• Emelii

Vildsvin? Trikiner..

Är i v 12, och vi har ännu inte berättat om graviditeten, så detta med mat när man är bortbjuden är ju sisådär :p min mormor lagar idag vildsvins-gryta ! dem har köpt av en privat slaktare som ska ha kollat köttet så det inte finns trikiner. Och det va grönt. Alltså fritt från trikiner.
    Trikiner ska ju vara farligt för ALLA människor, det skadar dig själv och inte bara foster, så man ska alltid vara noga. Men nu är man ju extra petig! Jag har heller aldrig varit så förtjust i kött.. Tycker det känns lustigt ibland att veta vad det är man äter :p och vildsvin har jag aldrig provat innan.

Men Min stora fråga är , kan jag äta såsen som blir av grytan utan någon som helst ångest över att det kan skada mig och fostret? :)

• Svar på tråden Vildsvin? Trikiner..
  • Jacqueline

Vildsvin är ju super gott och idag är det höga krav på kött och speciellt vilt som måste kontrolleras och testas.

Tror du kan va lugn och testa maten ,som sagt sjukt gott!!

• Monchichier

Avundsjuk! Vildsvin är det godaste köttet enligt mig. Speciellt grillat. 
    Trevlig kväll!

• La Lola

Allt kokas väl?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alla hemma

Trikinos får man bara av kött som inte är ordentligt tillagat. En gryta eller långkok är på så vis ofarlig.

• emsapemsa

Du behöver inte vara orolig. Har ätit vildsvin flera gånger under min grav och det är ju så gott! Som flera andra skriver, ordentligt lagat kött är ingen fara.

Svar på tråden Vildsvin? Trikiner..