• Titan

Dosering av Laktulos

Fick idag av barnläkare rådet att ge vår 7 v pojk mellan 10-20 ml laktulos pga hård mage. har dock läst inne på fl att de flesta ger 5 ml. så nu vet jag int hur mycket vi ska ge honom?

• Svar på tråden Dosering av Laktulos
  • Kickans mamma

1ml per 100ml ger vi

• Novelis

Jag skulle ge 1,5 - 2ml när våran kille var 6 veckor

• Amorella

Vi skulle ge 5 ml varje dag när vår tjej var 6 månader. Enligt läkaren och Apoteket var det maximal dagsdos för barn under ett år. 20 ml låter ju jättemycket?

• oaxen

Hej! Vår dotter hade stora problem efter att ha provat 5ml ett tag fick vi öka till 20/30ml. HJälpte dock inte det heller visade sig sen vara celiaki. Hoppas ni får fart på det!

• oaxen

Glömde säga att vår tjej var 1 1/2 år det kanske gör skillnad. Ring sjukvårdsupplysningen om du känner dig osäker./ Lotta

• Romantica1981

Jag kan inte ge svar på frågan... men min mamma gav alltid mina syskon messmör i vällingen när de var hårda i magen. Det kanske kan hjälpa?

• Amorella

Så här står det i FASS:

"Barn: Vid obstipation ges LAKTULOS PHARMACIA i följande dagliga dos:
    Barn under 1 år: 5 ml oral lösning eller 3 g (5 ml) oralt pulver.
    Barn 1-6 år: 10-15 ml oral lösning eller 5-10 g (7,5-15 ml) oralt pulver.
    Barn 7-14 år: 15 ml oral lösning eller 10 g (15 ml) oralt pulver.
    Dosen är individuell och bör justeras så att avföringen blir halvfast."

• LICI

Jag fick rekommendationen 5 ml upp till 10ml
    Tyckte dock att detta var för mycket, gav typ
    2-3 ml.
    Dock har lillan inte längre något behov av laktulos
    Tror egentligen att det funkat lika bra med
    lite mer vatten för min tös.

• Titan

Det var barnläkaren som vi var hos idag som vi fick detta svaret ifrån och hon bode ju veta hur det skall doseras.Vi böejar med 5 ml så får vi ser om det hjälper.

• Max mamma

Max e 6 år han får 20 ml varje dag.

• Em75

Gav oxå vår tös 1ml per 100ml. Har precis i dagarna slutat m laktulosen efter nedtrappning, nu klarar hon bajseriet själv (peppar, peppar...).

• Carråå

Vi håller också på att trappa ner. Nu har hon inte fått Lactulos på 3 dgr (men dock lite rapsolja i ersättningen) och bajsandet har gått utmärkt! Har hört att linfröolja i ersättningen kan vara bra vid trög mage. Ngn mer som hört det? Linfrön är ju lite laxerande...

• haho

oj det lät mycket,jag fick rådet av läkare då vi började med laktulos när vår son var ca 7veckor att högst ge 5 ml per dag. Vi behöver bara ge 3 det räcker för att han ska må br ai magen.

Svar på tråden Dosering av Laktulos