• Bella2012

Pensionspara hos Folksam eller på egen hand?

Hejsan,

Min man och jag var på rådgivning hos Folksam och tillsammans kom vi fram till att vi skulle börja
    spara 500kr/månad var och det skulle bli ett traditionellt sparande.

Nu i efterhand när vi har delat tanken med några vänner och släkt medlemar så har samtliga sagt att det var ett dumt drag och att vi skulle förlora pengar och ångra oss.

Vad har man missat?

Är det inte bra att spara på detta vis eller?

Kanske är bättre att spara på egen hand på ett sparkonto hos banken och inte behöva betala skatt på dessa pengar sen vid uttag?

Tacksam för tips och råd

• Svar på tråden Pensionspara hos Folksam eller på egen hand?
  • MigSjälv

Min personliga åsikt är att ett traditionellt pensionssparande är bra. Då är pengarna låsta, och man tar inte ut dem vid första kris, som kanske sker med sparpengar, fonder eller aktier.

Sedan är man höginkomsttagare och tjänar så man har den statliga inkomstskatten så kan man ha fördelar av det.
    Jag planerar att försöka ta ut pensionen så jag kommer under inkomstskatten, den dag det blir dags.

• MigSjälv

Förresten, vad var deras argument?

Det du sparar dras ju av, upptill 12 000kr/år, person.

Det är först när du sparar mer än 12 000kr/år, som det blir riktigt illa, med dubbelbeskattning.

• MigSjälv

Förtydligen:

Du reducerar din beskattningsbara inkomst motsvarande det belopp du pensionsparar, upp till 12000kr.

• Familjen Fri

Är det en IPS de vill att ni ska spara i? Tjänar ni mer än brytpunkten för statlig skatt? Vilka fonder vill de att ni investerar i? Deras egna med höga förvaltaravgifter?

Om ni inte tjänar över brytpunkten, läs då dessa diskussioner:
    pratompengar.se/viewtopic.php&sid=010a93606d771943810982aa2d672800

Sparkonto för något som ska användas många år in i framtiden är troligtvis en väldigt dålig idé då inflationen kommer att äta på kapitalet. Titta istället på ett investeringssparkonto, ISK (där ni köper aktier / fonder / räntepapper / vad som nu passar er riskmässigt.

• Bella2012

Ingen har riktigt gett någon bra argument utan bara rakt av " ni kommer sätta er i skiten" och det är allt.
    Så nu sitter vi här hemma o vad som och räknar fram och tillbaka vad som lönar sig mest.

Det jag kan tänka på varför skall det skattas när det är ens egna pengar som man dessutom har skattat redan engång vid lönen själv.

Blir det inte bättre då att spara vanligt och låsa kontot så man inte kan ta ut vid kriser och dylikt?

• Susanne 456

Skulle hellre ha fondsparande där man inte låser pengarna.

Varför betala avgifter och dubbelbeskattning av pengar du redan skattat för?

Samt att det inom snar framtid kommer en höjning från 55 till 61 år för att få ut sina pengar i pensionssparande.

• Bella2012

Men om man sparar i fonder så kan lika mkt hända att man förlorar som att vinna?

• MigSjälv

Familjen Fri har rätt, det finns många annonser och repotage om för/nackdelar, ta och googla lite.

Bella2012 skrev 2014-02-08 22:19:50 följande:
    Ingen har riktigt gett någon bra argument utan bara rakt av " ni kommer sätta er i skiten" och det är allt.
    Så nu sitter vi här hemma o vad som och räknar fram och tillbaka vad som lönar sig mest.

Det jag kan tänka på varför skall det skattas när det är ens egna pengar som man dessutom har skattat redan engång vid lönen själv.

Blir det inte bättre då att spara vanligt och låsa kontot så man inte kan ta ut vid kriser och dylikt?

Det är avdragsgillt upp till 12 000kr/år, just så att du skall slippa skatta för det. Skatten tas vid utbetalning. Generellt lönar det sig mest för personer som kommer över statliga inkomstskatten.

Tex. belopp som är statlig inkomstskatt 20 000, 50%, kvar netto 10 000kr. (är endast ett exempel, ej riktiga värden).

Den dagen du tar ut pensionen kanske du ligger under statlig inkomstskatt, och istället skattar 30% av 20 000kr, dvs får kvar 14 000kr, dvs 4000kr mer i netto/månad.

Ovan är som sagt vad bara ett exempel, utan riktiga värden.
  • Bella2012
    Familjen Fri skrev 2014-02-08 22:19:15 följande:

Är det en IPS de vill att ni ska spara i? Tjänar ni mer än brytpunkten för statlig skatt? Vilka fonder vill de att ni investerar i? Deras egna med höga förvaltaravgifter?

Om ni inte tjänar över brytpunkten, läs då dessa diskussioner:
    pratompengar.se/viewtopic.php?t=2504&sid=010a...

Sparkonto för något som ska användas många år in i framtiden är troligtvis en väldigt dålig idé då inflationen kommer att äta på kapitalet. Titta istället på ett investeringssparkonto, ISK (där ni köper aktier / fonder / räntepapper / vad som nu passar er riskmässigt.

Du verkar veta vad du pratar om.
    Men ärligt talat hängde jag inte alls med IPS, ISK eller brytpunkten.
    Vad är dessa?
  • MigSjälv
    Bella2012 skrev 2014-02-08 22:28:09 följande:
    Du verkar veta vad du pratar om.
    Men ärligt talat hängde jag inte alls med IPS, ISK eller brytpunkten.
    Vad är dessa?
    IPS = Individuellt pensionssparande
    ISK = Investeringssparkonto

brytpunkt =  statlig inkomstskatt
Svar på tråden Pensionspara hos Folksam eller på egen hand?