• Cecc3

    Nystartat 6 kantigt akvarium söker råd om fisk !

    Nån vänlig stjäl där ute som kan hjälpa mig en aning ? Jag har skaffat mig ett 6 kantigt akvarium på 60 L Och frågan lyder : Är det möjligt att ha en kampfisk hane med 2 st kampfisk honor Samt 4 st black mollys och ca 6 st neontetror i mitt kar ? Har även ett 54 liters kar som jag tänkte starta upp tids nog och då funderar jag på grodor alltså dom som lever enbart i vattnet . Vilka sorts fiskar passar bäst med grodorna ? Alla förslag är välkomna !! Notera jag är ny inom området så jag vädjar om hjälp för att få båda mina kar att funka utan problem och djurplågeri !

  • Svar på tråden Nystartat 6 kantigt akvarium söker råd om fisk !
  • Vissla

    Akvariet är för litet för att få plats med alla fiskar du vill ha. Kamphonorna vill ha 20-30 liter som sitt eget revir, det funkar attka honor tillsammans om akvariet är stort nog. Tetrorna behöver ett kar på 100 liter för att trivas och black Molly skulle du kunna ha där i om det inte vore för att dom föredrar bräkt vatten och det ska du absolut inte ha kampfiskar i. Kamphanarna ska ALLTID ha ett eget kar på minst 20 liter.

  • Cecc3
    Vissla skrev 2014-02-08 15:27:11 följande:
    Akvariet är för litet för att få plats med alla fiskar du vill ha. Kamphonorna vill ha 20-30 liter som sitt eget revir, det funkar attka honor tillsammans om akvariet är stort nog. Tetrorna behöver ett kar på 100 liter för att trivas och black Molly skulle du kunna ha där i om det inte vore för att dom föredrar bräkt vatten och det ska du absolut inte ha kampfiskar i. Kamphanarna ska ALLTID ha ett eget kar på minst 20 liter.

    Okej tusen tack för dit svar :) Har en följdfråga då . Kan jag ha en kamphane med några andra fiskar , vilka samt hur många i mitt 60 L då ?
  • Cecc3

    [quote=72458136][quote-nick]Cecc3 skrev 2014-02-08 15:31:49 följande:[/quote-nick]


    Vissla skrev 2014-02-08 15:27:11 följande:
    Akvariet är för litet för att få plats med alla fiskar du vill ha. Kamphonorna vill ha 20-30 liter som sitt eget revir, det funkar attka honor tillsammans om akvariet är stort nog. Tetrorna behöver ett kar på 100 liter för att trivas och black Molly skulle du kunna ha där i om det inte vore för att dom föredrar bräkt vatten och det ska du absolut inte ha kampfiskar i. Kamphanarna ska ALLTID ha ett eget kar på minst 20 liter.
    Okej tusen tack för dit svar :) Har en följdfråga då . Kan jag ha en kamphane med några andra fiskar , vilka samt hur många i mitt 60 L då alltså går de med småa fiskar ? Eller ska kampare vara helt själv ??[/
  • Vissla
    Cecc3 skrev 2014-02-08 15:31:49 följande:
    Okej tusen tack för dit svar :) Har en följdfråga då . Kan jag ha en kamphane med några andra fiskar , vilka samt hur många i mitt 60 L då ?

