Bo i Rosvik?
Någon som bor i Rosvik (utanför Luleå)? Vill kunna pendla till Luleå men tycker att det är för dyra huspriser. Hur är det att bo i Rosvik?
Någon som bor i Rosvik (utanför Luleå)? Vill kunna pendla till Luleå men tycker att det är för dyra huspriser. Hur är det att bo i Rosvik?
Rosvik utanför Piteå eller Rutvik utan för Luleå?
Nu skrev jag ju Rosvik och det ligger mellan Luleå och Piteå, även om det är några kilometer närmare Piteå. Så jag vidhåller att jag menar Rosvik utanför Luleå eftersom det är dit jag kommer att pendla.
Rutvik/Rosvik blandas ofta ihop av utbölingar, därav frågan. I rosvik finns förskola, skola F-6, bank och mataffär. Vårdcentral, folktandvård och högstadium ligger i norrfjärden, halvvägs till Piteå. Gymnasieskolan finns i Piteå. De flesta trivs väl i Rosvik, områdena i byn varierar i trevlighet/gemytlighet. Rätt många har två bilar för att få livspusslet att gå ihop.
Numer är det mitträcke i princip hela vägen (det är typ en km med mötande trafik) till Luleå från Norrfjärden. Så det tar nog inte så mycket längre tid att köra egentligen. (för 15 år sedan var det inte kul att pendla mellan Piteå och Luleå, galna omkörningar och inget mitträcke. )
En fördel med Norrfjärden är att det också blir närmare att storhandla i Piteå. Från Rosvik blir det halvlångt oavsett vilket håll man kör åt.
Ang religiösa samfund så finns det risk att uttråkade barn och ungdomar hamnar på ex EFS barn/ungdomsaktiviteter. Men väldigt många väljer idrott istället.
Jag bor i Rosvik sedan 2 år tillbaka och trivs kanonbra.
Trevlig by med fina promenadvägar. Cafe, affär, ok, bank, bibliotek och mycket mer. Varje vecka är det Zumba och gymnastik, utan krav på erfarenheter, samt andra träningsformer i byn.
Byn är långt ifrån tråkig och som allt annat blir det vad man gör det till. Jag gillar att det är lika långt mellan Piteå och Luleå, så man har nära även till Storheden.
Alla hälsar på alla och än har jag inte märkt något negativt med byn