• Lady Paraplyh

Hur mycket hänsyn ska man ta angående mat?

Jag har följt tråden där en tjej frågade om det var okej att servera sådan mat hon själv brukade äta på en bjudning och blev nyfiken på hur mycket hänsyn man ska ta till sina gäster.

Ska man göra särskild mat till vegetarianer/veganer?

Särskild mat till de som inte äter vissa saker pga religiösa skäl? (T.ex inte servera ko och gris till en hindu)

Särskild mat till de som följer olika dieter? (t.ex LCHF, Atkins, stenålderskost)

Särskild mat till allergiker?

Glutenfritt till någon som inte tror gluten är bra? (observera att personen inte är glutenintolerant)

Särskilld mat till de som inte gillar vissa saker?

Ja, vart ska man dra gränsen.

Själv tycker jag att man ska servera specialkost till alla med en etisk eller religiös övertygelse och till allergiker, men inte resten, dvs LCHF: aren får äta potatis.

• Svar på tråden Hur mycket hänsyn ska man ta angående mat?
  • isolande

Läste den oxå och tycker gott gästerna får äta det som bjuds helt enkelt! Jag har massor med vegetarianvänner och inte fasen förväntar jag mig att de skall steka kyckling till mig när de bjuder på middag! Jag serverar själv mat som passar både veg och köttätare eftersom jag vill att alla ska kunna äta något, men kanske inte allt.

När det gäller alkohol skulle jag oxå fundera hur mycket jag vill anpassa mig. Jag kanske köper lite vin för att jag vill ha och vet att folk kanske  vill ha, men inte köper jag flera olika sorter och öl och whisky oxå....

Kort sagt, utgångspunkten är att man ska vara glad att man blir bjuden på något, sen är det upp till värden/värdinnan att avgöra hur mycket man vill anpassa sig till sina gäster. Det får gästerna isf se som en bonus...

• RubyRed

Jag försöker se till att möta alla som ska äta hos mig. Har jag en glutenallergiker, en vegetarian, en muslim och en LCHF:are så kan man bjuda på vegetariskt, glutenfritt som fungerar även utan potatis, ris ellet liknande.

• Defeateris

Jag brukar, när jag bjuder hem folk, försöka hålla maten så ren som möjligt, alltså separerad. Lagar alltså sällan grytor eller gratänger utan håller mig till rent kött, sallader man själv får blanda ihop av det man gillar (olika skålar med grönsaker), potatis/pasta/ris/liknande för sig och sås för sig. Såsen brukar jag göra lite olika beroende på vem som kommer - kommer min ena brors sambo som är vegetarian gör jag den på grönsaksbuljong istället för köttbuljong, kommer min kompis som är vegan brukar jag göra en vegansås till henne - typ en tomatsås.. Detta underlättar för alla mina gäster, oavsett om det handlar om att de inte gillar maten, mår dåligt av att äta kolhydrater, inte vill äta gris eller helt undviker kött eller om de helt enkelt vill (som jag själv när andra lagat mat) ha maten uppdelad på tallriken.

Är det mycket folk som kommer och gående bord brukar jag dessutom - för min och andras skull - skriva små lappar med vad maten innehåller som får stå med framme vid respektive skål. Det gör att folk kan känna sig säkra på att de kan äta det som finns i maten och det gör att jag slipper en miljon frågor.

Jag måste erkänna att det inte är svårare att laga och servera mat på det här sättet än det hade varit att inte ta någon hänsyn alls. Att jag har olika skålar till grönsakerna istället för att blanda ihop dem, eller att jag inte häller såsen över köttet innan jag serverar - det gör det liksom inte svårare.

När det gäller dryck brukar jag servera det som finns hemma och eventuellt handla lite vin och grejjer innan, beror helt på vad det är jag bjuder hem till. Här finns också ALLTID vatten, både kolsyrat och inte kolsyrat och dessutom smaksatt på olika sätt, liksom det oftast finns lite olika varianter av annan dricka som läsk och liknande. Jag resonerar som så att dricka sällan blir dåligt (förutom det man har öppnat såklart) så blir det över kan man ha kvar det till nästa gång.