    Kamphanar ska som sagt helst gå ensamma, dom är långsamma eftersom dom har så stora fenor så många fisksorter går bort därför. Dom kan också bli aggressiva mot färgglada fiskar som påminner om dom själva så tex guppys går bort. Kampfisken är en varmvatten fisk som vill ha runt 28 grader varmt i vattnet. Vattnet bör vara någorlunda stillastående eftersom dom annars får svårt att simma med sina långa fenor. Så vill du ha fiskar tillsammans med en kamphane ska du leta efter en liten snäll fisk, så den inte skadar kamphanen, som trivs i varmt stillastående vatten, den får inte vara färgglad eller ha långa fenor. Den får inte heller vara för liten, neontetror äts gärna upp av kampfiskar. Nån form av mal skulle eventuellt kunna funka. Pansarmalar är ganska små. Kanske att man kan ha 3-6 st i ett så litet akvarium. Dom konkurrerar inte med kamphanen så han kommer låta dom vara. Men det är en stimfisk och ska helst vara 10 stoch då krävs större akvarium.vet inte hur dom klarar värmen heller. Annars finns det massor av olika snäckor man kan ha i akvariet. Zebra snäckor, fina randiga snäckor. Äppelsnäckor, visserligen är dom olagliga men känner du nån med äppelsnäckor kan du kanske få ett par iaf, kommer i färger som lila, rosa, vita,gula osv. Mycket fina snäckor som håller rent efter fiskarna. Helena snäckor, lite större snäckor som äter andra snäckor som man nye vill ha kvar i akvariet, ej att rekommendera om du vill ha mer än en snäcksort, posthornssnäckor, mindre än äpplet, kommer i roliga färger dom också, men förökar sig nåt så fruktansvärt.
  • Cecc3
    Vissla skrev 2014-02-08 15:42:56 följande:
    Kamphanar ska som sagt helst gå ensamma, dom är långsamma eftersom dom har så stora fenor så många fisksorter går bort därför. Dom kan också bli aggressiva mot färgglada fiskar som påminner om dom själva så tex guppys går bort. Kampfisken är en varmvatten fisk som vill ha runt 28 grader varmt i vattnet. Vattnet bör vara någorlunda stillastående eftersom dom annars får svårt att simma med sina långa fenor. Så vill du ha fiskar tillsammans med en kamphane ska du leta efter en liten snäll fisk, så den inte skadar kamphanen, som trivs i varmt stillastående vatten, den får inte vara färgglad eller ha långa fenor. Den får inte heller vara för liten, neontetror äts gärna upp av kampfiskar. Nån form av mal skulle eventuellt kunna funka. Pansarmalar är ganska små. Kanske att man kan ha 3-6 st i ett så litet akvarium. Dom konkurrerar inte med kamphanen så han kommer låta dom vara. Men det är en stimfisk och ska helst vara 10 stoch då krävs större akvarium.vet inte hur dom klarar värmen heller. Annars finns det massor av olika snäckor man kan ha i akvariet. Zebra snäckor, fina randiga snäckor. Äppelsnäckor, visserligen är dom olagliga men känner du nån med äppelsnäckor kan du kanske få ett par iaf, kommer i färger som lila, rosa, vita,gula osv. Mycket fina snäckor som håller rent efter fiskarna. Helena snäckor, lite större snäckor som äter andra snäckor som man nye vill ha kvar i akvariet, ej att rekommendera om du vill ha mer än en snäcksort, posthornssnäckor, mindre än äpplet, kommer i roliga färger dom också, men förökar sig nåt så fruktansvärt.

    Okej då är jag lite med iaf . Men har du några tips på vad jag kan skaffa då ? Jag vill ju helst ha "fina fiskar " som jag uttrycker mig . Jag tycker ju om då det är färg och fina fenor !
  • Lena

    Jag rekommenderar guppysar om du vill ha fina färger och fenor. Har dubbelt så många honor som hanar. Börja med tre fiskar och vänta en månad innan du utökar mängden.

  • Vissla
    Cecc3 skrev 2014-02-08 15:50:13 följande:
    Okej då är jag lite med iaf . Men har du några tips på vad jag kan skaffa då ? Jag vill ju helst ha "fina fiskar " som jag uttrycker mig . Jag tycker ju om då det är färg och fina fenor !

    Då bör du satsa på det, men skippa kamphanen isf. Honorna är lättare att sätta ihop med annat och kan vara minst lika fina fc05.deviantart.net/fs71/i/2012/088/3/6/female_crowntail_betta_by_copperarabian-d3f852x.jpg www.thinkfish.co.uk/tropical-fish-images/siamese-fighter-female-01.jpg i1198.photobucket.com/albums/aa460/lzbetta/6-4.jpg
  • EnLitenSvamp
    Vissla skrev 2014-02-08 15:27:11 följande:
    Akvariet är för litet för att få plats med alla fiskar du vill ha. Kamphonorna vill ha 20-30 liter som sitt eget revir, det funkar attka honor tillsammans om akvariet är stort nog. Tetrorna behöver ett kar på 100 liter för att trivas och black Molly skulle du kunna ha där i om det inte vore för att dom föredrar bräkt vatten och det ska du absolut inte ha kampfiskar i. Kamphanarna ska ALLTID ha ett eget kar på minst 20 liter.
    2 st kamphonor och en hane på ett 54L akvarium för litet??

    Vad har du fått den siffran ifrån?

    Du vet hur dem lever i det fria va? Det är liksom inte för inte som dem har lungor.

    Ont:
    Nu har du säkert (ts) ett bra skäl till volymen av ditt akvarium men jag själv anser att allt under 150 liter är värdelöst. Dessutom är det lättare att hålla rent i i ett större jämfört med ett litet.

    Sen beror ju lite saker på syftet med ditt akvarium. Ska du ha den som sällskapsakvarium skulle jag skaffa mig

    Lite neontetror.

