• Anonym (osäker..)

Nån med OCD eller liknande? Har frågor, funderingar...

Jag har länge haft tvångstankar i olika sammanhang, gällande olika saker,, men hur långt måste man gå i dessa tvångstankar för att det ska klassas som att man har OCD eller vad andra namn som finns?

Jag läste något på wikipedia,, :
    Fem grupperingar

Det går att urskilja fem sorters tvångstankar och medföljande beteenden (ofta visar en drabbad upp flera av dessa):

Att se till att andra ej skadas. Att undvika att bli smittad eller smutsig. Att undvika känsla av ofullständighet eller fel. Att ej tänka tabutankar. Att tvångsmässigt samla saker (kan även inkludera sopor).
    Vad menar de med detta? Jag kan känna igen mig i en hel del utav de flesta där. 

Ända sedan sonen gått på utredning och fått sin diagnos så har jag tänkt jättemycket på detta, då man kommit i kontakt med så mycket mer information osv som man inte vetat om eller tänkt på förut.

Någon som har erfarenhet? Kanske kan du berätta om hur du har det eller hur någon du känner har det? Eller vet du helt enkelt om vad OCD innebär, vad för saker som klassas som OCD... 

tack på förhand! :)
  • Svar på tråden Nån med OCD eller liknande? Har frågor, funderingar...
  • Semlan93

Hej. Jag är 20 och har haft min OCD diagnos i 5 år nu. Min OCD märks inte på utsidan då jag inte har sällskapet ritualer. Jag har endast tvångstankar, där jag tvingas att tänka att jag är till exempel pedofil. Mitt liv har varit ett rent helvete då jag trott att jag gjort dumma saker ( fast jag aldrig gjort det) det är svårt för folk utan OCD att förstå. Men när min OCD var som värst så tänkte jag på mina tvångstankar precis hela tiden, drömde till och med om dem. Kunde inte äta, klä på mig själv eller gå i skolan. Jag var helt handikappad

• Semlan93

OCD har du när du har påträngande tankar som du inte kan slå bort och måste "tvånga" så det stör din vardag. Alla människor har en viss tvång, vissa kan inte gå på A brunnar, vissa tvättar sig extra mycket. Men när det går så långt att ditt liv blir lidande så har du OCD

• Anonym (osäker..)
    Semlan93 skrev 2014-02-09 22:49:05 följande:
    OCD har du när du har påträngande tankar som du inte kan slå bort och måste "tvånga" så det stör din vardag. Alla människor har en viss tvång, vissa kan inte gå på A brunnar, vissa tvättar sig extra mycket. Men när det går så långt att ditt liv blir lidande så har du OCD

Tack för dina svar. Känner igen mig i en del du skriver, dock har jag inte sådana problem att jag blir helt låst så att säga. Däremot har jag väldigt svårt att sova då tankar poppar upp titt som tätt och jag tvingar mig själv att tänka på massa annat så att jag inte ska tänka på de där tankarna som poppar upp. Det är precis som om någon trycker in dom där tankarna i huvudet på mig, dom bara kommer sådär, och det kan vara hemska saker och inte alls något som jag någonsin skulle tänka självmant eller ens får för mig att göra eller så, riktigt ottäckt många gånger. Jag har haft tvångstankar sedan jag var ung, mycket att jag inte fick gå på linjer osv, idag kommer jag på mig själv med att flytta runt saker så de inte ska ligga över kanter eller linjer, lägger saker så de ska vara raka, lika lång på båda sidor till kanten på bordet t ex. Går jag upp och lägger mig utan att kolla dörren så måste jag gå ner igen och göra det annars mår jag jättedåligt och ligger och tänker på det hela tiden och får ingen sömn alls. Jag har svårt för ojämna tal, jag läser t ex mycket på min telefon, och om jag är på ett ojämnt kapitel så kan inte jag spara det kapitlet på telefonen, då måste jag gå tillbaka till det kapitlet innan eller det efter och spara på det då det är jämnt. Om jag äter små godis så äter jag i jämna tal oftast.. Ibland när jag får såna här tankar att jag måste göra något på ett visst sätt så försöker jag ignorera det, men då går jag med en lätt panik i mig hela tiden att något ska hända bara för att jag inte gjorde så som jag kände att jag skulle gjort. Det är bara några få saker,, men ja,, är det något du kan känna igen? Eller är det något helt "vanligt" som jag gör?
  • Semlan93

Nä jag tycker det låter väldigt normalt när man har OCD. Det låter som du har det. Har du fått kbt för det?

