• Blanca

Glasögonrecept

Förlåt om det här ligger fel. Hade ingen aning om vart jag skulle lägga inlägget.

Jag var hos optiken och fick veta att jag hade brytningsfel på båda ögonen. Men jag upplevde att dem stressade och det var typ allt jag fick veta (och att jag är närsynt med men de fick jag fråga för att få veta)

Jag vet folk som fick veta hur många procent dem ser på varje öga och hade dem något fel fick dem ha på sig underliga glasögon där dem provade ut glas. Men inte jag. Jag har ett glasögonrecept. Men när jag googlar på det verkar även detta inte vara fullständigt. På pappret står det om min sfär, cylinder och axel. Men folk verkar ha fler siffror på sitt recept.

Jag har inte fått mina glasögon än. Men jag undrar liksom hur kan min optiker vara så säker på vilka korrigerings glas jag ska ha? Är det någon som kan tyda glasögonrecept och vet hur dålig syn jag har enligt recept? (Skriver ut receptet när någon kan tänkas tyda det)

• Svar på tråden Glasögonrecept
  • Mika86

kanske inte riktigt till hjälp men vår nu 5 årige son fick glasögon för snart 1,5 år sen o första paret så fick han inte prova några glas så men kanske va pga att de ändå skulle bytas senare pga att öka styrkan succesivt.
    är väl en "pil" i en båge typ o sen siffror under?
    är iaf det på sonens recept men kommer från läkare så kanske annorlunda

• Blanca
    Mika86 skrev 2014-02-09 19:40:32 följande:
    kanske inte riktigt till hjälp men vår nu 5 årige son fick glasögon för snart 1,5 år sen o första paret så fick han inte prova några glas så men kanske va pga att de ändå skulle bytas senare pga att öka styrkan succesivt.

är väl en "pil" i en båge typ o sen siffror under?

är iaf det på sonens recept men kommer från läkare så kanske annorlunda

Aa nä på mitt står det sfär och så siffror under och cykel och siffror under osv.

Men kom fram till med en annan kompis som också hade lite större brytningsfel att man provar nog inte ut glas när man har fel som gör att man ska ha glasögon hela tiden på sig.

Till mig sa dem inget om att öka styrkan. Men dem vet väl säkert vad dem gör. Är rädd att få fel styrka så mina ögon blir värre.

Tack för svaret :)
Svar på tråden Glasögonrecept