• Linda5

Vad är halvfabrikat.

Många skriver att dom lagar mat från grunden. Vad är halvfabrikat? Falukorv, grytor på creme fraiche med smak, majjonäs, soppa, gryta, tacos?

• Svar på tråden Vad är halvfabrikat.
  • Jag är bara jag

Nästan alla livsmedel är hel -eller halvfabrikat så mat från "grunden" är det ytterst få som gör. Då ska man kärna eget smör,mala eget mjöl o.s.v. Däremot menar nog folk överlag att om man t.e.x kokar köttsoppa på rått helkött och grönsaker eller gör eget potatismos  lagar man från grunden,däremot inte om man bara steker korv. Falukorv räknar jag som helfabrikat,den går ju äta rå t.o.m. Sen finns det förstås tydliga definitioner,men vet det om precis all mat-och vem bryr sig? Glad 

• Monchichier
    Helfabrikat=Processad produkt färdig för konsumtion. Ex: Sylt, korv, filmjölk, ketchup, glass. I princip kan man säga att om det inte finns i naturen/hos bonden och du kan äta det utan att tillaga det är det ett helfabrikat.

Halvfabrikat=Processad produkt som behöver ytterligare tillagning/preparering innan konsumtion. Ex: Pasta, mjöl, ris, kaffe. Finns det inte i naturen/hos bonden och du måste preparera det på något vis för att konsumera det är det ett halvfabrikat.

Råvara=Ej processad produkt. Ex: Ägg, rent kött, frukt, grönsaker.

Svar på tråden Vad är halvfabrikat.