Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?
Jag tycker det är jättebra med köttfri dag i i förskola och skola. Det är bra för miljön, bra för klimatet, bra för hälsan och det är ett bra sätt att grundlägga goda hälsosamma miljövänliga vanor hos alla barn. Jag blir helt förskräckt över de proteststormar köttfri dag ger i vissa kommuner. Jag kan verkligen inte för mitt liv begripa varför det ska vara en mänsklig rättighet att äta kött i skolan varje dag. Valfrihetsargumentet är så fånigt. Varför är det så viktigt att just kunna välja kött varje dag? I valfrihetens namn borde det väl i så fall vara möjligt att välja pasta alla dagar, eller potatis, eller ris, eller pannkakor eller tacos eller vad som helst varje dag. Varför just kött?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 07:50
Svarsalternativen må vara provocerande men ingen har hittills kunnat motbevisa min tes att minskad köttkonsumtion är bra för klimatet, miljön och hälsan.
Finns dock många myter och missförstånd. Som att vegetarianer skulle bidra till regnskogsskövling för att de äter baljväxter inklusive soja. För det första krävs enorma mängder protein för att göra ett kg kött och i princip alla djur utom eko/KRAV äter soja från Brasiliens fd regnskog så det är köttkonsumenten som "äter" stora mängder soja. De flesta baljväxter som blir människoföda odlas INTE på nerhuggen regnskog. De baljväxter/sojaprodukter jag köper kommer från t ex Europa, Nordamerika, Mellanöstern. Och så svenska gula ärter och bruna bönor förstås!