• Anonym (signatur)

Min sambo har stora skulder hos klarna

och detta har hon då alltså döljt för mig av någon andledning. 

Hittade idag när jag städade garderoben en hög med räkningar får klarna. Hon delbetalar det minsta beloppet som behövs varje månad. Jag har ingen aning om vad hon köpt men på någon räkning stod det med på senaste köpet var från footway men ja, dom andra stod bara summan på, så hon har alltså köpt mer saker.. 

Andledningen till att jag känner mig lite lurad är för att hon alltid säger att hon aldrig vill ta något på delbetalning, vilket jag har samma tanke om. Jag har som motto att kan man inte betala det direkt så ska man inte köpa det heller. Gäller allt förutom husköp. 

Men dessa räkningar har hon då allstå gömt i garderoben och undanhållit. Jag tjänar bra med pengar och är inte snål av mig, och hon har väl strax över 5000 i månaden då hon går hemma. Så jag hade utan tvekan kunnat betala av det åt henne eller betala exempelvis skorna åt henne om hon bara frågat mig. 

Så hur ska jag göra? konfrontera henne? låta det va, eftersom det är hennes problem? 

jag tycker ju egentligen inte det är HENNES problem, eftersom vi bor ihop och delar på allt. så det känns på något vis lika mycket som mitt. Ge mig tips på hur jag kan pratar med henne och hur jag ska ta upp det, har nån känsla av att hon kanske skäms..

• Svar på tråden Min sambo har stora skulder hos klarna
  • Bellamio

Antagligen tycker hon att det är skamset att behöva be dig om pengar och vill kunna ha råd själv fast att hon inte har det.
    Det kanske känns underlägset på något vis att behöva fråga dig om hon kan få pengar till nya skor.

Kan vara känsligt det där, jag hade heller inte velat behöva sitta och be om pengar av min sambo och säger han sen nej eller att dom är för dyra så kanske man känner sig sårad på ett konstigt vis.

Men gå in på för mycket är nog mitt råd.
    Säg till henne att du vill att ni ska kunna prata om saker även negativa.
    Att du lovar att inte bli arg och försöka förstå hur hon känner med.

• BCH52

Är nåt gammalt som hänger kvar sedan tidigare, innan ni var tillsammans? Att hon inte vill ta något på avbetalning nu tyder på att det är en läxa hon lärt sig den hårda vägen. Att hon döljer det för dig är ju inte helt bra, vad är hon rädd för? Det kanske bara är så att hon skäms för det hela då hon vet din i ställning till konsumtion på avbetalning. Föreslår att du vänligt frågar henne varför hon inte vågat berätta för dig, utifrån hennes svar får du sedan fråga vidare. Är det något som pågår fortfarande? Vad kan du då göra för att stödja henne för att komma ur beteendet, om det nu skulle vara nåt sånt. Det är hon som har ansvaret för att skulderna och det är hon som måste reda upp det. Det du kan erbjuda är pengar (om du tycker att det är lämpligt), stöd till att ändra köpbeteendet (om det är det som är problemet).

• Anonym (signatur)
    BCH52 skrev 2014-02-09 18:48:05 följande:
    Är nåt gammalt som hänger kvar sedan tidigare, innan ni var tillsammans? Att hon inte vill ta något på avbetalning nu tyder på att det är en läxa hon lärt sig den hårda vägen. Att hon döljer det för dig är ju inte helt bra, vad är hon rädd för? Det kanske bara är så att hon skäms för det hela då hon vet din i ställning till konsumtion på avbetalning. Föreslår att du vänligt frågar henne varför hon inte vågat berätta för dig, utifrån hennes svar får du sedan fråga vidare. Är det något som pågår fortfarande? Vad kan du då göra för att stödja henne för att komma ur beteendet, om det nu skulle vara nåt sånt. Det är hon som har ansvaret för att skulderna och det är hon som måste reda upp det. Det du kan erbjuda är pengar (om du tycker att det är lämpligt), stöd till att ändra köpbeteendet (om det är det som är problemet).
    Jag är ganska säker på att det är sedan tidigare, då vi endast varit sambos i 7 månader. Varit ihop längre dock.  

Jag hade inte haft några problem att göra henne skuldfri men då vill jag ju såklart att hon aldrig ska göra om det igen, för jag förstår att det kan vara frästande att betala några hundra i månaden och köpa hur mycket som helst, problemet är ju bara att man aldrig blir av med räkningen. 

Senaste köpet jag kan se på räkningarna vaar på en räkning ifrån december där det var ett par skor köpta, men på dom andra räkningarna står i stort sätt bara vad räntan ligger på, och hur mycket hon betala in senast och hur mycket det är kvar och betala. 
  • Indianica

Du bör nog konfrontera henne. Skorna har hon då köpt när ni var ihop och risken är att det blir ett negativt mönster och att hon köper fler grejer. Det dåliga med klarna är att ränta och aviavgifter är sjukt höga, för att inet tala om påminnelseavgift, om man skulle råka få det (200 kr per räkning!!) så Klarna ska man passa sig för. Du behöver inte göra så stor affär av det kanske, säg bara att "jag hittade dessa i garderoben och det är ju onödigt att betala ränta etc på det, vill du jag ska betala av dem nästa gång jag betalar räkningar"?

Svar på tråden Min sambo har stora skulder hos klarna