• Anonym (ajaja­j)
    Äldre 8 Feb 21:15
    19351 visningar
    15 svar
    15
    19351

    Spänd bottenmuskulatur!

    Jag har en bäckenbottenmuskulatur som är extremt spänd och detta gör att jag har svårt att ha sex pga att det gör så fruktansvärt ont. Jag har inte ont i slidmynningen som vid vestibulit, utan det är i ändtarmsöppningen jag får ont (nej, INTE analsex).

    Jag har fått hjälp från läkarvården. Jag har fått bedövning i nerverna i bäckenbotten för att få muskulaturen att slappna av, men detta har absolut inte hjälpt. Jag har fått mängder av akupunktur och verkligen plågat mig genom akupunkturtillfällena för att få hjälp, men nej, det har inte hjälpt heller. Min akupunktör förklarade för mig att musklerna går ihop men inte sträcks igen och att hon därför försökte tvinga isär muskulaturen och det gjorde fruktansvärt ont, men utan resultat tyvärr.

    Själv har jag försökt töja muskulaturen med resultatet att jag fått ännu mer ont.

    Jag kan omöjligt vara ensam om att ha en spänd bottenmuskulatur som påverkar vardagslivet. Därför undrar jag om det finns någon mer här på FL och kanske tom någon som lyckats få bukt med det och har tips på vad jag kan göra. Börjar tröttna på detta. Fortsätter att töja och håller tummarna för att det så småningom ska vända och bli bättre.

  • Svar på tråden Spänd bottenmuskulatur!
  • Anonym (M)
    Äldre 8 Feb 21:24
    #1

    Jag har något liknande. Och det enda som verkar fungera för mig är akupunktur, men bara en aning bättre. Jag har letat runt som en galning efter någon läkare som fattar. Får jag fråga dig vilken sorts bedövning fick du i nerverna i bäckenbotten?

  • Anonym (ajaja­j) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 21:32
    #2
    Anonym (M) skrev 2014-02-08 21:24:41 följande:
    Jag har något liknande. Och det enda som verkar fungera för mig är akupunktur, men bara en aning bättre. Jag har letat runt som en galning efter någon läkare som fattar. Får jag fråga dig vilken sorts bedövning fick du i nerverna i bäckenbotten?
    Helt vanlig tandläkarbedövning. Först försökte gyn ge mig det när jag var vaken, men jag skrek så fruktansvärt av smärta att de andra gångerna valde de att söva mig istället. Tyvärr hjälpte det inte på mig.

    Tog mig många år innan jag fick en läkare att tro på mig. Började hos en gyn som skrattade åt mig och sa att jag inte var upphetsad nog och att det därför gjorde ont (hur fan det nu kan göra ont i "arslet" av att man inte är upphetsad nog....). Detta gjorde inte saken bättre direkt. Mådde jättedåligt av det och väntade många år innan jag klarade av att öppna mig för en läkare igen. Efter många vändor hittade jag äntligen en läkare som förstod hur illa det faktiskt är och fick då komma till ytterligare en läkare som i sin tur förstod hur illa det är (som tyvärr inte kunde hjälpa mig) och blev vidareskickad till en som inte alls förstod, men som trots det skickade mig till den gyn som försökte ge mig bedövning och denna gyn var även den första som faktiskt gav mig ett svar på vad som är fel. Så många steg var det innan jag kom rätt.
    När detta inte hjälpte, så återgick jag till min husläkarmottagning där läkaren som trodde mig tyvärr slutat och den nya var bokstavligt talat dum i hela huvudet, så tyvärr la jag ner det hela och gick då på akupunktur istället.

    Har funderat på att be om botox i nerverna, men inte vågat gå så långt än. Tänkte försöka hitta några bra träningar/avslappningar, men hittar inte riktigt rätt tyvärr.

