• Svansjön

Rädda SGI och gå ner i tjänst

Hej
    Jag vill inte ta ut någon FP första året, men för att skydda min SGI måste man ju ta ut minst 5 dagar efter att barnet fyllt ett. Tanken är att jag går hemma första året utan att ta ut något. Min man kommer ta ut FP vid högtider för att kunna då ledigt från jobbet. Han kommer sen vara pappaledig tills barnet ska skolas in på fsk (barnet är då ca 16 månader) under denna tid tar han ut 5 dar FP/vecka för att skydda sin SGI. När barnet väl är inskolat vill vi bara jobba 80% var så barnet går på fsk tex 3 dar/v. Men då måste vi ju ta ut FP resterande 20% var annars så blir väl ens SGI förstört? Och om vi nu tar ut FP en arbetsdag var/vecka räknas det som en dag? Jag menar att annars är ju en arbetsvecka på 5 dagar 7 FP dagar. Förvirrande kanske det jag frågar i det sista är om 20% av min tjänat är lika med en FP dag? Eller räknar man på något annat sätt?
    Jag undrar hur det fungerar när

• Svar på tråden Rädda SGI och gå ner i tjänst
  • Försäkringskassan

Hej, Om ni arbetar 80% och er SGI är beräknat på 100% så innebär det att ni behöver ta ut "en" hel föräldrapenning dag i veckan från att barnet fyllt ett år. Om du skulle vara helt föräldraledig och barnet fyllt ett år så behöver man ta ut "fem" hela dagar i veckan. Hälsningar Theo, Handläggare

Svar på tråden Rädda SGI och gå ner i tjänst