• Fridaalexandra89

Kan inte kissa! :(

Som det står ovan så kan jag inte kissa fastän jag är så kissnödig att jag knappt kan gå. Kissar väldigt ofta annars (internats småskvättar). Så att det gått mellan två-tre timmar för mig sedan jag kissade är väldigt ovanligt. Har även druckit mycket på morgonen. När jag försöker, känner jag hur det är påväg, men sedan tar tvärstopp. Har försökt ca tre gånger nu. Ringde en barnmorska (min egna är på semester.) och hon var fruktansvärt otrevlig och sa typ "men lilla hjärtat, det var ju bara några timmar sedan. Vänta kanske tolv timmar och du har ett problem.. Vad ska vi göra åt detta, tycker du?!" Så jag la på och känner mig så frustrerad. Någon som varit med om detta? Vad ska jag göra? Har läst liknande inlägg där de har fått åka in till akuten och tömma blåsan. Tack på förhand. P.s är i vecka 14+5

• Svar på tråden Kan inte kissa! :(
  • Nocere

Prova att duscha varmt och kissa i duschen. Sitt på huk eller sitt ner. Borde funka. Annars dra upp benen mot magen när du sitter i duschen.

• Malima

Usch, vilket nonchalant bemötande. Men testa det som föregående skrivare tipsade om.
    Har du ont mer än att du är kissnödig?

• Fridaalexandra89

Tack för tips, är ej hemma men väntar på en taxi nu (då jag knappt kan gå) följde ju barnmorskans råd om att dricka ännu mer, så nu är det ju ännu värre. Det gör ont i blåsan av att den är så full. Fruktansvärt obehagligt! Vill bara hem nu och hoppas på att jag lyckas där hemma!!

• tjejmamma79

Åk in till eller ring KK akuten . Har haft problem själv med kisseriet men främst efter förlossningarna har inte kunnat kissa själv och fått kateter med hem. Minns när jag skulle prova kissa utan kateterna och blev hemskickad från urologen då sa han att jag måste komma tillbaka om jag inte lyckats kissa på 4 timmar

• Fridaalexandra89

Lyckades efter mycket om och men. Trodde jag skulle kissa på mig och sprang till toan men det tog tvärstopp igen. Så fick ta i allt vad jag kunde, och då kom det några droppar, tryckte mera, och lite mer kom ut. Men det kändes som att något blockerade, har aldrig känt så här. Och detta är min andra graviditet. Jag hoppas det inte händer igen!! Gör lite ont nu efteråt. Tack för eran hjälp.

• Malima

Har en kollega som berättade att under hennes graviditet tryckte bebisen på uri blåsan så mkt att hon inte kunde kissa! Hoppas du slipper fler ggr!

• MVE

Vad skönt att det verkar ha löst sig! För säkerhets skull tycker jag att du bör kolla så du inte har en urinvägsinfektion. Det är inte bra att gå med en obehandlad UVI under en graviditet och du kan enkelt få det kollat på vårdcentralen. 

• Fridaalexandra89

Malima! Usch stackarn! Hoppas det inte är något sådant på gång då!! Ja jag ska träffa barnmorskan på onsdag, så jag tar upp det då, om det inte blir värre. Det var det jag tyckte var så otrevligt av tjejen jag pratade med, i och med att jag kände att något var fel, så kan man ju åtminstone fråga vad jag är orolig över och som du säger, det hade ju kunnat vara urinvägsinfektion, så att erbjuda en undersökning borde ju inte vara så jobbigt! Tack alla snälla för era svar igen. Lite känslig fråga, men hade lite panik när något så enkelt som att kissa, inte längre var enkelt!

• malgra

Hej! Vill bara flika in att jag hade samma problem i början av graviditeten. V 16 gick jag till vårdcentralen för att få hjälp, dessvärre fick jag ett dåligt okunnigt bemötande dom skickade hem mig med antibiotika och skyllde på uvi. Jag fick endast ut droppar Max en msk per gång. Det hela slutade med att jag blev tvungen att åka till akuten senare på dagen där man konstaterade Urinstämma pga sätt fostret/ livmodern tryckte så illa på urinröret att det blev stopp. På akuten blev dom mycket upprörda över att dom på vc inte hade undersökt med ultraljud för att mäta mängden i blåsan det är tydligen en regel att det alltid ska göras. När dom tömde min blåsa på akuten hade jag två liter urin och det smärtade ordentligt i vä njure. Normalt blir man kissnödig vid två dl!!! Jag fick sedan ha en kateter i två veckor, för att få blåsan att bli normal igen, och tydligen så minskar risken för att det ska komma tillbaka efter v 18. Urinstämma är allvarligt, inget att leka med man kan skada sina njurar för livet om man inte får hjälp snabbt! Det är skrämmande att okunskapen på Vc och hos barnmorskor är så utbredd! Min barnmorska hade aldrig hört talas om detta. Var försiktig, och har det gått över och du kissar helt normalt så är det toppen. Om inte se till att få hjälp, och att dom mäter mängden! Lycka till!

• Fridaalexandra89

Men usch vad hemskt! Och som du säger, man blir så mörkrädd när barnmorskor eller läkare inte har en aning om vissa fakta och sätter diagnoser alldeles för kvickt. Särskilt när man är gravid också. Svårt att känna sig trygg. För mig har det gått bra nu, men har fortfarande on i blåsan, förmodligen för att den blev så överfull. Ska som sagt träffa en barnmorska imorgon, så jag ska berätta om min händelse och be dom göra tester så att man kan stryka urinvägsinfektion. Dock kändes detta inget som urinvägsinfektion, då när jag haft det innan har man kissat hela tiden medan nu var det som att något verkligen blockerade. Tack för svar och omtanke!

Svar på tråden Kan inte kissa! :(