    Är du spänd i övrigt också? Min rumpmuskulatur är också jättespänd, men lyckas tyvärr inte få den att slappna av heller.
  • Anonym (M)
    Äldre 8 Feb 21:47
    #3
    Anonym (ajajaj) skrev 2014-02-08 21:32:52 följande:
    Helt vanlig tandläkarbedövning. Först försökte gyn ge mig det när jag var vaken, men jag skrek så fruktansvärt av smärta att de andra gångerna valde de att söva mig istället. Tyvärr hjälpte det inte på mig. Tog mig många år innan jag fick en läkare att tro på mig. Började hos en gyn som skrattade åt mig och sa att jag inte var upphetsad nog och att det därför gjorde ont (hur fan det nu kan göra ont i "arslet" av att man inte är upphetsad nog....). Detta gjorde inte saken bättre direkt. Mådde jättedåligt av det och väntade många år innan jag klarade av att öppna mig för en läkare igen. Efter många vändor hittade jag äntligen en läkare som förstod hur illa det faktiskt är och fick då komma till ytterligare en läkare som i sin tur förstod hur illa det är (som tyvärr inte kunde hjälpa mig) och blev vidareskickad till en som inte alls förstod, men som trots det skickade mig till den gyn som försökte ge mig bedövning och denna gyn var även den första som faktiskt gav mig ett svar på vad som är fel. Så många steg var det innan jag kom rätt. När detta inte hjälpte, så återgick jag till min husläkarmottagning där läkaren som trodde mig tyvärr slutat och den nya var bokstavligt talat dum i hela huvudet, så tyvärr la jag ner det hela och gick då på akupunktur istället. Har funderat på att be om botox i nerverna, men inte vågat gå så långt än. Tänkte försöka hitta några bra träningar/avslappningar, men hittar inte riktigt rätt tyvärr. Är du spänd i övrigt också? Min rumpmuskulatur är också jättespänd, men lyckas tyvärr inte få den att slappna av heller.

    Ja jag är spänd över hela området, alltså hela bäckenbotten, skinkor, höft och även andra områden. Intressant att du tog upp det där med botox. Har du kontakt med en läkare eller sjukgymnast på ett bäckenbottencentrum? Det är nämligen på ett sådant ställe jag nyligen kommit och man har börjat diskutera botox. Jag får också akupressur där, där de försöker få alla muskler att slappna av runtomkring. Så vid behandligen letar de efter ömma punkter utanpå och inuti och trycker försiktigt. Områdena har faktiskt blivit mindre känsliga nu efter några omgångar. Först kunde man knappt peta men nu kan man trycka lätt. Musklerna börjar ge med sig en aning. Hur har dina smärtor uppkommit?
  • Anonym (ajaja­j) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 21:54
    #4
    Anonym (M) skrev 2014-02-08 21:47:27 följande:

    Ja jag är spänd över hela området, alltså hela bäckenbotten, skinkor, höft och även andra områden. Intressant att du tog upp det där med botox. Har du kontakt med en läkare eller sjukgymnast på ett bäckenbottencentrum? Det är nämligen på ett sådant ställe jag nyligen kommit och man har börjat diskutera botox. Jag får också akupressur där, där de försöker få alla muskler att slappna av runtomkring. Så vid behandligen letar de efter ömma punkter utanpå och inuti och trycker försiktigt. Områdena har faktiskt blivit mindre känsliga nu efter några omgångar. Först kunde man knappt peta men nu kan man trycka lätt. Musklerna börjar ge med sig en aning. Hur har dina smärtor uppkommit?
    Jag vet faktiskt inte hur mina smärtor uppkommit, utan tror helt enkelt att jag gått omkring och spänt mig för länge, kombinerat med stress. Jag är väldigt spänd i kroppen över lag och skulle nog behöva lära mig att slappna av för att få bukt med problemet. Men hur gör man liksom? Har försökt med avslappningsövningar och avslappningsband. Tex sådana där som man ska spänna en viss muskel i x antal sekunder och sen slappna av. Det dumma är att mina muskler (framför allt de i bäckenbotten), de fortsätter spänna sig även när jag slutat spänna mig och försöker slappna av. *suck*

    Nej, just nu har jag inte någon kontakt med läkaren på bäckenbottenavdelningen (det var han som var den som inte trodde mig som skickade mig till gyn som fixade sprutorna) och jag har blivit lovad en sjukgymnast, men aldrig fått någon tid. Just nu bor jag dessutom utomlands och har tänkt göra ett år till, så känner att jag ska försöka komma till rätta med problemet så gott det går själv under tiden och söka hjälp igen när jag kommer tillbaka till Sverige, OM jag inte fått ordning på problemet till dess.