• Duckan

Vi har ingen i bekantskapskretsen/familjen som håller sig till nån diet etc så vi har inte behövt fundera på detta. Vin dricker vi allihopa också så enbart kranvatten är inte aktuellt. Makens kusin är vegetarian och de skulle vi såklart ha i åtanke om de kom på middag, men det har inte hänt hittills så.

Däremot brukar vi överväga vad våra ev gäster kan tänkas tycka om för mat osv så de och vi ska bli glada och mätta.

• Anonym (olika)

Jag brukar tänka på en nöt-, en fisk och skaldjur-, en mjölkprotein, en rom-allergiker, två nykterister, en vegetarian när jag bjuder närmaste familj och vänkrets. Förutom nån som bara dricker rött te och nån som vill ha koffeinfritt kaffe. Det funkar. Men som tur är kör ingen med lchf eller liknande. Jag skulle ha svårt att anstränga mej för det eftersom jag absolut inte tror att det är nyttigt utan skadligt. Vegetarianen vill jag gärna anstränga mej för även om jag tycker det är väl strikt, (jag äter inte mycket kött själv)bara för att jag tycker om henne mycket men jag har svårt att hitta på festmat utan kött och fisk (pga fiskallergikern) vardagsmat är lättare.

Slutsats, jag är olika pigg på att anstränga mej beroende på om jag har förståelse eller inte för matproblemet.

Generellt är det inget problem om man bara bjuder några men vid större mottagningar är det svårt att hitta nåt till alla, och då blir det mer arbete med olika rätter.

• tjej87

Jag anpassar maten efter mina gäster. Vill ju att dom ska tycka att det är trevligt att komma hem till mig :) Dock har jag inte så komplicerade fall bland familj/vänner. Inga speciella dieter och den enda som är allergisk är min systers pojkvän (ägg, nötter) så det klarar jag lätt. Har en kompis som inte gillar fisk, också lätta att undvika. Sen äter nog alla det mesta faktiskt :) Är det någon vegetarian med så ser jag till att det finns vegetariskt alternativ med men de jag umgås mest med äter alla kött så det är inte ofta jag behöver fixa det...

• Hen

Jag vill att mina gäster ska ha en trevlig middag och kväll, så jag försöker bjuda på det som passar. Annars är ju liksom meningen med en bjudning borta.

• Dixie

Jag tar hänsyn till alla mina gäster, jag bjuder ju hem dem för att vi alla ska ha trevligt och umgås, ser ingen anledning till att neka dem mat..... Kanske inte att all mat funkar för alla, men något för alla ska där finnas!

• kaffeamanda
    Hen skrev 2014-02-10 14:47:51 följande:

Jag vill att mina gäster ska ha en trevlig middag och kväll, så jag försöker bjuda på det som passar. Annars är ju liksom meningen med en bjudning borta.

.
    Dixie skrev 2014-02-10 15:01:21 följande:
    Jag tar hänsyn till alla mina gäster, jag bjuder ju hem dem för att vi alla ska ha trevligt och umgås, ser ingen anledning till att neka dem mat..... Kanske inte att all mat funkar för alla, men något för alla ska där finnas!
    Så tänker jag med, varför bjuda hem människor som ändå inte kan äta det man tillagat? Det mesta brukar ju gå att anpassa till "alla"

• Fia 28

Allergier tar jag alltid hänsyn till. Däremot har jag ingen i min bekantskap som är vegetarian eller vegan eller kör med någon specialdiet, så det slipper jag tänka på. Alkohol dricker jag inte själv så det är inget jag bjuder på, men gästerna får självklart ta med egen dricka om de så vill. 

Svar på tråden Hur mycket hänsyn ska man ta angående mat?