• Anonym (TS)

Personlighetstest för jobb - omoraliskt och diskriminerande?

Häromkvällen fick min sambo som en del i ansökningsprocessen till ett jobb göra personlighetstestet MINT över internet och nyfiken som jag är tog jag en titt på frågorna. De flesta var helt ok: frågor om vilken respekt man har för regler och bestämmelser och hur man fungerar socialt, men vissa av dem fick mig minst sagt att höja på ögonbrynen. De två värsta var:

- Jag har haft en trygg och varm uppväxt.

och

- Det hände att jag ville rymma hemifrån när jag var liten.

Jag förstår ju att anledningen till att de frågar är att de är ute efter en trygg och stabil individ och att det är mer troligt att finna en sådan bland personer som har haft en trygg uppväxt, men vad säger uppväxten om hur man är som person idag egentligen? Om man hade det jobbigt som barn och rymde hemifrån pga missbrukande/misshandlande föräldrar är man väl knappast en obotlig strulpelle? Dessutom blir många som har haft en tuff uppväxt trygghetsnarkomaner snarare än struliga själva, så från företagets synvinkel missar de ju eventuellt många som hade varit utmärkta anställda.

Självklart förstår jag att allt inte hänger på de två frågorna - om man har svarat "rätt" på resten har man givetvis en god chans att ta sig vidare - men jag tycker att det är en principsak. Saker som är helt bortom personens kontroll bör inte användas emot personen. Jag tycker att det är lika moraliskt förkastligt som att använda personens kön, läggning eller etnicitet emot personen.

Vad tycker andra? 

• Svar på tråden Personlighetstest för jobb - omoraliskt och diskriminerande?
  • Mamori

Vet du hur testet tolkas? Jag har inte hört talas om just detta test men vet att flera använder frågor för att kolla hur sanningsenlig personen är och då jag antar att nästan alla barn någon gång velat rymma hemifrån så kan det vara en sak testet kollar med det? En tanke bara. I ett av testen jag arbetat med så finns tex frågan om man har gått mot röd gubbe någon gång. Det antas alla ha gjort så det "rätta" svaret där är ja.

• Anonym (TS)
    Mamori skrev 2014-02-08 13:03:45 följande:
    Vet du hur testet tolkas? Jag har inte hört talas om just detta test men vet att flera använder frågor för att kolla hur sanningsenlig personen är och då jag antar att nästan alla barn någon gång velat rymma hemifrån så kan det vara en sak testet kollar med det? En tanke bara. I ett av testen jag arbetat med så finns tex frågan om man har gått mot röd gubbe någon gång. Det antas alla ha gjort så det "rätta" svaret där är ja.
    Jag har läst på lite och just det här testet har inte kapaciteten att upptäcka "fuskare" som försöker framställa sig själv som bättre än vad de är. Detta ska istället upptäckas vid intervjun i så fall. Annars hade det självklart kunnat vara så, även om jag personligen inte tycker att det är lika självklart att alla har velat rymma hemifrån som att alla någon gång har gått mot röd gubbe. 
  • Philippa

Jag ser inget galet med det.....

• Anonym (TS)
    Philippa skrev 2014-02-08 13:24:06 följande:
    Jag ser inget galet med det.....
    Varför inte? Framför allt den första frågan som ju har noll med personens personlighet att göra.
  • tacohej

Vad sökte han för jobb som krävde testet? Jag kan tycka att det är intressant men frågar är hur mycket testet egentligen säger om en person.

• Anonym (TS)
    tacohej skrev 2014-02-08 13:27:17 följande:

Vad sökte han för jobb som krävde testet? Jag kan tycka att det är intressant men frågar är hur mycket testet egentligen säger om en person.

Jobbet är som säljare i en hyfsad välkänd butikskedja dit folk endast åker om de faktiskt är ute efter att köpa varorna som säljs där. Jag hade förstått behovet av ett personlighetstest mer om det handlade om den typen av säljjobb där man måste "dyka på folk" eller något mer högt uppsatt. Med det sagt tycker jag ändå att frågan om uppväxten är märklig och opassande.
  • Anonym (TS)
    Modernmom skrev 2014-02-08 13:48:36 följande:
    Hade blivit svinförbannad.
    Varför hade du blivit svinförbannad?
  • Mamori

Det verkar som att testet är tänkt att följas upp av en intervju där man får förklara sig såsom att 'Jag hade en otrygg uppväxt så därför är trygghet och lojalitet extra viktigt för mig i dagsläget' så det är ju positivt men annars verkar MINT vara ett riktigt dåligt test, måste jag säga som dessutom bygger på urusla Big Five. Bleh.

• Dianne

Jo, jag håller med dig. Snacka om att trycka ner en människa med en svår barndom, som kämpat sig upp ur skiten, liksom. Jag ogillar verkligen denna typ av tester. Dessutom är de missvisande, plus att det finns massor av info på nätet om vad som är "rätt" svar - så det går att fuska. Mycket bättre med provanställningar - då lär man ju känna personen som den är NU. Och det borde ju vara det viktiga...

En kompis till mig drabbades av något liknande, förresten. Hans dröm var att bli yrkesofficer. På mönstringen fick alla träffa en psykolog, och hon hade bland annat frågat om han blivit mobbad någon gång. Det svarade han "ja" på. Senare fick han veta att det var ett kriterium för att man inte passar att leda människor, enligt Försvaret... Han blev inte antagen heller, om det nu berodde bara på den enda frågan vill jag lämna osagt. Men helt sinnessjukt var det i alla fall. Han var (och är) en vettig och insiktsfull man, som nu leder människor alldeles utmärkt på ett civilt företag...

Svar på tråden Personlighetstest för jobb - omoraliskt och diskriminerande?