• idaapida

Turkiska/muslimska namn

Jag är gravid i vecka 15 med mitt första barn så vi vet inte än om det är en liten pojke eller flicka som ligger och myser. Men just det där med namn snurrar självklart runt i huvudet flera gånger om dagen.  Min sambo är turkisk, så jag skulle verkligen behöva lite tips på framförallt turkiska/muslimska namn men även andra fina utländska namn! :)

• Svar på tråden Turkiska/muslimska namn
  • luuuuv

Elmas, Kaya, Eylem, Isa, Isra, Ilayda, Emre, Emrah, Emirhan

• OLilly

Bara turkiska namn eller specifikt muslimska? Det finns ju så många ickemuslimska turkiska namn så det är bra att veta om det är viktigt att det ska vara muslimskt också.

There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • luuuuv
    OLilly skrev 2014-02-06 23:47:56 följande:
    Bara turkiska namn eller specifikt muslimska? Det finns ju så många ickemuslimska turkiska namn så det är bra att veta om det är viktigt att det ska vara muslimskt också.
    just det, det tänkte inte jag på, vad jag vet är det bara ISA av de namnen jag skrev som är muslimskt
  • fiori84

Dilara. Lamia. Fiori. Nur. Dalia. Kenan. Rami. Ramzi. Rima. Nadira. Nabil.

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Abbe83

Amina
    Amira
    Evin
    Jasmine
    Leila
    Selma
    Sibel

Amir
    Aslan
    Ibrahim
    Mehmet
    Rami
    Tarek

• Bobbo3

Min sambo är också turk men vi valde att våran son skulle få ett turkiskt/kurdiskt namn i andra namn. Våran son heter Alvin Baran. Nu är jag gravid igen och vi vet inte vad det e för bebis som gömmer sig i magen. Nu går tankarna kring ayla/aila om det e en flicka och Elias om det är en pojke. Melissa,Lale,Esra är fina flicknamn.

• Lindsey Egot the only one

Det går en serie på TV2 kl 19:30, 20 minuter heter den och är från Turkiet. Där kan du få förslag på namn både i serien och i rollistan.

Huvudpersonen heter Melek, hennes dotter heter Duru Och hennes man heter Ali.

Rollistan är Tuba Büyüküstün, Ilker Aksum, Firat Çelik, Ipek Bilgin, Özgür Ege Nalci, Cihat Tamer så här är lite förslag

• fluu

Några snygga namn som inte känns omöjliga på svenska:

Ayla
    Aida
    Amal
    Ayda
    Adile
    Aylin
    Dilara
    Dafiya
    Dalia
    Dara
    Elmas
    Eira(som även är ett gammalt nordiskt namn)
    Fadia
    Irmak
    Irem
    Jale
    Kamila
    Kamna
    Lale
    Lala
    Meryem
    Meral
    Nesrin (dock lite likt nezeril)
    Noor
    Nadira
    Rafal
    Sabira

Amir
    Atilla
    Demir
    Erhan
    Edin
    Eldar
    Emir
    Faris
    Halit
    Jamal
    Koray
    Kenan
    Qasim
    Samir
    Tamer

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • idaapida
    OLilly skrev 2014-02-06 23:47:56 följande:

Ursäkta om jag förklarade mig lite konstigt där, men jag tänkte inte att det behövde vara just muslimska namn men utan mer namn från de mer "muslimska områdena" eller hur jag ska förklara. Turkiska, kurdiska, arabiska osv. Hoppas du/ni förstår :)
  • idaapida
    Bobbo3 skrev 2014-02-07 00:59:32 följande:

Min sambo är också turk men vi valde att våran son skulle få ett turkiskt/kurdiskt namn i andra namn. Våran son heter Alvin Baran. Nu är jag gravid igen och vi vet inte vad det e för bebis som gömmer sig i magen. Nu går tankarna kring ayla/aila om det e en flicka och Elias om det är en pojke. Melissa,Lale,Esra är fina flicknamn.

Vad smart att blanda namnen som ni gjort! Jätte fint verkligen! Ayla har jag också varit lite inne på. Men tjej namn känns bra mycket lättare att komma på än pojk namn!
  • Abbe83
    Aaliyah
    Fatima
    Nadia
    Narin
    Tara

Ali
    Aram
    Enis
    Evindar
    Fares
    Hamid
    Karim
    Omar
    Omid
  • OLilly

Ilyas = Elias
    Yusuf = Josef
    Davut = David
    Cebrail =Gabriel
    Meryem = Maria
    Yakup = Jakob 
    Filiz = Felicia
    Bünyamin = Benjamin

Några namn jag kommer på som är på turkiska och sedan skrev jag den svenska motsvarigheten. Vissa vill ju ha namn som kan användas av bådas släktingar och då brukar många vilja att namnet ska vara "på deras språk". De här namnen är därför en bra kompromiss :) 

• ninaflower

Våra söner heter Adam och Elias. 
    Nu väntar jag barn igen och om det blir en son, ska han få heta Gabriel eller Zakarias 

• OLilly
    ninaflower skrev 2014-02-17 22:37:15 följande:
    Våra söner heter Adam och Elias. 
    Nu väntar jag barn igen och om det blir en son, ska han få heta Gabriel eller Zakarias 
    Ja just det!

Adam = Adem,
    Sakarias = Zekeriya,
    Eva = Havva 
    Jonas = Yunus

Ville bara tillägga det :)
Svar på tråden Turkiska/muslimska namn