• Camilita

Katt med dränage.

Min älskade Goliat (hankatt) fick ett dränage igår hos veterinären pga böld som varade efter ett bett. Nu har dränaget suttit i i lite mer än ett dygn. Men han verkar så deppig och trött.. Antagligen pga kragen. Ni kunniga, ser såret bra ut? Jag försöker göra rent men vågar knappt ta på det, han kanske har ont :( På måndag ska dränaget tas bort, längtar så. Snälla lugna mig lite!

• Svar på tråden Katt med dränage.
  • nemo1

Ingen aning eftersom det inte finns någon bild. Att vända sig till fl är helt fel forum. Är man orolig så ska man ringa sin veterinär, här finns inga såna.

• Jasmin Karlsson

Ser inte heller någon bild. Du ska titta efter om det fortsätter komma var från dränageslangarna, om det luktar illa eller om katten har feber. Feber hos katt är över 39 grader (man tar tempen i rumpan med rektaltermometer). Om du ser något av detta kan såret vara infekterat och han kan bli hängig av feber. Men katter kan bli väldigt deppiga av bara kragen! Har han fått Metacam eller liknande (smärtstillande)? Du behöver inte vara rädd för att tvätta, det är viktigt. Ring din veterinär om du är osäker, de kan titta på det om du är osäker. Mvh en Leg. Vet. (jo, det finns faktiskt en sådan här, som lagt många dränage på katter, kan inte låta bli att svara på en sån fråga ;) )

• Camilita

Hej! Tack för svaret Jasmin! Åh, jag förstår inte varför inte bilderna kommer med. Skriver ifrån mobilen. Kan du se på min blogg? www.camillaannanilsson.se Han har inte feber och det verkar inte komma speciellt mycket var.. Men det ser så läskigt ut ;( Kanske bara jag som är fjantig bara.. Han drar sig undan dock och jag som läst hela Google om just katter reagerar på att att det står just om katten drar sig undan så kan det vara tecken på att katten har ont? Men som sagt han är ju riktigt deprimerad för kragfan.. Jag vill bara ta av den, står inte ut. Veterinären har helgstängt! :( Så då tvättar jag på noga? Inte mesigt som jag gör haha.

• Jasmin Karlsson

Såg bilderna nu på bloggen, ja det ser ok ut! Han är nog deppig pga kragen. Så länge han äter och inte har feber är det ok.

• Camilita

Tack Jasmin! Det lugnar. Jag som är fjantig då bara.. Jag kollar varje kvart typ, "ser det inte lite infekterat ut? Är det inte lite väl rött? Varför pratar han inte som han brukar? Vi kanske måste åka till jourveterinären?". Min sambo blir knäpp på mig haha. Dränage gör inte ont va? Det var min sambo som hämtade Goliat hos veterinären då han var klar, jag jobbade. Veterinären sa att vi ska röra runt på röret för att det inte ska fastna men det klarar jag inte av. Det måste ju göra skit ont. Jag väntar till måndag då vi ska dit.. Tack än en gång Jasmin

• nemo1
    Jasmin Karlsson skrev 2014-02-07 20:05:40 följande:
    Ser inte heller någon bild. Du ska titta efter om det fortsätter komma var från dränageslangarna, om det luktar illa eller om katten har feber. Feber hos katt är över 39 grader (man tar tempen i rumpan med rektaltermometer). Om du ser något av detta kan såret vara infekterat och han kan bli hängig av feber. Men katter kan bli väldigt deppiga av bara kragen! Har han fått Metacam eller liknande (smärtstillande)? Du behöver inte vara rädd för att tvätta, det är viktigt. Ring din veterinär om du är osäker, de kan titta på det om du är osäker. Mvh en Leg. Vet. (jo, det finns faktiskt en sådan här, som lagt många dränage på katter, kan inte låta bli att svara på en sån fråga ;) )
    En veterinär borde kanske veta att en temp upp till 39.5 inte är feber på en katt.
Svar på tråden Katt med dränage.