• Modernmom

Hjälp mig! Vilket efternamn ska jag ta?

Jag ska gifta mig i sommar och funderar på det här med namn...

Jag ska försöka förklara så enkelt som möjligt.

Jag heter Anna Andersson och min fästman heter Klas Klasson.
    Mina tre barn heter Erik, Anders och Sara Andersson.
    Min fästmans barn heter Thomas Thomasson efter sin mamma.

Mitt ex gifte sig förra sommaren och han och heter Erik Eriksson och hans fru heter Jenny Eriksson.

Hur ska jag göra med mitt namn?

Mina barn får inte byta till min nya mans namn, Klasson eftersom hans eget barn inte heter Klasson och han ser det som omöjligt att hans ex går med på namnbyte. Det är ett ovanligt släktnamn och det vill hon gärna föra vidare. Ännu mindre chans ser han att hon går med på dubbelnamn, dvs Klasson-Thomasson.

För mig är alternativen följande:

Ta mannens namn helt, Anna Klasson. Mina barn heter som de heter, min mans barn heter som han heter och alla heter helt enkelt olika. Problemet är då att varken mamma eller pappa till mina barn heter samma efternamn som dem? Får man ens det?

Ta dubbelnamn; Anna Andersson Klasson, alternativt  Klasson-Andersson.
    Det sista efternamnet är ju då det EGENTLIGA efternamnet och det första bara mellannamn, så egentligen vill jag ha det första alternativet där mannens efternamn blir efternamn. Jag vill ju på något sätt skapa ett VI mitt i all denna röra....

Det sista alternativet är väl egentligen att inte byta namn alls, alla heter det de heter... Men det känns så jävla tråkigt...

Ytterligare ett alternativ är att mina barn får pappans efternamn som han har med sin nya fru, men samtidigt är de ju uppvuxna med sitt efternamn de har, som dessutom är mer annorlunda och unikt än pappans....

Vad tycker ni?? Funderingar? Råd?

OBS! Alla namn är påhittade, självklart!

• Svar på tråden Hjälp mig! Vilket efternamn ska jag ta?
  • Modernmom

Någon annan med dubbelnamn som kan skriva för och nackdelar med att ha det? Jag har för mig att man inte behöver skriva ut hela mellannamnet, dvs att jag skulle heta Anna A. Klasson. Eller att jag helt enkelt kan skippa att skriva ut Andersson helt, men då känns det ju liksom meningslöst med tanken med barnen...

Jag är så ambivalent...

Best case scenario är om både mitt ex och min sambos ex går med på dubbelnamn, så att mina barn heter Eriksson-Klasson och hans barn heter Thomasson-Klasson. Och vi heter Klasson.

• Dragonfly

Hmm, hette dina barns pappa samma som er innan han gifte sig? Om inte, hur kommer det sig att barnen fick ditt efternamn från början (fanns det någon särskild orsak)?

Jag hade som prio 1 sett till att heta likadant som mina barn. Du skriver att du och din blivande vill skapa ett "VI" och det kan jag förstå, men för mig skulle det vara viktigare att behålla mitt "VI" med barnen.

Hoppas att du snart får rätsida på detta

• Natulcien
    Dragonfly skrev 2014-02-09 20:54:34 följande:
    Jag hade som prio 1 sett till att heta likadant som mina barn. Du skriver att du och din blivande vill skapa ett "VI" och det kan jag förstå, men för mig skulle det vara viktigare att behålla mitt "VI" med barnen.
    Så hade jag också resonerat.
    När man gifter sig så är tanken naturligtvis att det ska vara livet ut, men det är ju inte säkert att det blir så. Men barnen har man ju livet ut.
  • Modernmom

Så känner jag också... Mitt ex hette samma som jag när vi var gifta, sen tog han tillbaka sitt barndomsnamn när vi skilde oss.

Tycker verkligen detta är knepigt. Vill ju båda.... Så egentligen är väl dubbelnamn för mig ett alternativ. Är det någon som vet om barnen ens får behålla ett efternamn som ingen av föräldrarna heter?

• Jenna0808

Ja barnen får behålla ett efternamn som ingen av er heter. Så hade jag det när jag var liten. Mamma Andersson, pappa larsson och jag nykvist.

• Dixie

Jag hade behållt mitt efternamn, så jag heter samma som barnen, men lagt till min mans efternamn som mellannamn!

• Modernmom

Tack för era inputs! Ni hade ju haft en helt annan vinkel om ni fick de riktiga namnen, så klart... Vissa passar ju ihop mer än andra så att säga.

Om best case scenario inte infaller, så får det nog bli dubbelnamn... Fast jag kommer nog skriva mitt nuvarande som mellannamn.... Eller? Åh, vad svårt!!

• Jackson

Varför kan inte din man byta till ditt efternamn?

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Modernmom

För att mitt ex hette mitt efternamn. Känns nog sådär kul för nye mannen..

Och för att mitt namn är mycket fulare än hans, hans är jättefint. Och därför kan vi nog inte tänka oss ett helt nytt namn heller. Plus att situationen med barnen blir densamma.

• Modernmom

Som det känns nu lutar det åt dubbelnamn för min del... Med mannens efternamn som efternamn och mitt nuvarande som mellannamn, dvs samma som barnens.

Någon som har dubbelnamn och vill berätta hur det är? Bra eller anus? Hur skriver ni? Emailadresser?

• Jackson
    Modernmom skrev 2014-02-09 22:18:23 följande:
    Som det känns nu lutar det åt dubbelnamn för min del... Med mannens efternamn som efternamn och mitt nuvarande som mellannamn, dvs samma som barnens.

Någon som har dubbelnamn och vill berätta hur det är? Bra eller anus? Hur skriver ni? Emailadresser?
    Jag har dubbelnamn då jag inte ville skiljas från efternamnet jag har hetat hela mitt liv, men det har nu förpassats till mellannamn och när jag skriver under papper så skriver jag mitt och min mans efternamn. 

Det stör inte så, men jag säger ju aldrig att jag heter "Anna Andersson Svensson", utan det blir "Anna Svensson"
    The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Modernmom

Misstänkte att det kunde bli så... Och det är då jag frågar mig själv om det är "värt" det? Att ha dubbelnamn när man ändå aldrig använder det...

• Jackson
    Modernmom skrev 2014-02-11 06:53:35 följande:
    Misstänkte att det kunde bli så... Och det är då jag frågar mig själv om det är "värt" det? Att ha dubbelnamn när man ändå aldrig använder det...
    För mig betyder det mycket då jag identifierar mig väldigt mycket med "mitt" efternamn. Det är en del av min historia som jag inte vill ska försvinna (Det är även ganska ovanligt), men som sagt, till vardags använder jag mig av min mans efternamn, där det syns är ju på brev ifrån banken och på id-kort och liknande. 

Såå jobbigt är det inte att ha dubbelnamn ;)
Svar på tråden Hjälp mig! Vilket efternamn ska jag ta?