• gbgumman

Trasig tavla-laga går det?

Jag har en tavla som jag älskar. Den är troligen inte värd några pengar. (inte vad jag vet i alla fall) Det är en oljamålnig.

Just nu har vi hantverkare hemma och fick just höra att de råkat ha sönder den. En reva på 2 cm. De skulle lämna in den på lagning. Jag bryr mig inte om den tappar i världe för jag älskar den och vill ha den. Men vad tror ni går det att laga så att jag kan känna mig glad när jag tittar på den?

Hoppas någon vet.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Trasig tavla-laga går det?
  • Haskel

Det är lätt att laga en oljemålning. Särskilt om den inte har något större värde. Man limmar bara en lapp på baksidan av duken, och lägger lite färg i skadan/revan. Inte särskilt svårt att göra själv.

• gbgumman

Tack nu känner jag mig lugnare.

De får betala för att ett proffs gör det. Första dan jag har dem i huset av två månader. Kommer ha ont i magen nu varje dag de är hemma hos oss.

• tjej87

Är det målat på duk alltså?
    Det borde ju gå att tejpa ihop från baksidan så att det i princip inte syns något. Jag tror det beror mycket på vilka färger det är just där revan var, mkt möjligt att det kommer synas som ett tunt sträck om det är ljusa färger

• gbgumman

Det är målat på duk. Den är ganska ljus. Jag hoppas ett proffs kan fixa snyggt.

• Fontana

Ja, eller lämnar in den till en riktig konservator, så blir det riktigt gjort. Även om de också gör i stort sett som Haskel säger. Kostar lite mer, men blir som sagt ordentligt gjort.

Annars kanske en duktig tavelramare kan göra något enklare.

Svar på tråden Trasig tavla-laga går det?