• Supernova14

Svider sticker och gör ont i underlivet!

Hej! Det har nu gått 8 dagar sen förlossningen och för någon dag sen började det göra riktigt ont i underlivet. Ibland när jag kissar men hela tiden när jag sitter, går eller ligger. Det liksom sticker till och svider samt bultar och jag undrar om det är normalt? Känns de såhär när de håller på att läka kanske? Jag är lite sydd och dom har även lämnat ett litet jack i ena blygläppen kan de annars vara det som gör så ont? Jag duschar flera gånger om dagen och är noga med att byta binda och att torka mig fast de gör ont. Har även testat att lägga bindan i frysen och äter alvedon men ingenting hjälper.. Jag står knappt ut snart! Tacksam för svar. / mamma för första gången

• Svar på tråden Svider sticker och gör ont i underlivet!
  • AnniAy

Det är säkert såret som läker bara :)

Det kliade på mig så förbaskat mycket hela tiden nästa och stack till

• emmisss

Det håller på att läka!
    Mycket blod som strömmar till för att det ska läka, därför får du känslan av tryck och svullnad...

Svider gör ju stygnen, du är antagligen lite mer rörlig nu, och det drar och sliter stygnen...

Tips, kissa i duchen, då sköljer du av urinen så det inte hamnar i stygnen...

Gör det mycket ont kan du köpa voltaren och ta tillsammans med alvedon...det hjälper bättre!

• emmisss

Men framför allt...ta det lungt, låt kroppen läka, inga promenader mm...

Jag hade väldigt ont i lång tid efter förlossning...

• Supernova14

Okej, vad gör xylocain salvan och kan man köpa den på apoteket?
    Jag har även fått vita/gula flytningar är detta också normalt?
    Det känns otroligt jobbigt och jag har även läst att svamp kan vara vanligt efter förlossningen. 
    Borde jag kontakta läkare eller ska jag bara ta det lugnt?
    Tack för att ni svarar!

• emmisss

Ja man kan få svamp pga för mycket tvättande och för mycket binda bärande...det fick jag tror jag mot slutet...jag körde lactal och lite pevaryl

Det kan oxå svida mycket pga slemhinnorna är torra och ömma...känsligare pga hormoner och amning...då tog jag en östrogen salva...(det var när jag inte hade svamp)

Xylocain är en bedövnings salva och finns receptfritt på apoteket!

Tycker du ska vända dig till din mvc/bm och kolla så det läker ordentligt...

Och be om extra smärtstillande tillsammans med panodil...tex voltaren tabletter eller diklofenak...

Det gjorde jag men allt "såg" normalt ut! Nu i efterhand förstår jag ju att jag hade behövt mer smärtstillande och fick det inte...

• emmisss

Jag hade väldigt ont länge, och blödde i ca 5veckor!

Sprack normalt enligt förlossning och bm...

• Supernova14

Tack för alla svar! De har blivit bättre med smärtan, men tyvärr tror jag att jag har fått svamp. Det klias som fasiken och de vita klägget är kvar. Min fråga nu är funkar fil? Och borde man ha det 3 veckor efter förlossningen? Tänker om man hunnit läkt ordentligt och så

• emmisss

Behöver inte vars svamp, bara obalans i underlivet...

Prova lactal på Apoteket!

Svar på tråden Svider sticker och gör ont i underlivet!