• Fru Giorgio

Bad i Budapest?

Jag har bokat en långweekend med mina kompisar till Budapest.
    Det jag undrar lite över är om det är farligt/skadligt att bada i de varma källorna där,När man är gravid? Det finns ju massor av hälsobad i Budapest. Kommer att vara i v26 när vi är där.
    Hoppas att nån vet......

• Svar på tråden Bad i Budapest?
  • Erika Martinas mamma

Nej, jag tror inte att det är farligt/skadligt. Men du kan ju fråga när du är där.

• Erika Martinas mamma

Idag såg jag på Åhlens infoblad om olika badbehandlingar att de avråder gravida från badet. Men då handlar det om väldigt varma bad.

• Äventyr

Hej, jag har varit i Budapest på olika bad. Det finns massa olika temperaturer och varianter, du kan ju undvika de mest extrema. Kanske inte så bra att chocka kroppen genom att hoppa ner i 12-gradigt vatten efter en ångbastu... Annars så tycker jag inte att det borde vara värre med ungerskt vatten än annat vatten, men de berättar säkert för dig vad de rekommenderar och inte rekommenderar för behandlingar till gravida.

Mmm...tycker jättemycket om att bada!

• EmiliaG

Varför inte kolla med din bm om rekomendationen. Senaste infon jag läste var att man ej ska utsätta kroppen för högre värme än vanlig kroppstemperatur i onödan och ej bada längre stunder i vatten som är över 30 grader.

Jag har ej vågat använda våra centralbadet-checkar ännu pga detta, men ska kolla med bm vid besök 10/3 för säkerthetskull innna jag slutligen bestämmer mig.

• Mom2BeAgain

Jag var i Budapest när jag var i v.19 - och fick då rådet från min BM att INTE bada i dom sk. hälsobaden. Detta eftersom dom innehåller mycket bakterier och ett ämne (kommer ej ihåg vad det heter), som man tror förbättrar hälsan - men som man inte vet hur det kan komma att påverka fostret.

Man bör heller inte bada i jaccuci, då dom extrema bubblorna kan trigga igång saker och ting.

Jag hade jättetrevligt i Budapest ändå!

• Snova

Måste bara rekommendera bassängen på Gellert, den är så vacker!

• Emma N

Har också hört att anledninge till att man inte ska bada i varma offentliga bad är bakterierisken - man är tydligen mer infektionskänslig i underlivet när man är på smällen...

Jag badar ofta kallt och bastar. Min bm sa att det inte var några som helst problem. Tvärtemot vad EmiliaG skriver har jag hört att man vid normala bad och bastubad inte gör det så länge att temperaturen i livmodern hinner förändras.

Verkar finnas många bud om det här... Intressant.

Ha det så bra i Budapest! Glöm inte att äta mycket bakelser

Svar på tråden Bad i Budapest?