• Ida3434

Privat gyn och övervikt

Hej.

Jag har precis bokat tid hos en privat gynklinik för första gången. Min mens  är oregelbunden och det ställer till problem i vardagen och jag och min sambo vill ha barn. Samtidigt kämpar jag med kilorna då jag har mycket övervikt som jag vet är en orsak till både min oregelbundna mens och barnlöshet.

Svaret jag är rädd för att få av gynläkaren är att jag ska gå ner i vikt och komma tillbaka om inget blir bättre. Givetvis vet jag att detta är något jag måste göra men det kommer kännas väldigt hårt att bli nekad hjälp helt och hållet.

Om du är eller har varit överviktig och sökt hjälp för barnlöshet hos läkare. Berätta gärna dina erfarenheter.

• Svar på tråden Privat gyn och övervikt
  • MartinaE

Det är jättebra att du söker för din oregelbundna mens. Har du fått en PCO diagnos? Annars kommer gyn göra ett VUL på dina äggstockar och även blodprov. Övervikt hänger ihop med PCO, kanske behöver du medicin så blir det bättre? Jag har PCO och har alltid haft en lätt övervikt på 3-4 kg. Jag började äta LCHF vilket min gyn rekommenderade, då fick jag igång ägglossning och gick ner i vikt på köpet. Nu väger jag 10 kg mindre och har 3 barn =) LYCKA TILL!

• Philippa

Hur stor övervikt har du? BMI?

• Ida3434
    MartinaE skrev 2014-02-07 09:25:25 följande:
    Det är jättebra att du söker för din oregelbundna mens. Har du fått en PCO diagnos? Annars kommer gyn göra ett VUL på dina äggstockar och även blodprov. Övervikt hänger ihop med PCO, kanske behöver du medicin så blir det bättre? Jag har PCO och har alltid haft en lätt övervikt på 3-4 kg. Jag började äta LCHF vilket min gyn rekommenderade, då fick jag igång ägglossning och gick ner i vikt på köpet. Nu väger jag 10 kg mindre och har 3 barn =) LYCKA TILL!
    För ett par år sedan när jag gjorde VUL sa min gynläkare att jag hade PCO. Dock ingen hård variant då jag inte har några andra symtom förutom lite blåsor.

Min övervikt är betydligt mer än 3-4 kg.

Har du några erfarenheter från privat gynklinik? Har hört att man ska få bättre hjälp där?
  • MartinaE
    Ida3434 skrev 2014-02-07 09:32:23 följande:
    För ett par år sedan när jag gjorde VUL sa min gynläkare att jag hade PCO. Dock ingen hård variant då jag inte har några andra symtom förutom lite blåsor.

Min övervikt är betydligt mer än 3-4 kg.

Har du några erfarenheter från privat gynklinik? Har hört att man ska få bättre hjälp där?
    Jag går hos en privat, hon är jättebra, men jag har inget att jämföra med.
  • MiaIa90

Hej de är de som är så svårt sökte hjälp själv när jag och sambon försökt 1 år de är då man behöver försökt för att få hjälp.
    Jag har pco och övervikt fick ingen hjälp alls utan behövde gp ner i vikt och komma tillbaka nu 2,5 år senare har jag gått ner i vikt och ska ställa mig i kö för att få hjälp hos Gyn.
    Så tyvärr kan dom neka en hjälp totalt och säga gå ner i vikt och kom sen tillbaka.
    Det beror också på hur stor övervikt man har.
    Lchf är jättebra att äta efter om man ha pco.
    Lycka till!

• Torken

Hej!

Nu lider jag av ditt motsatta problem vad det gäller vikten dvs. jag är underviktig och har kämpat med det i flera års tid vilket också påverkar fertiliteten och ja, de kommer nog ta upp det med dig precis som de gjorde med mig. Å andra sidan så kan det ha en så stor påverkan för en graviditet så försök ta det till dig och kämpa med det, det kan göra enorm skillnad men jag Vet

hur tufft det är!

Något jag dock tänkte på direkt när jag läste din TS var om du vet om det är så att du har någon fysisk diagnos som försvårar en eventuell graviditet?

