Dosering av Laktulos
Fick idag av barnläkare rådet att ge vår 7 v pojk mellan 10-20 ml laktulos pga hård mage. har dock läst inne på fl att de flesta ger 5 ml. så nu vet jag int hur mycket vi ska ge honom?
Fick idag av barnläkare rådet att ge vår 7 v pojk mellan 10-20 ml laktulos pga hård mage. har dock läst inne på fl att de flesta ger 5 ml. så nu vet jag int hur mycket vi ska ge honom?
1ml per 100ml ger vi
Jag skulle ge 1,5 - 2ml när våran kille var 6 veckor
Vi skulle ge 5 ml varje dag när vår tjej var 6 månader. Enligt läkaren och Apoteket var det maximal dagsdos för barn under ett år. 20 ml låter ju jättemycket?
Hej! Vår dotter hade stora problem efter att ha provat 5ml ett tag fick vi öka till 20/30ml. HJälpte dock inte det heller visade sig sen vara celiaki. Hoppas ni får fart på det!
Glömde säga att vår tjej var 1 1/2 år det kanske gör skillnad. Ring sjukvårdsupplysningen om du känner dig osäker./ Lotta
Jag kan inte ge svar på frågan... men min mamma gav alltid mina syskon messmör i vällingen när de var hårda i magen. Det kanske kan hjälpa?
Så här står det i FASS:
"Barn: Vid obstipation ges LAKTULOS PHARMACIA i följande dagliga dos:
Barn under 1 år: 5 ml oral lösning eller 3 g (5 ml) oralt pulver.
Barn 1-6 år: 10-15 ml oral lösning eller 5-10 g (7,5-15 ml) oralt pulver.
Barn 7-14 år: 15 ml oral lösning eller 10 g (15 ml) oralt pulver.
Dosen är individuell och bör justeras så att avföringen blir halvfast."
Jag fick rekommendationen 5 ml upp till 10ml
Tyckte dock att detta var för mycket, gav typ
2-3 ml.
Dock har lillan inte längre något behov av laktulos
Tror egentligen att det funkat lika bra med
lite mer vatten för min tös.
Det var barnläkaren som vi var hos idag som vi fick detta svaret ifrån och hon bode ju veta hur det skall doseras.Vi böejar med 5 ml så får vi ser om det hjälper.
Max e 6 år han får 20 ml varje dag.
Gav oxå vår tös 1ml per 100ml. Har precis i dagarna slutat m laktulosen efter nedtrappning, nu klarar hon bajseriet själv (peppar, peppar...).
Vi håller också på att trappa ner. Nu har hon inte fått Lactulos på 3 dgr (men dock lite rapsolja i ersättningen) och bajsandet har gått utmärkt! Har hört att linfröolja i ersättningen kan vara bra vid trög mage. Ngn mer som hört det? Linfrön är ju lite laxerande...
oj det lät mycket,jag fick rådet av läkare då vi började med laktulos när vår son var ca 7veckor att högst ge 5 ml per dag. Vi behöver bara ge 3 det räcker för att han ska må br ai magen.