• Anonym (8)

Bo i Rosvik?

Någon som bor i Rosvik (utanför Luleå)? Vill kunna pendla till Luleå men tycker att det är för dyra huspriser. Hur är det att bo i Rosvik?

• Svar på tråden Bo i Rosvik?
  • Anonym (IH)

Rosvik utanför Piteå eller Rutvik utan för Luleå?

• Anonym (8)

Nu skrev jag ju Rosvik och det ligger mellan Luleå och Piteå, även om det är några kilometer närmare Piteå. Så jag vidhåller att jag menar Rosvik utanför Luleå eftersom det är dit jag kommer att pendla.

• Anonym (IH)

Rutvik/Rosvik blandas ofta ihop av utbölingar, därav frågan. I rosvik finns förskola, skola F-6, bank och mataffär. Vårdcentral, folktandvård och högstadium ligger i norrfjärden, halvvägs till Piteå. Gymnasieskolan finns i Piteå. De flesta trivs väl i Rosvik, områdena i byn varierar i trevlighet/gemytlighet. Rätt många har två bilar för att få livspusslet att gå ihop.

• Anonym (8)
    Anonym (IH) skrev 2014-02-06 22:58:46 följande:
    Rutvik/Rosvik blandas ofta ihop av utbölingar, därav frågan. I rosvik finns förskola, skola F-6, bank och mataffär. Vårdcentral, folktandvård och högstadium ligger i norrfjärden, halvvägs till Piteå. Gymnasieskolan finns i Piteå. De flesta trivs väl i Rosvik, områdena i byn varierar i trevlighet/gemytlighet. Rätt många har två bilar för att få livspusslet att gå ihop.
    Jag träffade en tant som sa att det är lite tråkigt i Rosvik, inte mycket att göra. Så det verkar lite trist. Inte mycket service. Om det nu finns mer i Norrfjärden så ligger ju det ännu längre från Luleå och det blir ännu längre att pendla. Tycker inte att det ska behöva ta halva förmiddagen att ta sig till jobbet. Kanske en omöjlig ekvation, äta kakan och ha den kvar liksom.
  • Anonym (IH)
    Anonym (8) skrev 2014-02-06 23:15:40 följande:
    Jag träffade en tant som sa att det är lite tråkigt i Rosvik, inte mycket att göra. Så det verkar lite trist. Inte mycket service. Om det nu finns mer i Norrfjärden så ligger ju det ännu längre från Luleå och det blir ännu längre att pendla. Tycker inte att det ska behöva ta halva förmiddagen att ta sig till jobbet. Kanske en omöjlig ekvation, äta kakan och ha den kvar liksom.
    Ja, det beror väl på vad man har för intressen och så också. Olika idrottsföreningar finns i båda byarna. 

Det finns mer service i Norrfjärden eftersom det är centralorten (i en fd kommun= onödigt vetande ). Men i övrigt, om man tänker på vad man gör på fritiden så är det nog ungefär det samma utbud i Rosvik och Norrfjärden. 

Rosvik har en egen kyrka (svenska kyrkan), men tillhör Norrfjärdens församling så kyrkogården finns i Norrfjärden. Gubbarna i Rosvik brukar säga att "till Norrfjärden kommer man när man dör". Byarivaliteten är rätt stor.  

Både Rosvik och Norrfjärden har flera andra religiösa samfund, störst är nog EFS. 

Norrfjärden har en pendlingsfördel, att det ligger nära E4an. Detta gör att man även kan ta bussar som inte går in i byarna. 
  • Anonym (8)
    Anonym (IH) skrev 2014-02-06 23:40:41 följande:
    Ja, det beror väl på vad man har för intressen och så också. Olika idrottsföreningar finns i båda byarna. 

Det finns mer service i Norrfjärden eftersom det är centralorten (i en fd kommun= onödigt vetande ). Men i övrigt, om man tänker på vad man gör på fritiden så är det nog ungefär det samma utbud i Rosvik och Norrfjärden. 

Rosvik har en egen kyrka (svenska kyrkan), men tillhör Norrfjärdens församling så kyrkogården finns i Norrfjärden. Gubbarna i Rosvik brukar säga att "till Norrfjärden kommer man när man dör". Byarivaliteten är rätt stor.  

Både Rosvik och Norrfjärden har flera andra religiösa samfund, störst är nog EFS. 

Norrfjärden har en pendlingsfördel, att det ligger nära E4an. Detta gör att man även kan ta bussar som inte går in i byarna. 
    Hm, okej. Kanske Norrfjärden är bättre då. Vårdcentral och högstadium har jag gärna på plats.

Som ateist så blir jag snarast avskräckt över en massa religion. Folk får naturligtvis ha vilken livsåskådning de behagar, men en del religiösa människor kan tycka om att försöka konvertera alla i sin närhet. Undviker helst denna typ av möte.
  • Anonym (IH)

Numer är det mitträcke i princip hela vägen (det är typ en km med mötande trafik) till Luleå från Norrfjärden. Så det tar nog inte så mycket längre tid att köra egentligen. (för 15 år sedan var det inte kul att pendla mellan Piteå och Luleå, galna omkörningar och inget mitträcke. )

En fördel med Norrfjärden är att det också blir närmare att storhandla i Piteå. Från Rosvik blir det halvlångt oavsett vilket håll man kör åt. 

Ang religiösa samfund så finns det risk att uttråkade barn och ungdomar hamnar på ex EFS barn/ungdomsaktiviteter. Men väldigt många väljer idrott istället.

• Anonym (8)
    Anonym (IH) skrev 2014-02-07 00:24:09 följande:
    Numer är det mitträcke i princip hela vägen (det är typ en km med mötande trafik) till Luleå från Norrfjärden. Så det tar nog inte så mycket längre tid att köra egentligen. (för 15 år sedan var det inte kul att pendla mellan Piteå och Luleå, galna omkörningar och inget mitträcke. )

En fördel med Norrfjärden är att det också blir närmare att storhandla i Piteå. Från Rosvik blir det halvlångt oavsett vilket håll man kör åt. 

Ang religiösa samfund så finns det risk att uttråkade barn och ungdomar hamnar på ex EFS barn/ungdomsaktiviteter. Men väldigt många väljer idrott istället.
    Ojdå, gäller att hålla rätt på ungarna då så att de inte hamnar i fel sällskap!

Storhandla i Piteå? Tycker att utbudet är rätt begränsat där men det beror förstås på vad man jämför med.
  • Anonym (IH)
    Anonym (8) skrev 2014-02-07 01:34:46 följande:
    Ojdå, gäller att hålla rätt på ungarna då så att de inte hamnar i fel sällskap!

Storhandla i Piteå? Tycker att utbudet är rätt begränsat där men det beror förstås på vad man jämför med.
    Mat finns ingen anledning att köra till Luleå för att storhandla. I Piteå finns Willys, Kvantum och Coop Forum. 
    Kläder och så är det så klart större utbud i Luleå, i Piteå finns det "bara" de vanliga kedjorna. 
  • Anonym (Rosvik)

Jag bor i Rosvik sedan 2 år tillbaka och trivs kanonbra.
    Trevlig by med fina promenadvägar. Cafe, affär, ok, bank, bibliotek och mycket mer. Varje vecka är det Zumba och gymnastik, utan krav på erfarenheter, samt andra träningsformer i byn.

Byn är långt ifrån tråkig och som allt annat blir det vad man gör det till. Jag gillar att det är lika långt mellan Piteå och Luleå, så man har nära även till Storheden.

Alla hälsar på alla och än har jag inte märkt något negativt med byn

Svar på tråden Bo i Rosvik?