• Kan man bli sjukskriven utan SGI

Kan man bli sjukskriven utan SGI?

Hej

Jag undrar om man kan bli sjukskriven som arbetslös och inte har SGI? Vad är isåfall ersättningen på? Eller som studerande och sjukskriven? Jag har jobbat väldigt lite under många år. Hur mycket ska man ha arbetat för att ha rätt till SGI? Jag har endast haft "vanlig lön" när jag hade ett extrajobb vid sidan av studierna ca 1 års tid (12 tim/vecka) och när jag sommarjobbat (ca en månad 90-100% som vikarie).
    Jag fick diagnosen social fobi vid 21 års ålder (blev dock sjuk redan när jag var 18 år) Är också född med överrörliga leder och opererade knäna på 1990-talet. Har ätit mediciner och gått i beteendeterapi de första åren, sedan blev det rahabilitering/arbetssökande, sommarjobb och studier vid Komvux. Efter det blev jag arbetslös och sedan föräldraledig, fick barn 2008 och 2009, sedan åter igen studerande på Komvux eftersom jag inte kan jobba inom det jag utbildat mig för (är utbildad barnskötare, personlig assistent och vårdbiträde). Men senast halvåret har det blivit värre med lederna (ont i knäna) och min axel hoppade ur led för två veckor sedan. Jag funderar nu på att hoppa av mina studier efter 15 månader och söka jobb på Samhall. Jag har nyligen varit till arbetsförmedlingen för att prata om min arbetssituation. Dom vill att jag kommer in med nytt läkarintyg för lederna och avslutar studierna, så jag kan stå som arbetssökande. Jag nämnde Samhall för dom. (jag har två sk "koder" sedan tidigare hos AF pga lederna och social fobi)
    Jag är less på min/vår ekonomiska situation, sedan oktober förra året får jag inga pengar alls! (studiemedel), det är min sambo som hjälper mig och han har fast inkomst och jobbar heltid som ingenjör. Om jag inte kan få bli sjukskriven och få ersättning från FK ställs väl kravet på att jag måste jobba?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-07 10:05
    Jag har aldrig haft A-kassa

• Svar på tråden Kan man bli sjukskriven utan SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

För att få sjukpenning så måste du ha en sjukpenninggrundande inkomst (SGI)
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/Arbetssokande/sgi_arbetsssokande/

Har du en SGI fastställd så måste du skydda den om du blir arbetslös.
    Om du är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete kan du få behålla din sjukpenninggrundande inkomst. 
    Det gäller om du har arbetat i minst 6 månader innan du blir arbetssökande har du kvar din SGI i 3 månader. Efter 3 månader måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och söka arbete i minst samma omfattning som ditt senaste arbete för att behålla din SGI. 

Jag bifogar en länk :

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar20111222.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0 

Det är svårt att svara generellt på din fråga. Vill du få svar i ditt ärende får du ringa Kundcenter 0771-524 524 så förmedlar vi kontakt med en handläggare.

Hälsningar
    Pia, handläggare

Svar på tråden Kan man bli sjukskriven utan SGI?