    Det var den gyn som han på bäckenbottenavdelningen kontaktade, som pratade om botox. Det skulle ge muskulaturen en chans att slappna av utan att nerven reagerade, men är lite osäker på om det fungerar. Vad har de sagt till dig om det? Finns det något som tyder på att det verkligen fungerar eller är det bara ett sätt att komma runt problemet?

    Har också fått akupressur och jag håller med dig, i början kunde akupunktören knappt ta i mig utan att jag mer eller mindre skrek, men med tiden så blev det bättre, men långt ifrån bra och så fort man slutar, så återgår det till detsamma igen.
  • Anonym (M)
    Äldre 8 Feb 22:19
    #5
    Anonym (ajajaj) skrev 2014-02-08 21:54:44 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur mina smärtor uppkommit, utan tror helt enkelt att jag gått omkring och spänt mig för länge, kombinerat med stress. Jag är väldigt spänd i kroppen över lag och skulle nog behöva lära mig att slappna av för att få bukt med problemet. Men hur gör man liksom? Har försökt med avslappningsövningar och avslappningsband. Tex sådana där som man ska spänna en viss muskel i x antal sekunder och sen slappna av. Det dumma är att mina muskler (framför allt de i bäckenbotten), de fortsätter spänna sig även när jag slutat spänna mig och försöker slappna av. *suck* Nej, just nu har jag inte någon kontakt med läkaren på bäckenbottenavdelningen (det var han som var den som inte trodde mig som skickade mig till gyn som fixade sprutorna) och jag har blivit lovad en sjukgymnast, men aldrig fått någon tid. Just nu bor jag dessutom utomlands och har tänkt göra ett år till, så känner att jag ska försöka komma till rätta med problemet så gott det går själv under tiden och söka hjälp igen när jag kommer tillbaka till Sverige, OM jag inte fått ordning på problemet till dess. Det var den gyn som han på bäckenbottenavdelningen kontaktade, som pratade om botox. Det skulle ge muskulaturen en chans att slappna av utan att nerven reagerade, men är lite osäker på om det fungerar. Vad har de sagt till dig om det? Finns det något som tyder på att det verkligen fungerar eller är det bara ett sätt att komma runt problemet? Har också fått akupressur och jag håller med dig, i början kunde akupunktören knappt ta i mig utan att jag mer eller mindre skrek, men med tiden så blev det bättre, men långt ifrån bra och så fort man slutar, så återgår det till detsamma igen.

    Aha okej har du försökt kontakta någon läkare i det land du befinner dig i? Kanske till och med har bättre metoder än här i sverige. Angående botox så vet jag faktiskt inte så mycket. Jag har själv vart inne på tanken att jag vill prova injektioner lokalt för att få smärtan att lägga sig. Har provat en hel del smärtstillande tabletter samt morfin men de har inte ens minskat smärtan med en procent. Mina smärtor började pga en skada på svanskotan.. Det är precis likadant för mig, att så fort man slutar med behandlingen (om jag inte får behandlign den vecka jag ska ha pga någon anledning) så återgår det. Det vill inte slappna av och "läka". Jag får dessutom ondare under mens, och allt blir jättespänt och irriterat. Det blir liksom ett steg bak varje månad och sedan får man jobba hårt resten av månaden för att ta ett steg fram igen. Och sen är det dags för nästa mens haha ..galet..så jag hoppas botox kan hjälpa. Lite i alla fall.
  • Anonym (ajaja­j) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 22:24
    #6
    Anonym (M) skrev 2014-02-08 22:19:35 följande:

