• Anonym (?)

hjälp

Har en dom från tingsrätten om hur umgänget ska vara. Men har man rätt att träffa sitt barn utöver domen? Eller är det enbart det som står i domen som man har rätt till?
    Alltså, min dotter har en avslutning på en aktivitet hon går på och jag undrar nu om jag har rätt att komma till den fast jag inte har umgänge med dottern den dagen?

• Svar på tråden hjälp
  • Anonym (lag)

Självklart får du gå på avslutningar, föräldramöten osv även om det inte är din umgängestid med barnet!

• Anonym (?)
    Anonym (lag) skrev 2014-02-10 11:14:51 följande:

Självklart får du gå på avslutningar, föräldramöten osv även om det inte är din umgängestid med barnet!

Är detta säkert då? För jag är inte välkommen enligt mamman och vill inte hon ska kunna "sätta dit mig" att jag bryter domen? Föräldrarmöten förstår jag eftersom barnet inte är där, men situationer där barnet är där, får ju lite "extra umgänge" då!
  • Anonym (lag)
    Anonym (?) skrev 2014-02-10 14:27:36 följande:
    Är detta säkert då? För jag är inte välkommen enligt mamman och vill inte hon ska kunna "sätta dit mig" att jag bryter domen? Föräldrarmöten förstår jag eftersom barnet inte är där, men situationer där barnet är där, får ju lite "extra umgänge" då!
    100 %. Det är förmodligen i en förenings, skolas, förskolas lokaler eller liknande och där har mamman ingen beslutanderätt om vem som får vistas eller inte. Även föräldramöten får du närvara på men inte utvecklingssamtal, om du inte är vårdnadshavare.
  • Anonym (?)
    Anonym (lag) skrev 2014-02-10 14:37:35 följande:
    100 %. Det är förmodligen i en förenings, skolas, förskolas lokaler eller liknande och där har mamman ingen beslutanderätt om vem som får vistas eller inte. Även föräldramöten får du närvara på men inte utvecklingssamtal, om du inte är vårdnadshavare.
    Tack!
  • Anonym (knepigt)

Mitt barns pappa tyckte inte att man skulle få delta om det inte var "ens" dag, Jag tyckte man skulle få delta för barnets skull. De som ledde samarbetssamtalen tyckte det var bäst att inte delta om den ena föräldern inte tyckte det var en bra idé. Jag tyckte alltså det var fel men valde att rätta mig efter det, för barnets skull. Dvs för att undvika konflikter med barnets pappa så mycket som möjligt. Men då hade vi iofs växelvist boende. Har man bara helger så kommer ju allt i en annan dager då man aldrig får vara med i förskole/skolsammanhang. Gör det du tror är bäst för barnet är mitt tips. 

Svar på tråden hjälp