• Anonym (Olivia)

Panikångest+flygplan=omöjlig ekvation?

Drabbades av panikångest för snart 10 år sedan. Slutade att åka hiss, buss, tåg och flyg, dvs. allmänna kommunikationer, pga. enorm skräck att drabbas av panik i dessa trånga utrymmen. Är medicinerad med SNRI och har Sobril som behovsmedicin, något jag undviker att använda. Jag har delvis kommit till ett normalt liv och kan numer åka kommunalt på marknivå. En busschaufför kan jag ju i värsta fall be att stanna bussen och släppa mig. Nu har jag en stark önskan om att våga mig på att flyga igen, något jag gjort på >10 år. 

Min fråga är:

Tror ni att jag kan undslippa panikattacker på flygplanet med hjälp av min behovsmedicin Sobril???
    Vill inte hamna i tidningarna som en neurotisk resenär som tvingat piloten att nödlanda på en åker liksom... Obestämd

Uppskattar alla svar, snälla bolla lite tankar med mig!

Mvh

• Svar på tråden Panikångest+flygplan=omöjlig ekvation?
  • Puffen

Jag tror du ska ta de i mindre etapper, lär dig hantera att åka hiss, buss och dom mindre mer kontrollerade sakerna som ger dig panik. Låt dig övertygas om att de inte är farligt, ända tills du känner att du kan slappna av i dessa små sakerna först :)

• Anonym (Olivia)
    MikNis skrev 2014-02-09 13:55:13 följande:
    Den diskotionen kan du väl ta med din läkare?
    Det ena utesluter väl inte det andra? Vad tror du att ett forum för psykisk ohälsa är till för? Jag talar gärna med de som lider av panikångest, något min läkare inte gör. 
  • Anonym (Olivia)
    Puffen skrev 2014-02-09 06:43:48 följande:
    Jag tror du ska ta de i mindre etapper, lär dig hantera att åka hiss, buss och dom mindre mer kontrollerade sakerna som ger dig panik. Låt dig övertygas om att de inte är farligt, ända tills du känner att du kan slappna av i dessa små sakerna först :)
    Men alla de saker har jag erövrat igen så att säga. Flyg är liksom sista saken jag inte vågat testa hittills. Har du erfarenhet av panikångest eller Sobril?
  • Anonym (Olivia)

Puffar!!! Någon med panikångest (i  samband med att vara instängd) som flyger? Några tips snälla!!!

• Anonym (pp)

Tror att du hamnar fel här, du frågar om du kan flyga utan att få PÅ men då är det väl egentligen fortfarande något undvikande?
    Hur ser en panikattack ut för dig? Kan du stanna i den och sen klingar det av?

Jag var väl ungefär där du är förut tills jag bara tänkte, fuck it! PÅ ska INTE få styra mitt liv!
    Sen började jag se på paniken utifrån, studera den för att lära mig exakt vad som händer. Jag utsatte mig för situationer som jag visste skulle trigga en attack och sen tog jag tid och skrev upp exakt vad som hände varje sekund. Det visade sig att jag hade bara som värst i ungefär 30 sekunder, sen klingade det av i ca 5 minuter för att sen småbubbla i 30 minuter.

För att du ska kunna flyga måste du nog släppa det där med att undvika paniken utan välkomna den (ja eller acceptera den iaf)

Våga!!

• LaDivina

Hej TS!

Jag äter också SNRI och har Sobril vid behov. Jag skulle flyga till Sthlm från Skåne för ett tag sedan, men klarade inte det. Jag tänker alldeles för mycket på "tänk om jag får en PÅ-attack på planer", vilket du vet är det värsta man kan göra.

Men! Jag tror det hade gått bättre om jag åkt med någon som jag känt mig trygg med! Åker du ensam?

• Anonym (Olivia)
    LaDivina skrev 2014-02-13 21:21:49 följande:
    Hej TS!

Jag äter också SNRI och har Sobril vid behov. Jag skulle flyga till Sthlm från Skåne för ett tag sedan, men klarade inte det. Jag tänker alldeles för mycket på "tänk om jag får en PÅ-attack på planer", vilket du vet är det värsta man kan göra.
    Men! Jag tror det hade gått bättre om jag åkt med någon som jag känt mig trygg med! Åker du ensam?
    Vad synd! Fick du en kraftig PÅ-attack? Får jag fråga vad för SNRI du äter och hur mycket Sobril du tog inför (?) flygningen? Får ev. sällskap på planet, kanske skulle hjälpa.
  • LaDivina
    Anonym (Olivia) skrev 2014-02-13 21:26:39 följande:
    Vad synd! Fick du en kraftig PÅ-attack? Får jag fråga vad för SNRI du äter och hur mycket Sobril du tog inför (?) flygningen? Får ev. sällskap på planet, kanske skulle hjälpa.
    Jag är helt säker på att det gått om jag inte skulle flugit själv. Det var säkert nervositeten som också spelade roll. Känns ju tryggare att ha med sig en vän/familjemedlem.

Jag äter Efexor men tog egentligen för lite Sobril innan, bara 15mg, jag blev trött men brukar behöva 20mg för att kunna slå bort tankarna helt.

När reser du?
Svar på tråden Panikångest+flygplan=omöjlig ekvation?