    Aha okej har du försökt kontakta någon läkare i det land du befinner dig i? Kanske till och med har bättre metoder än här i sverige. Angående botox så vet jag faktiskt inte så mycket. Jag har själv vart inne på tanken att jag vill prova injektioner lokalt för att få smärtan att lägga sig. Har provat en hel del smärtstillande tabletter samt morfin men de har inte ens minskat smärtan med en procent. Mina smärtor började pga en skada på svanskotan.. Det är precis likadant för mig, att så fort man slutar med behandlingen (om jag inte får behandlign den vecka jag ska ha pga någon anledning) så återgår det. Det vill inte slappna av och "läka". Jag får dessutom ondare under mens, och allt blir jättespänt och irriterat. Det blir liksom ett steg bak varje månad och sedan får man jobba hårt resten av månaden för att ta ett steg fram igen. Och sen är det dags för nästa mens haha ..galet..så jag hoppas botox kan hjälpa. Lite i alla fall.
    Botox borde ta bort smärtan, med tanke på att det är nerven som då "bedövas" och när nerven inte kan sända signaler till hjärnan om att det gör ont, så känns det ju liksom inte. Dock är jag rädd att man ska smita undan problemet och bara behandla symptomen och inte orsaken och då få ännu mer ont efteråt eller kanske förstöra på något annat sätt.

    Har du gått hos någon sjukgymnast och fått några övningar eller så? Gyn pratade om det, men som sagt, fick aldrig någon tid så fick aldrig några övningar. Har själv försökt att töja muskulaturen, men detta skapar som sagt bara ännu mer smärta. :-/
  • Anonym (M)
    Äldre 8 Feb 22:52
    #7
    Anonym (ajajaj) skrev 2014-02-08 22:24:35 följande:
    Botox borde ta bort smärtan, med tanke på att det är nerven som då "bedövas" och när nerven inte kan sända signaler till hjärnan om att det gör ont, så känns det ju liksom inte. Dock är jag rädd att man ska smita undan problemet och bara behandla symptomen och inte orsaken och då få ännu mer ont efteråt eller kanske förstöra på något annat sätt. Har du gått hos någon sjukgymnast och fått några övningar eller så? Gyn pratade om det, men som sagt, fick aldrig någon tid så fick aldrig några övningar. Har själv försökt att töja muskulaturen, men detta skapar som sagt bara ännu mer smärta. :-/

    Ja det är sant. Men om läkarna inte riktigt kan sätta fingret på smärtorna man har och man inte kommer vidare i utredningen samt har smärtor som försvårar det vardagliga livet så tror jag på att det bra att testa. Ibland kommer man inte riktigt åt orsaken och då har man ju bara ett sista val, att behandla symptomen :). Men jag antar att även om botox då skulle hjälpa är det nog viktigt att göra det man kan för att det inte ska spänna till för mycket igen och kanske återgå i alla fall. Jg vet inte hur länge botox skulle hålla i sig. Kan inte mycket om det alls. Jag har fått massor av övningar för att stretcha men precis som för dig så ökar min smärta. När jag tog en paus från övningarna men samtidigt fick akupuntur regelbundet blev det lite bättre. Jag kör mest avslappning och mina behandlingar, inte alls mycket stretchövningar och det verkar fungera bättre. Antagligen är det för spänt för att orka med stretch. Sorry att jag inte kan styckesindela här, blir lite rörigt i texten.
  • Anonym (ajaja­j) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 23:02
    #8
    Anonym (M) skrev 2014-02-08 22:52:38 följande:

    Ja det är sant. Men om läkarna inte riktigt kan sätta fingret på smärtorna man har och man inte kommer vidare i utredningen samt har smärtor som försvårar det vardagliga livet så tror jag på att det bra att testa. Ibland kommer man inte riktigt åt orsaken och då har man ju bara ett sista val, att behandla symptomen :). Men jag antar att även om botox då skulle hjälpa är det nog viktigt att göra det man kan för att det inte ska spänna till för mycket igen och kanske återgå i alla fall. Jg vet inte hur länge botox skulle hålla i sig. Kan inte mycket om det alls. Jag har fått massor av övningar för att stretcha men precis som för dig så ökar min smärta. När jag tog en paus från övningarna men samtidigt fick akupuntur regelbundet blev det lite bättre. Jag kör mest avslappning och mina behandlingar, inte alls mycket stretchövningar och det verkar fungera bättre. Antagligen är det för spänt för att orka med stretch. Sorry att jag inte kan styckesindela här, blir lite rörigt i texten.

