• liteavvarje

Låter det som rs?

Min ena tvilling, 4 månader har varit förkyld i snart 2 veckor med feber av och till. Den senaste veckan så har även hosta tillkommit. Slemhosta. Han är rosslig och har feber, men ingen direkt hög feber. Ringde 1177 i onsdag som bad mig åka till akuten med honom. Där tog dom tempen, då var han feberfri och dom kollade syret i blodet och pulsen, vilket var bra! Läkaren lyssnade på honom och sa att det inte var någon fara. Inga prover togs. Fick ventoline utskriver som jag skulle ge honom 3 gånger om dagen vid behov, blev det inte bättre om ett par dagar så skulle vi kontakta vc sa hon. Han har blivit sämre, har feber och hostar och är rosslig. Han äter inte ordentligt och sover mycket. Men när han är vaken så är han rätt pigg ändå. Förvisso inte som han brukar, men han skrattar ibland och pratar lite med sina grejer i babysittern. Jag har höjt huvuddelen av sängen och jag låter honom sitta mycket i sittern så han sitter upprätt. Andningen låter lite ansträngt pga rosslet, men inte så att han blir blå. Akuten i stan vill inte ta emot mig, för han mår bra enligt dom eftersom han är med. Jag tycker det här låter lite som rs, men jag vet inte så mycket om det. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Låter det som rs?
  • Kissekatten

Jag hade åkt in, vare sej om jag var välkommen eller inte. Du känner ditt barn bäst, om du tycker det känns värre så är det dej dom ska lyssna på.

• Vickan I

Alltså rs är ju en vanlig förkylning. Finns ingen medicin mot just RS, utan man behandlar ev symptom som besvärar bara. Så är han ok pigg och får i sig framförallt vätska så spelar det ingen roll om det är RS. Håll bara koll att han inte blir sämre. Vår ena hade RS när han var fem månader. Vi blev hemskickade när vi åkte in första gången pga slemmiga kräkningar med att det var en förkylning och OM det var rs fanns inget att göra så länge allmäntillståndet var ok. Kvällen efter var vi tillbaka igen då andningen var mkt mer ansträngd. I väntrummet krampade han plötsligt och de tog honom och sprang. Näsprov visade att det var RS.

• Vickan I

Råkade trycka iväg. Skulle lägga till att lyssna till hjärtat. Jag tvekade inte åka in kvällen efter igen, fast jag kände att de skulle sucka när de såg oss och tur var ju det.

• liteavvarje

Han andas snabbare än han brukar. Det med allmäntillståndet är svårt tycker jag! Även om han är med, så är han ju segare/tröttare än vad han brukar. Han sover mycket mer än vad han brukar.

Hans tvillingsyster hade omogna lungor när hon föddes (dom är prematurbarn) och hade problem med andningen. Jag vill inte att hon ska få RS för känns som att hon skulle vara mycket mer känslig för det :/

Svar på tråden Låter det som rs?