• Snartensamstående

Sover dåligt numera. 1 åring.

Min lilla tjej sov hela nätter från att hon var 2 mån till 7 mån. Det var så skönt!
    Sen hände nåt.
    Det började vaknas till kanske 1-2ggr per natt. Räckte med att stoppa in nappen så somna hon om.
    Nu har hon fyllt ett år och sen ca 1-2 mån så vaknar hon mellan 3-7ggr per natt och det ska ätas ersättning. Det gnälls och gnälls. Vi sover båda dåligt hon och jag pga detta.

Vad kan det bero på att nu ska det kinkas på nätterna?
    Och läggning har blivit till gråt.
    Innan kunde jag bara lägga henne i sängen och hon böka runt lite tills hon somna.

Nu ska det gråtas och skrikas och tar allt mellan 30 min till 2h med nattning.

HJÄLP!

• Svar på tråden Sover dåligt numera. 1 åring.
  • Tjolanta

Tänder? Övertrött? Helt enkelt INTE trött? Måste kanske ha en "kraftigare" kvällsvälling då hon inte blir mätt på ersättning? Törstig? För mycket intryck under dagen? Drömmer? Går hon på dagis och hur är sömnen där? Kan vara MASSOR av orsaker.

• Snartensamstående

Går inte på dagis.

Spelar ingen roll om hon varit vaken 6h eller 3h innan läggning, blir likadant.

Tänder är ju på G, hon har redan 11st...

Välling gillar hon inte, bara ersättning som gäller. Har testat massa olika välling men totalvägrar...

• Tjolanta

Min 1-åring är lika. Gillar inte heller välling! Äter också ersättning på morgonen och kvällen =) Hon.sover också som en kratta och går inte heller på dagis. Men jag intalar mig själv att det är en fas som kommer att gå över.. snart.. hoppas jag... gissar att det är lite kindtänder som spökar för vår tös =)

• Natulcien

Att den goda sömnen ändrades runt 7 månader är, i och för sig, inte konsigt eftersom separationsfasen infaller då.
    Hur sover hon? Samma säng som dig/er, egen säng, samma rum, eget rum?

Hur mycket sover hon på dagen? Svårigheter att somna kan ibland betyda att det är dags att minska dagsömnen.

• Snartensamstående

Värsta är ju att man varit så bortskämd med att hon sov hela nätter 21-09 i flera månader.

Intalar mig oxå att det är en fas

Tänder, drömmar, separationsångest-fasen

• Snartensamstående

Sover i egen säng. Tills ca kl 03 då hon vägrar somna om där. Då sover hon bredvid mig.

Hon sover bara ett pass numera på dagen 1-2h.

För vi går upp mellan 8-9 på morgonen och då sover hon nånstans mellan 12-15.

Sover i samma rum som mig.

• bullerbyn

Är hon precis 1 år? Är hon lite kinkig och "galen" ibland på dagarna också? Vår kille är 1 är och 2 månader och ar precis börjat sova hela nätter igen. Vid 1 går dom ju in i en utvecklingsperiod, sover sämre , kan bli klängiga och gnälliga. Men nu sover han från 21-09, han har precis kommit ur perioden och tar igen all tappad sömn. Han vill inte ens ha ersättning och kan sova utan nappen till och med. Hans nya tand stack precis upp så det hade kanske liten del i det hela.

Om du laddar hem appen wonder weeks kan du se när utvecklingsperioderna är och vad de lär sig om världen just nu. Där finns även de möjliga (tillfälliga) beteendeförändringarna listade. :))

• momomo

Springmask?

Ganska ovanligt vad jag förstått om man inte går på förskola.

Springmasken är mest aktiv på nätterna och kliar mycket då.

Mitt barn, 2 år, gick tvärt från att sova hela nätter för det mesta till att vakna ofta och vara riktigt grinig i en period.

När vi upptäckte springmask, och tog medicin mot det så börjad han tvärt att sova bra igen (nåja, vakna kl 5 och vara kissnödig, men kunna sova vidare efter ett besök på pottan & ny blöja).

Svar på tråden Sover dåligt numera. 1 åring.