Hjälp mig! Vilket efternamn ska jag ta?
Jag ska gifta mig i sommar och funderar på det här med namn...
Jag ska försöka förklara så enkelt som möjligt.
Jag heter Anna Andersson och min fästman heter Klas Klasson.
Mina tre barn heter Erik, Anders och Sara Andersson.
Min fästmans barn heter Thomas Thomasson efter sin mamma.
Mitt ex gifte sig förra sommaren och han och heter Erik Eriksson och hans fru heter Jenny Eriksson.
Hur ska jag göra med mitt namn?
Mina barn får inte byta till min nya mans namn, Klasson eftersom hans eget barn inte heter Klasson och han ser det som omöjligt att hans ex går med på namnbyte. Det är ett ovanligt släktnamn och det vill hon gärna föra vidare. Ännu mindre chans ser han att hon går med på dubbelnamn, dvs Klasson-Thomasson.
För mig är alternativen följande:
Ta mannens namn helt, Anna Klasson. Mina barn heter som de heter, min mans barn heter som han heter och alla heter helt enkelt olika. Problemet är då att varken mamma eller pappa till mina barn heter samma efternamn som dem? Får man ens det?
Ta dubbelnamn; Anna Andersson Klasson, alternativt Klasson-Andersson.
Det sista efternamnet är ju då det EGENTLIGA efternamnet och det första bara mellannamn, så egentligen vill jag ha det första alternativet där mannens efternamn blir efternamn. Jag vill ju på något sätt skapa ett VI mitt i all denna röra....
Det sista alternativet är väl egentligen att inte byta namn alls, alla heter det de heter... Men det känns så jävla tråkigt...
Ytterligare ett alternativ är att mina barn får pappans efternamn som han har med sin nya fru, men samtidigt är de ju uppvuxna med sitt efternamn de har, som dessutom är mer annorlunda och unikt än pappans....
Vad tycker ni?? Funderingar? Råd?
OBS! Alla namn är påhittade, självklart!