Själv lider jag nämligen av PCO(polycysiskt ovarialsyndrom) vilket är en Stor bidragande orsak till att inte jag på egen hand kunnat bli gravid.

Det finns bra information om det på:

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/

Just nu är jag gravid med mitt andra barn men vägen hit har inte varit lätt. Största kampen hat varit den mot undervikten och med hjälp av ett par kgs viktuppgång och med hjälp av äggstimulerande kurer från gyn så har det gått och jag håller alla tummar och tår för att även ni ska lyckas!

Ett annat tips är att jobba på vikten och samtidigt prova med bidrottninggele(finns på naturmedecinshopparna) så kan du kombinera det samtidigt som du tänker på kost och träning om det är så att gyn vill uppnå ett visst resultat innan de vill skriva ut någon receptbelagd hjälp- det hjälpte en väninna till mig som också lider av pco och i likhet med dig även lite övervikt.

PCO:n påverkar även vikten och många som har det är vanligtvisvis även mer eller mindre överviktiga, det är en del av symptomen så kanske är det så att gyn tar en annan ställning till er situation om det skulle visa sig att du har det.

Lycka till!

• Torken

Oj, det trillade in lite svar medan jag skrev såg jag nu :)

• Ida3434
    Torken skrev 2014-02-07 09:53:33 följande:
    Hej!

Nu lider jag av ditt motsatta problem vad det gäller vikten dvs. jag är underviktig och har kämpat med det i flera års tid vilket också påverkar fertiliteten och ja, de kommer nog ta upp det med dig precis som de gjorde med mig. Å andra sidan så kan det ha en så stor påverkan för en graviditet så försök ta det till dig och kämpa med det, det kan göra enorm skillnad men jag Vet
    hur tufft det är!

Något jag dock tänkte på direkt när jag läste din TS var om du vet om det är så att du har någon fysisk diagnos som försvårar en eventuell graviditet?
    Själv lider jag nämligen av PCO(polycysiskt ovarialsyndrom) vilket är en Stor bidragande orsak till att inte jag på egen hand kunnat bli gravid.
    Det finns bra information om det på:
    www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Pol.../

Just nu är jag gravid med mitt andra barn men vägen hit har inte varit lätt. Största kampen hat varit den mot undervikten och med hjälp av ett par kgs viktuppgång och med hjälp av äggstimulerande kurer från gyn så har det gått och jag håller alla tummar och tår för att även ni ska lyckas!

Ett annat tips är att jobba på vikten och samtidigt prova med bidrottninggele(finns på naturmedecinshopparna) så kan du kombinera det samtidigt som du tänker på kost och träning om det är så att gyn vill uppnå ett visst resultat innan de vill skriva ut någon receptbelagd hjälp- det hjälpte en väninna till mig som också lider av pco och i likhet med dig även lite övervikt.
    PCO:n påverkar även vikten och många som har det är vanligtvisvis även mer eller mindre överviktiga, det är en del av symptomen så kanske är det så att gyn tar en annan ställning till er situation om det skulle visa sig att du har det.

Lycka till!

Tack för ditt svar. Som du kanske såg så skrev jag att jag under en undersökning för ett par år sedan fick till mig att jag hade en sväng av PCO. Dock hade doktorn på undersökningen året tidigare in sett detta så antingen hade jag inte det då eller så är det inte i så hög grad. Oregelbundna blödningar har jag haft i alla år, precis som kraftigt överviktig har jag alltid varit.

Det som skulle få mig mest motiverad till att kämpa med vikten är om jag  fick hjälp samtidigt. Just nu är jag väldigt ledsen över allt som har med övervikt och barnlöshet att göra och då är det för mig väldigt svårt att koncentrera mig på mat. Jag brukar vara på gymmet 3-4 dagar i veckan och promenera ca 45-60 min och styrketräning varierat med 15 min cross, 5 km cykling och styrketräning.

Detta är ett väldigt känsligt ämne för mig så jag hoppas jag blir bra bemött på gynkliniken.

Tack för ditt peppande svar.

Svar på tråden Privat gyn och övervikt