Olika uppfostran i samma familj?
Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av styvfamiljer med bonusbarn och gemensamma där det fungerat att ha olika regler för barnen?
Jag och pappan har ganska olika syn på uppfostran, något jag inte tänkte på som ett problem förrän vi fick gemensamma barn. Jag vill att mina barn ska behärska "vardagsskills" såsom bordsskick, hygien, iaf måttlig ordning och reda (i relation till sin ålder givetvis) osv. Min sambo är en ganska rörig och tankspridd person som inte lägger vikt vid samma saker som jag.
Jag har inga problem med min 7-åriga bonus men är inte en överdrivet barnkär person. Jag är alltid rättvis mellan barnen, gör ingen skillnad på vad de får, ställer upp mycket med hämtningar efter skolan och är trevlig och överlag positiv till bonusen. Dock kvarstår faktumet att jag inte är lika kärleksfull och naturligt intim med bonusen som med mina egna barn och därför vill jag inte heller vara lika uppfostrande som jag är med mina egna barn. Risken är då at bonusen upplever mig som mer negativ och kritisk än positiv och stöttande och det vill jag ju inte.
Frågan är då: går det att göra skillnad på detta sättet utan att det blir förvirrat för barnen? Det skulle i praktiken innebära t.ex. att jag vid middagsbordet ber mina barn att inte smaska medan jag slår dövörat till när bonusen gör det.
Tacksam för input!