• Anonym (Tokig)

Barn som alltid bråkar och skriker

Våra barn bråkar och skriker konstant, lyssnar aldrig, vi kan inte åka och handla, inte åka bil, törs inte åka hem till folk...en av oss föräldrar stannar alltid hemma, vi kan aldrig göra något hela familjen.  De gånger vi försökt slutar det med elände och jag gråter på vägen hem. 

Nu undrar jag: är det någon som känner igen sig? Hur löser ni vardagen? Hur klarar ni er utan att bli galna? 

Obs att jag inte vill höra hur kassa föräldrar vi är och hur ouppfostrade våra barn är, det har vi fått höra väldigt många gånger. Det jag vill veta är hur man överlever

• Svar på tråden Barn som alltid bråkar och skriker
  • Anonym

Känner med dig TS. Våra barn är 5 och 3 och vi har det likadant. Har tyvärr inga råd och jag håller också på att bli fullständigt galen. Idag är förskolan stängd och jag är hemma själv med dom. Vi har varit uppe sen kl 05 och jag har redan flippat ur två gånger för att de häller vatten på golvet, håller på att slå ihjäl varandra osv. Vidrigt är det.

• Anonym (Sanna)

Mitt barn orkar inte så mycket, hen behöver vara hemma och ta igen sig. Vi har lärt oss att gilla läget och sänka förhoppningarna. Vi föräldrar turas om att gå ut och göra något på egen hand.

Försök hitta mysiga aktiviteter som ni kan göra hemma med barnen. Eller dela på barnen och ta en var och gör något som uppskattas. Skriv en lista på vad de gillar att göra och försök komma på mer. Bada skumbad? Baka? Rita med tuschpennor? Lära sig göra kullerbyttor? Förbered barnen på vad aktiviteten handlar om och involvera dem.

Försök inte handla med barnen om det inte går. En av er vuxna får göra det själv.

• En blå giraff

Hur stora är barnen? Jag tror det bästa tipset är att dela mycket på barnen i såna perioder det är mycket bråk och tjafs. Sänk ambitionen, tänk inte att ni ska göra så mycket hela familjen. Våra pojkar har också slagits mycket i bilen vilket gör en tokig om man sitter och kör. Vi har numera alltid ett barn fram och ett bak för att det ska bli lugnare. Koppla ur airbagen om det krävs för det är det värt. Tänk på att det kan vara bättre om bara ett halvår för barn växer och blir större och mer förståndiga. Mina två höll på att slå ihjäl varandra tidigare men vi är i en bättre period nu.

• Anonym (Sanna)

Om de är dåliga på att lyssna på förberedelser så gör bilder av varje aktivitet. Säg att de får välja en bild var och att ni ska slå tärning om vilken ni ska göra först. Var tydlig med hela den processen så blir det nog mindre bråk. Säg att tärningen bestämde. Sätt bilderna på väggen och peka på dem om barnen börjar fladdra runt. Sköter de sig ska du ge dem ett klistermärke var ed och säg att du är stolt över dem när du ger det. Var snabb med detta så de inte hinner börja busa!

Aktiviteten ska vara förberedd, till exempel om ni ska baka så ska diskbänken vara ren och receptboken framme och allt ska finnas hemma. Förberedelserna kan man göra när barnen tittar på barn-tv.

Lycka till!

• En blå giraff

Jag åker aldrig och handlar med båda barnen. Helt onödigt. Ibland tar jag med en av dem och den andra är hemma med pappa. Eller så storhandlar jag på kvällen när barnen sover. Man kan undvika situationer som man redan i förväg vet är jobbigt. Inget fel i det tycker jag.Det kan ju vara så också med små barn att det lättaste är att mest vara hemma även om man som vuxen tycker det känns trist.

• Anonym

Jag kan bara prata för mig själv men tex bada, rita, baka ja allt sånt spårar också ur här hemma. De slåss HELA tiden, kan inte vara i samma rum men dras till varandra som magneter oavsett om man försöker sära på dom med olika aktiviteter.

Även roliga utflykter, som att hälsa på och leka med kompisar, åka till lekland, McD osv spårar också ur. Kalas är helt uteslutet.

Svar på tråden Barn som alltid bråkar och skriker