• Matilda13

    Ivf efter 40 - ångest för att vara en gammal förälder

    Jag är 41 år och har precis fått en dotter efter tredje ivf-försöket. Jag är mycket glad för vår lilla tjej och njuter mycket. Det som är så jobbigt nu är att jag har fått så många jobbiga tankar angående min ålder. Jag tycker hela tiden så synd om min dotter eftersom hon kommer ha gamla föräldrar som kommer dö tidigare. Jag har börjat få så dåligt samvete att jag ibland ångrar att jag skaffade barn så sent. Dessa tankar fanns inte hos mig tidigare utan de kom efter hon blev född.
    Jag plågas av dessa tankar. Jag är ju själv rädd för att mina föräldrar åldras och att de en dag ska dö och nu är de ändå bara 70 år. Då tänker jag på min dotter som i min ålder kommer ha föräldrar som är 80 år (om man nu inte dör tidigare). Snälla, ni som har fått barn sent i livet, har ni några tips på hur jag kan bryta dessa tankar?


  • Svar på tråden Ivf efter 40 - ångest för att vara en gammal förälder
  • pgw

    Jag fick mitt barn som 40+. Jag är inte rädd för att bli en Gammal Mamma. Ålderdomen sitter ganska mycket i huvudet, man blir så gammal som man gör sig. Jag känner många människor som gamla till åren, men väldigt unga i själen. Jag är inte heller rädd för att bli en sjuk mamma. Jag har själv haft sjuka föräldrar, på olika sätt, och fått klara mig själv gällande det mesta sedan tonåren. Det var inte så roligt alla gånger, men jag har inte tagit skada av det på något sätt. Om jag hade haft en "normal" uppväxt, så kanske jag hade varit annorlunda till min personlighet idag, men jag tycker jag duger som jag är. Det tycker mina vänner också, antar jag. Det enda jag kan känna mig lite orolig för ibland är att jag ska dö i någon åldersrelaterad sjukdom innan mitt barn har hunnit fylla 20.

    Ja du, livet är en enda stor risktagning. Man vet aldrig hur det kommer att gå längre fram. Vissa dör unga medan barnen ännu är små, och andra dör som 100-åringar och lämnar fem generationer efter sig. Det finns så mycket elände ett barn kan råka ut för, och jag är övertygad om att Gammal Mamma inte finns med på top tio-listan Glad

  • Redan47

    Njut av livet här och nu. Ge ditt barn goda förutsättningar att få utvecklas till en självständig individ som inte är beroende av sina föräldrar - typ curling. Och vi människor anpassar oss till alla tänkbara nya situationer i livet- det är föränderligt . Mina barns pappa dog 45 år. Ålder är ingen garanti. Men hur du lever ich din mentala ålder kommer tror jag vara mycket mer viktig än din fysiska ålder! Förmåga att hålla ett samtal på tonåringens nivå hålla dig up/to date med teknik utveckling osv ... ! Det är inte hur du har det - utan hur du tar det- sim kommer påverka din upplevelse! Tycker du själv nedsättande om sk äldre föräldrar ? Alla blir äldre föräldrar då start på barn nr1 skjutits på till 30+.

    Jag gör ÄD nu- 47år.... Egoistiskt ja. Det är bara för oss själva vi skaffar barn ej för att barm har bett att komma till världen ;)

    Jag kommer bli en bättre förälder än jag varit till mina idag sk vuxna barn ! Det känns jätte bra!

  • Matilda13

    Tack för era svar! Jag tycker absolut inte nedsättande av äldre föräldrar. Jag tror att på grund av min ålder faktiskt blir en mycket bättre förälder än om jag hade fått barn tidigt. Jag är mycket mer harmonisk, empatisk, psykologisk än tidigare. Det är bara att jag själv ångrar mig att jag skaffade barn så sent samtidigt som jag absolut inte ångrar mitt barn. Hon är det bästa som har hänt mig vilket bidrar till att jag vill ge henne allt. Denna starka kärlek gör att jag känner att jag vill vara hennes stöd så lång tid som möjligt.

Svar på tråden Ivf efter 40 - ångest för att vara en gammal förälder