• Anonym (osäker..)
    Semlan93 skrev 2014-02-10 16:43:06 följande:
    Nä jag tycker det låter väldigt normalt när man har OCD. Det låter som du har det. Har du fått kbt för det?
    Nej, jag har faktiskt aldrig sökt för det. Jag har inte riktigt tänkt förut på att det kan vara OCD, tankar omkring det har kommit upp mer nu då jag gått igenom utredning med min son om andra diagnoser och man fått lite mer information om allt och läst mer om olika diagnoser. 
  • Semlan93

Tycker du faktiskt bör kontakta vården och få hjälp med det :) kanske få börja ätanågon medicin. Hur mycket tar tvången upp av din vardag på en skala mellan 1-10? 1 är inget, 10 är 24 timmar om dygnet

• Anonym (osäker..)
    Semlan93 skrev 2014-02-10 17:51:38 följande:
    Tycker du faktiskt bör kontakta vården och få hjälp med det :) kanske få börja ätanågon medicin. Hur mycket tar tvången upp av din vardag på en skala mellan 1-10? 1 är inget, 10 är 24 timmar om dygnet
    Hm svårt att säga,, jag gör det så ofta utan att tänka på det så jag har ingen aning. Sedan har jag varit så orolig efter att ha hört såna skräckhistorier att folk ska tycka att jag inte är någon lämplig mamma till min son pga detta,, så jag har inte vågat prata om det förut..
  • Semlan93

Om du knappt tänker på det så är det nog bara en dåligt beteende du har råkat skaffa dig. Varför tror du att du skulle vara en dålig mor, det lovar jag dig att det kommer dem inte tänka på, OCD kan man inte hjälpa. Huvudsaken är att man är öppen inför sitt barn. Jag har ju själv hemska påträngande tankar om barn...tyvärr. Men det gör mig inte till en dåligare mor, då det inte har något med mitt barn att göra

• Anonym (x)
    Semlan93 skrev 2014-02-10 17:51:38 följande:

Börja äta någon medicin?? Det är ju inte i den enden man börjar. Antagligen behövs "bara" kbt. Medicin, alltså antidepressiv, är inte lösningen på problemet men kan vara en hjälp på vägen så att man vågar stå emot tvångstankarna och/eller ritualerna. För varje gång man står emot blir det lättare. Tillslut lär man sig hantera det man tycker är jobbigt, men det kan ta tid.  

Jag är själv 19 år och har haft OCD sedan jag var 13, alltså i 6 år. När jag mådde som sämst var mitt liv verkligen hemskt, men jag har lärt mig att hantera mitt tvång och ska jag uppskatta hur mycket tvång jag har idag på en skala 1-10 skulle jag säga 1-2. Lite tvång kommer jag nog alltid ha men sålänge det inte eskalerar eller få mig att må dåligt och undvika saker jag annars skulle göra så är jag nöjd. Jag har behandlats med både kbt och medicin men idag har jag inget av det.

Det kan kännas hopplöst, men OCD går ju att behandla och även fast det känns rent ut sagt som ett helvette i början av behandlingen blir vägen lite ljusare för varje steg man tar. Lycka till! Massor med kramar!!

• Anonym (osäker..)
    Anonym (x) skrev 2014-02-10 19:51:54 följande:

Börja äta någon medicin?? Det är ju inte i den enden man börjar. Antagligen behövs "bara" kbt. Medicin, alltså antidepressiv, är inte lösningen på problemet men kan vara en hjälp på vägen så att man vågar stå emot tvångstankarna och/eller ritualerna. För varje gång man står emot blir det lättare. Tillslut lär man sig hantera det man tycker är jobbigt, men det kan ta tid.  

Jag är själv 19 år och har haft OCD sedan jag var 13, alltså i 6 år. När jag mådde som sämst var mitt liv verkligen hemskt, men jag har lärt mig att hantera mitt tvång och ska jag uppskatta hur mycket tvång jag har idag på en skala 1-10 skulle jag säga 1-2. Lite tvång kommer jag nog alltid ha men sålänge det inte eskalerar eller få mig att må dåligt och undvika saker jag annars skulle göra så är jag nöjd. Jag har behandlats med både kbt och medicin men idag har jag inget av det.

Det kan kännas hopplöst, men OCD går ju att behandla och även fast det känns rent ut sagt som ett helvette i början av behandlingen blir vägen lite ljusare för varje steg man tar. Lycka till! Massor med kramar!!

Var kommer man i kontakt med någon om sådant här ifall man vill prata med någon om det?
  • Anonym (cissi)

Hej ts! Det låter onekligen som att du lider av ocd. Jag har det själv och har gått i kbt och psykodynamisk terapi och jag äter ssri-preparat.

Jag har haft olika sorts tvångstankar genom åren och även handlingar. Mycket har handlat om sjukdomar, smitta, rädsla att skada någon, tabutankar och kontrollerade av dörrar,spisar osv och mycket tvättande och duschande.

Jag rekommenderar dig att söka kbt-hjälp och hitta en stödgrupp i tex ananke.

Du är inte konstig och inte heller ensam. Varm kram

• Semlan93

Jag sa inte att hon bara ska äta någon medicin. Utan kombinera medicin med kbt. Det var det som hjälpte mig mot min OCD.

Ananke är en bra förening som du kan ha mycket hjälp av :)

Svar på tråden Nån med OCD eller liknande? Har frågor, funderingar...