Jag brukar, när jag bjuder hem folk, försöka hålla maten så ren som möjligt, alltså separerad. Lagar alltså sällan grytor eller gratänger utan håller mig till rent kött, sallader man själv får blanda ihop av det man gillar (olika skålar med grönsaker), potatis/pasta/ris/liknande för sig och sås för sig. Såsen brukar jag göra lite olika beroende på vem som kommer - kommer min ena brors sambo som är vegetarian gör jag den på grönsaksbuljong istället för köttbuljong, kommer min kompis som är vegan brukar jag göra en vegansås till henne - typ en tomatsås.. Detta underlättar för alla mina gäster, oavsett om det handlar om att de inte gillar maten, mår dåligt av att äta kolhydrater, inte vill äta gris eller helt undviker kött eller om de helt enkelt vill (som jag själv när andra lagat mat) ha maten uppdelad på tallriken.
Är det mycket folk som kommer och gående bord brukar jag dessutom - för min och andras skull - skriva små lappar med vad maten innehåller som får stå med framme vid respektive skål. Det gör att folk kan känna sig säkra på att de kan äta det som finns i maten och det gör att jag slipper en miljon frågor.
Jag måste erkänna att det inte är svårare att laga och servera mat på det här sättet än det hade varit att inte ta någon hänsyn alls. Att jag har olika skålar till grönsakerna istället för att blanda ihop dem, eller att jag inte häller såsen över köttet innan jag serverar - det gör det liksom inte svårare.
När det gäller dryck brukar jag servera det som finns hemma och eventuellt handla lite vin och grejjer innan, beror helt på vad det är jag bjuder hem till. Här finns också ALLTID vatten, både kolsyrat och inte kolsyrat och dessutom smaksatt på olika sätt, liksom det oftast finns lite olika varianter av annan dricka som läsk och liknande. Jag resonerar som så att dricka sällan blir dåligt (förutom det man har öppnat såklart) så blir det över kan man ha kvar det till nästa gång.