• MammaTillNeoh

Någon här som är frilansande skribent? Har lite frågor :)

Jag brinner för att skriva/läsa, mitt drömjobb skulle vara att jobba på en tidning eller tidnings/bokförlag, men jag bor tyvärr i en liten stad med få möjligheter och kan inte flytta. Min jobbcoach tipsade mig om att bli frilansande skribent, men hur blir man det? Vad ska man göra för att få ett skrivjobb? Hur gör man? Sedan sa min jobbcoach att det kan ta ett tag och riktigt komma igång och man kan behöva ett jobb vid sidan av, problemet är att jag av olika orsaker har väldigt svårt att få "vanliga" jobb. 

Åh jag har så många frågor,, är det någon frilansskribent eller någon som helt enkelt kan en del om ämnet som vill skriva några ord? 

:)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon här som är frilansande skribent? Har lite frågor :)
  • Aniiee

Jobbar man frilans så gör man jobbet först och försöker sen sälja in det (om man har skrivit en artikel, till exempel). Man jobbar helt enkelt från "andra hållet" så att säga. Åt minstone i början, och mest hela tiden, får man jobba så, men sammtidigt, när man fått in en fot, säga att man är villig att ta uppdrag.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • MammaTillNeoh
    Aniiee skrev 2014-02-08 21:41:36 följande:
    Jobbar man frilans så gör man jobbet först och försöker sen sälja in det (om man har skrivit en artikel, till exempel). Man jobbar helt enkelt från "andra hållet" så att säga. Åt minstone i början, och mest hela tiden, får man jobba så, men sammtidigt, när man fått in en fot, säga att man är villig att ta uppdrag.
    Jo men, man behöver ju veta vad man ska skriva om , alltså man kan ju inte bara skriva vadsomhelst och skicka runt det sedan och hoppas på att nån vill ha det :P Man måste väl kolla in olika ställen och se vad de är ute efter, vad de skriver om osv o sedan kanske skriva något i den kategorin de kan vara ute efter, eller? 

Sedan, hur kan man vara säker på att någon inte bara tar ens text man skrivit utan att betala när man skrivar runt dom så?
  • Aniiee
    MammaTillNeoh skrev 2014-02-08 21:59:40 följande:
    Jo men, man behöver ju veta vad man ska skriva om , alltså man kan ju inte bara skriva vadsomhelst och skicka runt det sedan och hoppas på att nån vill ha det :P Man måste väl kolla in olika ställen och se vad de är ute efter, vad de skriver om osv o sedan kanske skriva något i den kategorin de kan vara ute efter, eller? 

Sedan, hur kan man vara säker på att någon inte bara tar ens text man skrivit utan att betala när man skrivar runt dom så?
    Det är klart att du kan avgränsa dig lite. Exempel: Vill du skriva för veckotidningarna (Typ Aller, Hemmets journal, osv) kanske du ska leta reda på någon som vill dela med sig av något som hänt i livet. Svårt uppbrott, till exempel. Du får läsa tidningarna och känna efter vad du vill skriva om. Göra lite research. Så absolut. Känn efter vad du vill skriva om, hitta sedan tidnignar som kan vara intresserade av det. Vill du skriva om lite olika saker så kan du vända dig till olika tidningar.

De flesta tidningar är ärliga och ger cred och en slant för mödan. Gör de inte det så kan man dra de inför domstol, så se till att du har bra ordning på dina artiklar. Datumkoder på datorn och gärna även utskrifter med datum på,
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Någon här som är frilansande skribent? Har lite frågor :)