• amorosa

Gammal katt som skriker hela nätterna

Min perserkatt är snart 17 år, och för ett år sedan började hon skrikjama på nätterna. Vi hade då varit iväg på en veckas semester, och grannarna passade henne.

Hon brukade alltid prata mycket när vi varit borta en lite längre tid, för att liksom berätta vad som hänt. Men det var första dygnet vi var hemma, och sen var det bra med det. Den här gången har hon inte slutat. Så hon har hållt på i snart ett år med det här.

På dagarna/kvällarna ligger hon bara och sover, då springer hon inte runt och jamar. Hon verkar inte ha ont någonstans, för då skulle hon väl jamat på dagarna också? Eller dragit sig undan liksom?

Ofta sitter hon i nåt av badrummen och jamar utanför duschen...?! Stänger vi toadörrarna, så sitter hon och jamar utanför dörren för att hon inte kommer in. Moment 22 alltså. Men hon jamar på andra ställen i huset också.

Vi har inga möjligheter att stänga in henne i någon källare på natten, eller att hon får vara ute på natten (hon är innekatt). Vi har provat stänga in henne i tvättstugan (där hon har både låda och mat och vatten), men vi hör henne ändå och då krafsar hon ju dessutom på dörren.

Vi håller på att bli tokiga. Har en tvåårig dotter som äntligen sover hela nätterna, men nu är det katten som väcker oss stup i kvarten istället.

Vad ska vi göra?? Vad har hänt med henne? Det knäcker oss att vi inte får sova hela nätter. Nu väntar vi dessutom barn nr 2, så vi vet ju att vi har sömnlösa nätter framför oss också... Obestämd

♥Alice föddes 2012-02-08♥
  • Svar på tråden Gammal katt som skriker hela nätterna
  • ForReal

Demens? Förekommer hos äldre kissar tyvärr. Har du talat med en veterinär?

• Sorbus

Har ni varit hos veterinären?
    Jag såg ett kattprogram där de hade samma problem med en gammal katt som skrek på nätterna. Vid undersökning visade den sig ha en sjukdom (jag har nu glömt vad det var) så den skrek helt enkelt för att den inte mådde bra. Vd behandling av sjukdomen försvann nattjamandet.

• amorosa

Nej, jag har inte pratat med någon veterinär. Jag har funderat på just demens, och om det kan yttra sig så där. Får väl ta och ringa veterinären då...

Grejen är den att jag sa upp kattförsäkringen för 1½ år sen, för att premien skjöt i höjden och jag tyckte inte det var värt det längre. Jag skulle nämligen inte utsätta henne för någon operation i dagsläget, eftersom hon hade svårt att återhämta sig redan för några år sedan.

The Fugly skrev 2014-02-10 09:57:44 följande:
    Demens var problemet för vår katt.
    Hur kommer man fram till det? Alltså hur kan veterinären avgöra om det är det? Kan man göra nåt åt det?
  • The Fugly

Veterinären satte diagnosen efter att ha uteslutit andra besvär och även bedömde hans beteende. Han gick exempelvis ofta och skrek för att han var hungrig och verkade helt enkelt inte minnas vart matskålen var. Han var väldigt sällskapssjuk och orolig när vi inte var nära.

Det var tyvärr inte mycket att göra för just vår katt. Vi försökte hjälpa honom genom att se till att han oftast hade sällskap, fick vara nära mycket och vi påminde ofta om mat, vatten och kattlåda. När han sedan fick akuta problem med urinvägarna lät vi honom somna in på veterinärens inrådan.

Ni får be en veterinär kontrollera att det inte är något fysiskt fel och kan då även fråga om det kan vara demens och om ni i sådant fall kan göra något.

• ForReal
    Sorbus skrev 2014-02-10 10:54:52 följande:
    Har ni varit hos veterinären?
    Jag såg ett kattprogram där de hade samma problem med en gammal katt som skrek på nätterna. Vid undersökning visade den sig ha en sjukdom (jag har nu glömt vad det var) så den skrek helt enkelt för att den inte mådde bra. Vd behandling av sjukdomen försvann nattjamandet.
    Kanske du tänker på hypertyreos (överproduktion av sköldkörtelhormon)? Det verkar inte helt ovanligt hos äldre katter och då jamar dom ofta på nätterna av vad jag hört. 
  • amorosa

Nu har jag fått en tid hos veterinären på torsdag, så får vi se vad han/hon säger. Bara besöket kostar 900 kr, sen tillkommer det ju ev blodprover osv...

Svar på tråden Gammal katt som skriker hela nätterna