    Några Platys, Svärdbärare, Guppys 

    1-2st algätare,

    1-2st praktbotior

    och ev en liten klogroda.

    Just ja ska skulle även skaffa 1-3st  "Harnistuss malar" Fruktansvärt osäker på stavningen och google listade inte ens ut vad jag syftade på men det är en liten mal på ca 4cm som ser ut som en simpa. Hanarna har en massa "skägg" i ansiktet till skillnad från honorna. Dem är mkt effektiva "städare"

    För råd och frågor så skulle jag absolut rekommendera dig till att ringa

    Akvarielagret i Bromma/Sthlm. Är på så bra humör så jag fiskar fram länken:

    www.akvarielagret.se/

    Om du kommer fastna för fiskar och tillslut inser att ett Artakvarium är betydligt roligare så är detta butiken du ska besöka. (nej jag jobbar inte där) 

    Mina sista fiskar köptes där å såg ut så här:


    De kallas ormhuvudsfiskar och är riktigt coola rovfiskar och dödar i stort sett allt som är mindre än dem själva. Tyvärr så fångade jag grodyngel med min ena bror och missade att man skulle "rena/tvätta" dem. (dvs man lägger ynglen i färskvatten i ca 2 dagar så dem blir "renade" innan man matar dem till det djur man nu har)
    My attitude is based on how you treat me,
  • Vissla
    EnLitenSvamp skrev 2014-02-08 16:36:21 följande:
    2 st kamphonor och en hane på ett 54L akvarium för litet?? Vad har du fått den siffran ifrån? Du vet hur dem lever i det fria va? Det är liksom inte för inte som dem har lungor. Ont: Nu har du säkert (ts) ett bra skäl till volymen av ditt akvarium men jag själv anser att allt under 150 liter är värdelöst. Dessutom är det lättare att hålla rent i i ett större jämfört med ett litet. Sen beror ju lite saker på syftet med ditt akvarium. Ska du ha den som sällskapsakvarium skulle jag skaffa mig Lite neontetror. Några Platys, Svärdbärare, Guppys  1-2st algätare, 1-2st praktbotior och ev en liten klogroda. Just ja ska skulle även skaffa 1-3st  "Harnistuss malar" Fruktansvärt osäker på stavningen och google listade inte ens ut vad jag syftade på men det är en liten mal på ca 4cm som ser ut som en simpa. Hanarna har en massa "skägg" i ansiktet till skillnad från honorna. Dem är mkt effektiva "städare" För råd och frågor så skulle jag absolut rekommendera dig till att ringa Akvarielagret i Bromma/Sthlm. Är på så bra humör så jag fiskar fram länken: www.akvarielagret.se/ Om du kommer fastna för fiskar och tillslut inser att ett Artakvarium är betydligt roligare så är detta butiken du ska besöka. (nej jag jobbar inte där)  Mina sista fiskar köptes där å såg ut så här: De kallas ormhuvudsfiskar och är riktigt coola rovfiskar och dödar i stort sett allt som är mindre än dem själva. Tyvärr så fångade jag grodyngel med min ena bror och missade att man skulle "rena/tvätta" dem. (dvs man lägger ynglen i färskvatten i ca 2 dagar så dem blir "renade" innan man matar dem till det djur man nu har)
    My attitude is based on how you treat me,

    Honor och hanar ska aldrig bo ihop oavsettvras stort akvariumet är! Varifrån jag fått informationen? Jag har själv odlat kampfiskar, jag känner många andra kampfiskodlare, finns massor med forum på både svenska och engelska där många ERFARNA kampfisk ägare håller till! Jo jag vet hur bettan bor i naturen, vet du? ifokus-assets.se/uploads/412/4121a024b42cd37ef754ece0682fc35d/1497526-687090121312460-806652782-n.jpg
  • EnLitenSvamp
    Vissla skrev 2014-02-08 16:41:18 följande:

    Honor och hanar ska aldrig bo ihop oavsettvras stort akvariumet är! Varifrån jag fått informationen? Jag har själv odlat kampfiskar, jag känner många andra kampfiskodlare, finns massor med forum på både svenska och engelska där många ERFARNA kampfisk ägare håller till! Jo jag vet hur bettan bor i naturen, vet du? ifokus-assets.se/uploads/412/4121a024b42cd37e...
    För att veta så mycket så är det skrämmande lite källor för att understryka din sanningshalt.

    Jag är själv långt ifrån en kampfiskexpert men trots det så är jag fullt övertygad om att det finns fler människor som håller med mig om att man kan ha tex 1 hane och 4st honor i TS akvarium utan problem än tvärtom.
    Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
Svar på tråden Nystartat 6 kantigt akvarium söker råd om fisk !