    Ingen fara, förstår ändå vad du skriver.


    Jag är ganska säker på att botox sitter i några månader minst iaf. Kanske ska be att få det trots allt. Hade varit skönt att iaf kunna ha sex utan att ens tänka på smärtan. Minsta jag kan behöva om inte annat.

    Är förmodligen som du säger, att det är för spänt för att orka med strechingen. Frågan är om man skulle be att få botox och sen köra akupunktur istället. Då borde man ju inte känna allt för mycket iaf och på så sätt kunna jobba med muskulaturen utan att skrika halsen av sig varje gång.

    Har stretchat några dagar på raken nu och känner hur muskulaturen riktigt bränner när jag nu sitter på soffan. Mindre kul tyvärr.

  • Anonym (M)
    Äldre 8 Feb 23:18
    #9
    Anonym (ajajaj) skrev 2014-02-08 23:02:13 följande:
    Ingen fara, förstår ändå vad du skriver. Jag är ganska säker på att botox sitter i några månader minst iaf. Kanske ska be att få det trots allt. Hade varit skönt att iaf kunna ha sex utan att ens tänka på smärtan. Minsta jag kan behöva om inte annat. Är förmodligen som du säger, att det är för spänt för att orka med strechingen. Frågan är om man skulle be att få botox och sen köra akupunktur istället. Då borde man ju inte känna allt för mycket iaf och på så sätt kunna jobba med muskulaturen utan att skrika halsen av sig varje gång. Har stretchat några dagar på raken nu och känner hur muskulaturen riktigt bränner när jag nu sitter på soffan. Mindre kul tyvärr.

    Ja absolut, fundera på det. Och jag hoppas jag får chansen också snart. Hittills har de bara diskuterat detta och jag ska få träffa deras kirurg först innan de ens bestämmer om jag ska få prova botox eller ej. Allt tar så lång tid, får nog vänta minst några månader innan jag får träffa kirurgen. Ja jag tror också att om man får för ont av en viss typ av behandling eller dessa stretchövningar, spänner man sig mer ändå. Tror absolut på att mjukna upp musklerna rejält först innan man börjar träna alla dessa övningar. Känns lite som man försöker stretcha en blyertspenna, man går av istället.
  • Anonym (ajaja­j) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 23:31
    #10
    Anonym (M) skrev 2014-02-08 23:18:51 följande:

    Ja absolut, fundera på det. Och jag hoppas jag får chansen också snart. Hittills har de bara diskuterat detta och jag ska få träffa deras kirurg först innan de ens bestämmer om jag ska få prova botox eller ej. Allt tar så lång tid, får nog vänta minst några månader innan jag får träffa kirurgen. Ja jag tror också att om man får för ont av en viss typ av behandling eller dessa stretchövningar, spänner man sig mer ändå. Tror absolut på att mjukna upp musklerna rejält först innan man börjar träna alla dessa övningar. Känns lite som man försöker stretcha en blyertspenna, man går av istället.
    Tack, en jättebra förklaring (detta med blyertspennan). Så är det verkligen!!

    Tack för att du svarade i min tråd, har frågat många gånger förut, men aldrig fått något svar från någon som haft som jag. Känts som att jag varit helt ensam om detta, trots att jag läst mig till att det inte är helt ovanligt.

