemma?
    Den brukar inte svida och den är himla effektiv mot sår!
    En annan effektiv och mild salva är ringblomssalva som går att köpa på t ex Naturapoteket

• Lady Bling

Carro: Har ingen av dom tyvärr.

• Lady Bling

Ska försöka sova lite nu, även om jag inte tror att det kommer att gå så bra hostar ju oavbrutet. Tog lite mer hostmedicin och hoppas att den hjälper.

• Carro

Om du har whiskey hemma så häll upp en skvätt whiskey och svep.
    Det bränner bra och brukar lindra hosta samt att man blir nannig av det

sov så gott

• Lady Bling

Får tyvärr inte kombinera hostmedicinen (cocillana-etyfin) med alkohol. Man kan tydligen få nedsatt andningsförmåga då, och det vore ju inte direkt sådär jättebra.

• Lady Bling

Carro: Annars kanske det skulle ha funkat

Svar på tråden Ont av att snyta mig mycket, vad kan jag göra?