• Grappa

Hur förvara frukt grönsaker?

Jag har bara kyl att förvara grönsaker och frukt i, vad ska man ha i kylen och vad ska man ha rumstempererat? Tycker tex att rädisor verkar inte trivas varken kallt eller ljummet, men fick tips om att ha dem i kylen i en plastpåse med lite fukt i, och det blev bra.
    Har ni andra husmorstips om förvaring av grönsaker om gör att de håller bättre? Finns det nån tumregel att alltid hålla sig till?

• Svar på tråden Hur förvara frukt grönsaker?
  • annzah

Aldrig tomater eller bananer i kylen. Särskilt tomater. Rädisor tycker jag är bäst i en skål med vatten i kylen. Vet inte om det finns någon frukt man ska ha i kylen egentligen, men jag älskar iskalla clementiner så de brukar få vara där. 

Det är viktigt att vattenrika grönsaker, som t.ex gurka och sallad, inte ligger för nära kylelement eller på kallaste stället i kylskåpet för då blir de äckliga. 

• iaseia

Bananer verkar inte trivs någonstans. 

Frukt har jag dock aldrig i kylen.  

Avokado vet ja inte i och för sig, är de en frukt?, de har ja i kylen om de köps precis när de är mogna, köps de hårda brukar de få stå framme.
    Morötter brukar jag förvara i matlådor med lite vatten då håller de sig bättre (i kylen).

Bananer sägs väl att man inte ska ha tillsammans med någon annan frukt egentligen

• Nyfiken gul

bananer ska alltid förvaras ensamma i en helt egen fruktskål.  Dom flesta andra frukter och grönsaker avger gaser som påverkar bananer i synnerhet. Så bananer mår bäst av att ligga ensamma i en egen skål.

i övrigt tycker jag det blir bäst resultat om man förvarar frukt o grönt som dom förvaras i butiken. 
    Så länge dom är orörda.  Frukt o grönt man börjar skära av ska dock helst packas in och förvaras i kylen.

ha gärna en helt egen låda där grönsaker förvaras. var noga med att lådan alltid är torr och ren. En fuktig låda gör att grönsaker o frukt börjar mögla och härskna på en gång. En tidning i botten på lådan drar åt sig fukt. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Flizus

Jag har alla frukter och grönsaker längst ner i kylen. Har hellång kyl och en skiva över lådorna längst ner där det inte blir så kallt. Detta fungerar utmärkt, särskilt för bananerna! Avokadon blir mogen allt eftersom på så sätt. 

Svar på tråden Hur förvara frukt grönsaker?