    Lycka till och berätta gärna vad de kommer fram till och om du får botox, skulle jag bli överlycklig över att höra om det hjälper. Ska kontakta vården här och se om någon är villig att hjälpa. Är inte gratis här dock, som det är i Sverige, så finns en risk att det är jättedyrt, inte minst då jag måste sövas.
  • Anonym (M)
    Äldre 9 Feb 00:02
    #11
    Anonym (ajajaj) skrev 2014-02-08 23:31:45 följande:
    Tack, en jättebra förklaring (detta med blyertspennan). Så är det verkligen!! Tack för att du svarade i min tråd, har frågat många gånger förut, men aldrig fått något svar från någon som haft som jag. Känts som att jag varit helt ensam om detta, trots att jag läst mig till att det inte är helt ovanligt. Lycka till och berätta gärna vad de kommer fram till och om du får botox, skulle jag bli överlycklig över att höra om det hjälper. Ska kontakta vården här och se om någon är villig att hjälpa. Är inte gratis här dock, som det är i Sverige, så finns en risk att det är jättedyrt, inte minst då jag måste sövas.

    Precis så har jag känt mig också! Inte lätt att hitta någon med liknande besvär som förstår ens situation och som man kan bolla ideer med. Japp jag berättar gärna för dig hur det går sen med botoxen :). Hoppas du också får hjälp där du är nu så du slipper vänta tills du kommer tillbaka till sverige. Kom på en till grej jag ofta kör med, värmekudde. På vintern blir man ofta stelare dessutom så värmekudde mjuknar upp mycket, i alla fall för stunden om man har rejält ont. Lycka till, hoppas du hittar en bra behandling som fungerar för dig :)
  • Anonym (ajaja­j) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 00:07
    #12
    Anonym (M) skrev 2014-02-09 00:02:13 följande:

    Precis så har jag känt mig också! Inte lätt att hitta någon med liknande besvär som förstår ens situation och som man kan bolla ideer med. Japp jag berättar gärna för dig hur det går sen med botoxen :). Hoppas du också får hjälp där du är nu så du slipper vänta tills du kommer tillbaka till sverige. Kom på en till grej jag ofta kör med, värmekudde. På vintern blir man ofta stelare dessutom så värmekudde mjuknar upp mycket, i alla fall för stunden om man har rejält ont. Lycka till, hoppas du hittar en bra behandling som fungerar för dig :)
    Tack! Kör också med värmekudde och varm dusch. Tyvärr har jag inget badkar längre, det gjorde verkligen susen när de gånger jag är rejält stel..
  • Anonym (ajaja­j) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 22:34
    #13

    Som en liten uppdatering till denna tråd kan jag med glädje berätta följande.

    För att göra en långdragen historia kort kan jag berätta att i juni väcktes tanken på spikmatta i mina funderingar kring detta med mina smärtor. Kanske en sådan skulle kunna hjälpa mig? Jag hade dock ingen större lust att slänga ut en massa pengar på en sådan om det sen skulle visa sig att jag inte ens kan ligga på en sådan (Har extremt känslig hud, som om det inte räcker med allt annat. :-/ ). Jag hade tur att systern till en väninna har en spikmatta jag fick låna och prova. Eftersom jag klarade ligga på en sådan så började jag fundera på att köpa en men kom inte riktigt till skott. Provade spikmattan i början av juni men var först i september jag fick tag i en. Då hade vi i juli misslyckats med att ha sex, 7 mån efter vi hade haft sex senast. :(

    Iaf, i mitten på september började jag använda spikmatta. Ca 20 min om dagen och även om min kropp avskyr den (gör så jäkla ont) så har den gjort underverk för mitt liv! Igår och idag är första gångerna vi haft sex sedan i juli ochförata gångerna på jättelänge so. Jag kunnat haft sex utan att skrika halsen av mig. Det gör forfarande ont emellanåt, men jag hoppas det ska bli bättre med tiden och kanske jag så småningom kan börja med akupunktur igen och kanske det då hjälper på riktigt. :) Just nu otroligt glad över att kanske, kanske fått mitt sexliv tillbaka. :')

  • Anonym (samma­här)
    Äldre 4 Jun 09:18
    #14

    Hej! Nyfiken på hur det går? Har liknande här.. Efter många år av smärta.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 15 Jul 23:55
    #15

    Undrar samma som tidigare, hur har det gått? Har lidit av samma problem nu i snart 5 år. 

Svar på tråden Spänd bottenmuskulatur!