• Trotsig

någon har silvertejpat katten, vart hör man av sig?

var nyss ute på vår uteplats och träffade på en katt som ofta äter av våra katters mat, har sett den många gånger men idag var det någon som hade dragit silvertejp runt magen på den!!
    den är skygg men jag försökte locka på den med mat för att kanske få fast den och se om det går att hjälpa den men det gick inte.
    vart hör man av sig för att den ska få hjälp? kommunen? polisen? den är ju inte här jätte ofta så  det kommer ju vara svårt för alla att hitta den.
    och vad händer med en katt som blir infångad av då tex polis eller annan passannde myndighet? blir den avlivad eller kommer den få hjälp?
    riktiga jävla idiotjävlar det finns som gör så mot en kattstackare...

• Svar på tråden någon har silvertejpat katten, vart hör man av sig?
  • MiniEgo

Den kommer att få hjälp om du ringer in katten, katten bli skickad till ett katthem eventuellt till veterinären. Ägaren ringer förhoppningsvis till polisen/katthemmet och anmäler katten försvunnen och då får denne hämta katten därifrån.
    Om ägaren inte ringer så blir katten omplacerad, i värsta fall avlivad. Så har jag fått för mig att det går till.

• ReneSol

Ring polisen! Beroende på var du bor, kanske du blir ombedd att ringa till djurenheten. Länstyrelsen kan också funka. Djur som polisen omhändertar bedöms och de som är farliga eller mycket sjuka avlivas. Friska eller lätt sjuka djur brukar lämnas till hund/kattstall där de får vård och omplaceras till nya hem. Om det är bortsprungna djur, söks det ägare via chippet, vilka kan då hämta sin djur. Jag känner förtroende för polisen, och skulle aldrig tveka att kontakta dem i ett vanvårdsärende. Känner du till ägaren, kan du även lämna anonym tips om det känns bättre.

• Vissla

Kolla upp katthem i närheten om polisen vägrar hjälpa till

• Trotsig
    MiniEgo skrev 2014-02-09 21:44:19 följande:
    Den kommer att få hjälp om du ringer in katten, katten bli skickad till ett katthem eventuellt till veterinären. Ägaren ringer förhoppningsvis till polisen/katthemmet och anmäler katten försvunnen och då får denne hämta katten därifrån.
    Om ägaren inte ringer så blir katten omplacerad, i värsta fall avlivad. Så har jag fått för mig att det går till.
    tack för svar.

jag har tidigare sett att en granne på samma gata har satt upp en lapp på affären om den här katten, det stod att ägaren skulle ta hand om den för att den var hungrig och till och med hade  ätit fågelmat, det var när vi var borta över jul och våra katter var inne med kattvakt så då måste den ha varit väldigt hungrig. med det sagt så misstänker jag att den inte har en ägare, eller om ägaren kanske ärden som gjort det? eller dom som satte upp lappen, för dom avslutade sin lapp med att den skulle avlivas om ingen tog hand om den...

jag tänker lite att om jag kan fånga den och hjälpa den av med tejpen så kanske den slipper bli avlivad om den lyckas bli fångad av polis eller motsvarande.
    vi har två katter som mest är ute så det skulle ju inte göra oss något att ha en till och så slipper hon elände.
  • nemo1

Ring djurskyddet och alla katthem/föreningar runt dig. Ls och polisen har en förmåga att tycka att alla skyggisar ska avlivas.

• Trotsig
    nemo1 skrev 2014-02-09 21:57:05 följande:
    Ring djurskyddet och alla katthem/föreningar runt dig. Ls och polisen har en förmåga att tycka att alla skyggisar ska avlivas.
    tack
    kanske ska försöka göra en egen insats i första hand då, men hur fångar man in en katt, muta den med massa mat antar jag?, har svårt att tänka mig att en ett katthem skulle ha lättare att fånga den än jag, med tanke på hur sällan jag ser henne så måste dom ju verkligen ha tur om dom lyckas vara här vid rätt tidpunkt, samma gäller väl polis och Ls..
  • bängolle

Det brukar finnas sk kommunjägare som brukar kunna hjälpa till. Hör med din kommun.

• ForReal

Vart bor du? Kontakta närmaste katthem och förklara det akuta i situationen. Du kan samtidigt göra en polisanmälan, men se helst till att du själv eller någon katthemsengagerad kan försöka fånga in katten. det brukar bli bäst så!

Svar på tråden någon har silvertejpat katten, vart hör man av sig?